Dyane Vereniging Nederland

Menu

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Balanceren  (gelezen 793 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 23
  • 1. Lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Balanceren
« Gepost op: 27-12-2017 18:00 »
Ik vraag me af, het balanceren van de wielen, wie heeft daar ervaring mee?
Het "uit" balans" zijn van een wiel, je moet het kunnen merken bij 80 of bij 120 km/u.

Wie o wie,

Roel 

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 832
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Balanceren
« Reactie #1 Gepost op: 01-01-2018 14:50 »
Er wordt veel over gezegd / gesproken, maar het is (mijn inziens) naar persoonlijke smaak.
Als je precies bent, en graag voor kwaliteit gaat, is balanceren een prettig iets.
Als je purrist bent, is een trilling en een rammeltje hier en daar, een bij behorend iets.

Daar komt wel bij, dat veel banden-balanceerders niet altijd zin hebben om hun standaard balanceer apparaat, om te bouwen voor onze 3 gaats velgen, laat staan dat ze onze dichte-naaf-gat velg kunnen balanceren.
Ik heb mijn banden (jaren geleden) wel laten balanceren, toen ik nieuwe velgen en nieuwe banden kocht. Gelukkig was die balanceerder destijds bereid om zijn apparaat 'even' om te bouwen.
Ik heb sindsdien nooit een trilling in mijn stuur, of in de koets gehad, van verkeerd gebalanceerde banden/velgen.

Mocht je wel trillingen voelen; dan kan je er wat aan laten doen.
« Laatst bewerkt op: 04-01-2018 22:38 by Quinten »

Offline Nico

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 48
  • Dyane, plaisir toujours
  • 1. Lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Zevenaar
  • 6. Provincie: Gelderland
Re: Balanceren
« Reactie #2 Gepost op: 07-01-2018 12:03 »
Hallo, misschien een wat late reactie op de balanceervraag. De wielen van mijn Dyanes waar ik in een grijs verleden in reed en ook die van mijn Acadiane waar ik nu in rijd zijn niet uitgebalanceerd. Volgens kenners is dat niet nodig. De lage snelheden van onze trotse voertuigen en het onbekrachtigde sturen ervan zouden balanceren niet nodig maken. In 1986 zijn wij met onze toenmalige Dyane (een viertje!) naar de Provence gereden. Voor ons vertrek had ik twee nieuwe voorbanden laten monteren. Mijn vader reed Opel Kadett en liet ook twee banden monteren. Zijn wielen werd uitgebalanceerd, die van onze Dyane niet. Op mijn vraag waarom dat niet gebeurde antwoord de bandenspecialist, dat dat bij "een Eend" (!) niet nodig was. In de Provence reed ik mijn rechter achterband kapot op een scherpe steen in een onverharde weg. In Vaison-la-Romaine heb ik destijds een nieuwe band laten monteren bij een Citroendealer. Ook zij gaven aan dat uitbalanceren niet nodig was. Ik herinner mij mijn verbazing nog bij het afrekenen. Niet over het uitbalanceren, maar dat dezelfde (merk) band in "thuisland" Frankrijk een kleinte twintig gulden duurder was dan in Nederland (104 om 88 gulden). Of zou dat destijds een soort "toeristentoelage" zijn geweest van de lokale Citroendealer?     

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 133
  • 1. Lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Balanceren
« Reactie #3 Gepost op: 08-01-2018 14:52 »
Een theoretische beschouwing:
We vinden het in deze tijd vrij normaal om met een snelheid van 130km/h over het asfalt te scheuren. Daarom zijn banden van een zgn. moderne auto altijd gebalanceerd om rust in de aandrijflijn te hebben en slijtage tegen te gaan. Echter, de redenatie om 2cv/Dyane/Aca/Mehari banden niet te balanceren zit eerder in het feit dat deze auto's ontstaan zijn in een tijdperk waar de snelheid van veel auto's laag ( lees traag) was in verhouding tot nu. Maar met het stijgen van het vermogen van een Dyane 6 tot een respectabele 32 of 35 pk is heeft de max. snelheid van onze gewaardeerde auto's ook die 130km/h bereikt. Naar mijn idee is het derhalve zinvol om de wielen van de Dyane 6 te laten balanceren omdat die vermoedelijk ook de snelheid van 130km/h bereiken. Niet balanceren wil niet per definitie beteken dat de aandrijflijn gaat trillen.
Het zinvolste is derhalve om te laten balanceren als je een overdaad aan stuurtrillingen waarneemt.
MVG
Jo