Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Koppeling (uit oude forum)  (gelezen 7565 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fred

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Berichten: 121
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Leidschendam
  • 6. Provincie: Zuid Holland
Koppeling (uit oude forum)
« Gepost op: 22-08-2009 14:13 »
Onderstaande komt uit het oude forum:

sam schillemans
Woonplaats: zwijndrecht  19-04-09 20:48
--------------------------------------------------------------------------------
Ik wil dit jaar met onze Dyane naar Zuid-Frankrijk rijden, maar ik vertrouw de koppeling niet helemaal. Als je het pedaal een klein stukje indrukt is de aandrijving weg, lijkt me normaal. Maar bij het schakelen naar vooral de één en ook de achteruit kraakt het gauw. Als je de koppelingskabel stelt blijkt dat er maar een heel klein stukje is dat er weinig kraak is (pedaalspeling 25 mm). Bij 22 of 27 hoor je de tandwielen duidelijk en blokkeert hij zelfs vaak. Volgens mij kunnen het niet de koppelingsplaten zijn, maar wat dan? Weet iemand dit en wat is er aan te doen?

Harry Kruimer
Woonplaats: Apeldoorn 20-04-09 12:47
--------------------------------------------------------------------------------
Ik had recent ook last van gekraak bij het schakelen. Nu is dit na 92.000 kilometer niet zo verwonderlijk. De synchromesch ringen worden natuurlijk na verloop van tijd minder. Dit is overigens wel te controleren door eens te schakelen met het geven van tussengas. Dus tijdens het overschakelen een beetje gas geven. Verloopt het schakelen dan soepeler dan zijn de synchromesch vast een beetje gaar. Ik had zelf een kraak bij het doorschakelen naar de 2e en heb de versnellingsbakolie maar eens ververst. Voor het eerst sinds 6 jaar ( Ja schande, ik weet het) en het resultaat is een heerlijk soepel schakelende bak. Er gaat SAE 80 olie in. Heb zelf het huismerk van de Brezan gebruikt. Heeft specificatie SAE 80/90 Ik hoop dat je er op deze makkelijke en goedkope manier mee wegkomt.

sam
Woonplaats: zwijndrecht 20-04-09 22:38
--------------------------------------------------------------------------------
Bedankt voor je reactie, maar ik vermoed dat dat het niet is. De auto heeft pas 42.000 km gelopen (weliswaar wel minstens 100 km. zonder versnellingsbakolie na aflevering)en de versnellingsbakolie is met dezelfde olie van Brezan recent ververst zoals jij hebt gedaan. Het gaat mij met name om de afstelling van de vrije slag wat zo nauw luistert. Dat moet een reden hebben.......

Marcel 11-05-09 21:07
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb zo'n geval nog niet eerder gehoord...
Zou het kunnen dat je drukgroeplager versleten is? Dat deze de platen niet prettig in drukt?
Of het ergste geval; zou het heel misschien kunnen zijn dat je gaffel verbogen is? Of misschien aan het afbreken is?
Wat je zegt; met zo'n lage Km stand is het wel vreemd...
Maar ik denk dat het slimste is, om toch het blok van de bak te halen en fysiek te kijken wat je kunt vinden...
Succes met je verdere speurtocht. (en je reis naar Frankrijk)

Jasper
Woonplaats: Nijmegen 02-08-09 18:32
--------------------------------------------------------------------------------
Heb je al gedacht aan de hoogteinstelling van het koppelingspedaal? Als die niet goed is geborgd zou die kunnen verschuiven. Daarbij zou het kunnen liggen aan een versleten koppelingskabel, die willen nog wel eens 'uitrekken'.
Versleten drukgroep/koppelingsplaat moet je kunnen voelen. In geval van nood heb je het koppelingspedaal overigens niet eens nodig, je moet alleen precies het goede schakelmoment kunnen aanvoelen. Dat van die synchromesseringen klopt natuurlijk, maar na 150.000 kilometer schakelt mijn bak nog perfect. Zonder kraken en met een vinger schakelen. Versleten synchromesseringen bij minder dan een ton vind ik daarom een beetje raar:D.
« Laatst bewerkt op: 07-09-2009 21:11 door Jeroen »

Offline Feiko van Zon

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 15
Re:Koppeling (uit oude forum)
« Reactie #1 Gepost op: 23-08-2009 01:39 »
Is het probleem al opgelost? Doet alles het naar behoren?

Ik denk dat je koppelingsgaffel aan het verbuigen is of aan het scheuren. Je druklager kan het ook begeven hebben maar dat is wat moeilijk te zeggen nu.

Motor voor de bak weghalen en dan kun je het zien. Niet leuk maar wel nodig vrees ik voor je.

Kraken in haar èèn en in haar achteruit is opzich niet raar. Dit zijn niet gesynchroniseerde versnellingen.

Maar ik weet niet hoe ernstig het klinkt. En uit dit verhaal lijkt het of de motor niet helemaal vrij komt en dan denk ik aan de koppeling.

Succes!

Feiko