Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Analyse aantal dyane's in Nederland (2016)  (gelezen 5319 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline michiel1972

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 18
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Berkel
  • 6. Provincie: ZH
Analyse aantal dyane's in Nederland (2016)
« Gepost op: 03-03-2016 01:59 »
Ergens op deze site staan de volgende aantallen van Dyane's in Nederland:

Op 1 januari 2000 reden er in Nederland nog 700 Dyane's rond (bron: RDW)
Op 1 januari 2005 reden er in Nederland nog 424 Dyane's rond (bron: RDW)
Op 1 januari 2008 reden er in Nederland nog 419 Dyane's rond (bron: Bovag)
Op 1 januari 2009 reden er in Nederland nog 436 Dyane's rond (bron: Bovag)
Op 1 januari 2010 reden er in Nederland nog 441 Dyane's rond (bron: Bovag)


Het is inmiddels 2016 en ik was benieuwd wat het aantal tegenwoordig is. En lang leve de vooruitgang, open data maakt het mogelijk zelf een en ander uit te zoeken. Ik geef hieronder een samenvatting van mijn bevindingen.

Ik krijg in totaal 861 kentekens met 'Dyane' in de handelsbenaming van de open data site van het RDW. Een stuk hoger dan de aantallen uit 2010. Het blijkt echter dat er veel van de dyane's niet verzekerd en/of al jaren geen apk meer hebben gehad.  Er zijn momenteel 435 dyane's die in 2016 of later dienen te worden gekeurd, en nog 17 die eigenlijk dit in 2015 hadden moeten doen maar iets te laat zijn... [zie afbeelding Aantal versus jaartal vervaldatum APK]. Conclusie is denk ik dat er anno 2016 ongeveer evenveel rijdende dyane's als in 2010 zijn. Let op: daar vallen wel 57 'Dyane 6 Mehari' registraties onder, waarvan ik niet weet of dat Dyane's zijn of Mehari's. [zie figuur handelsbenaming]

Als we kijken naar het aantal verzekerde dyane's dan kom ik uit op 533 versus 327 onverzekerd. (vraagje: waarom zijn er zoveel verzekerd ondanks dat de apk al jaren is verlopen en de auto ergens in een schuur staat?). Uitgezet naar het jaartal van afgifte kenteken is duidelijk zichtbaar dat er na 1985 sprake is van import, met name de laatste 5 jaar. Er komen zo'n 5-10 import dyane's per jaar ons land binnen [zie afbeelding Aantal versus jaartal afgifte]

Een andere interessante grafiek is die van de tenaamstelling. Topjaar van verandering van eigenaren was 2014 met 77 nieuwe tenaamstellingen, waarvan er nu daadwerkelijk 50 zijn verzekerd (en de andere 27 in een schuur staan mooi te wezen ?). Gemiddeld werd er afgelopen jaren 1x per week een Dyane van eigenaar gewisseld/of een 'nieuwe' op naam gezet. [zie afbeelding Aantal versus Jaartal tenaamstelling]

Als extraatje nog 2 grafieken met de handelsbenaming en de kleuren. Blauw komt het meeste voor. Die paarse in het register is ook wel uniek.

Nou, dat was weer een leuk avondje hobbyen. mvg
Michiel M.



De analyse kan je zelf overdoen of verfijnen door https://opendata.rdw.nl/resource/m9d7-ebf2.json?$where=handelsbenaming%20%20like%20%27%25DYANE%25%27 uit te voeren en het resultaat in een online json to csv converter te gooien (en dan alles in Excel zetten.)

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Analyse aantal dyane's in Nederland (2016)
« Reactie #1 Gepost op: 04-03-2016 15:32 »
Top Michiel.
Leuk dat je de actuele stand van zaken hebt uitgeplozen.
Zal inderdaad een avond puzzelwerk zijn geweest.

Zou natuurlijk het einde zijn als al deze bezitters ook daadwerkelijk lid zouden worden van DVN
Inschrijfformulieren zijn te downloaden via de DVN website.

Offline michiel1972

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 18
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Berkel
  • 6. Provincie: ZH
Re: Analyse aantal dyane's in Nederland (2016)
« Reactie #2 Gepost op: 06-03-2016 16:25 »
Dezelfde analyse maar dan voor de  acadiane:

Ik krijg in totaal 547 kentekens met 'Acadiane' in de handelsbenaming van de open data site van het RDW.
Er zijn momenteel 240 acadiane's die in 2016 of later dienen te worden gekeurd, en nog 9 die eigenlijk dit in 2015 hadden moeten doen maar iets te laat zijn... [zie afbeelding Aantal versus jaartal vervaldatum APK].

Als we kijken naar het aantal verzekerde acadiane's dan kom ik uit op 323 versus 224 onverzekerd. Uitgezet naar het jaartal van afgifte kenteken is duidelijk zichtbaar dat er na 2000 sprake is van import, met name de laatste 5 jaar. Er komen zo'n 5-10 import aca's per jaar ons land binnen [zie afbeelding Aantal versus jaartal afgifte]

Een andere interessante grafiek is die van de tenaamstelling. Topjaar van verandering van eigenaren was 2015 met 59 nieuwe tenaamstellingen, waarvan er nu daadwerkelijk 38 zijn verzekerd (en de andere 21 in een schuur staan mooi te wezen ?). Er is een duidelijke groeiende trend in het aantal tenaamstellingen afgelopen jaren. [zie afbeelding Aantal versus Jaartal tenaamstelling]

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Analyse aantal dyane's in Nederland (2016)
« Reactie #3 Gepost op: 06-03-2016 18:21 »
Michiel,
Heel erg dank voor dit prachtige staaltje uitzoekwerk!
Wat we in onze vereniging zien de laatste jaren klopt precies met de beide onderzoekjes: er komen steeds meer Aca's bij. 
Dyane: een wereldwonder