Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: De Wondere Wereld Van Upu-Bennu  (gelezen 39568 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #15 Gepost op: 13-04-2015 01:40 »
Een paar weken verder lijkt de kleur gestabiliseerd.

dus voorlopig laat ik het even zo, alleen de wielen nog even van de juiste kleur voorzien.

Een paar weken geleden is er 1-2-3 ontsteking gemonteerd ter vervanging van de overigens nog prima functionerende puntjes, gewoon om van het stellen af te zijn en in de hoop het toch wat matige verbruik te verbeteren. Hij loopt een stuk stiller (voorzover je van stil kunt spreken bij een A-type), start beter, maar het verbruik blijft tegen vallen en het vermogen lijkt ook beneden peil, bij hellingen (zelfs hele flauwe) heeft ie vaak de neiging om, vooral op snelwegen, snelheid te verliezen, rij je lekker 100/110, zakt ie zo terug naar 90km/u.

En zo zijn er nog wat andere nukken en is er een lijstje ontstaan van dingen die ik snel eens moet gaan doen:
1. kleppen stellen (nog nooit gedaan, dus dat gaat interessant worden) (en als dat niet helpt moet ik toch eens gaan nadenken over de carburateur)
2. bakolie peilen en eventueel aanvullen
3. luchtfilter nazien
4. rempedaal nakijken (de remlichten hebben de neiging aan te blijven, dus het pedaal lijkt net niet ver genoeg terug te komen na intrappen)
5. bedrading rechterachter rem- en knipperlicht en rechtervoor knipperlicht nakijken, de contacten lijken soms los te komen.
6. bevestiging van de rubber lus aan de voorzijde van het dak, de bouten komen er bijna helemaal uit maar vertikken het er weer ingedraaid te worden...
7. uitvogelen wat de oorzaak is van een stevige ratel uit de rechterventilatieopening, dar lijkt iets metaalachtigs in te liggen dat bij bepaalde toerentallen resoneert en een onhemelsch kabaal produceert

En dan, dan gaan we verder met de definitieve afwerking. De bullbar moet van een nieuwe ophanging voorzien worden die past op de bumpersteunpunten, de radio moet geinstalleerd worden, de bedrading regelen voor de waarschuwingslichten, de linerkoplamp vervangen voor een periodecorrect exemplaar (zit nu een kunststof behuizing achter met de sierring die in de behuizing klikt inplaats van om de klemmetjes die uit de behuizing komen), voorschermen opnieuw afhangen (eens kijken of de steunpunten voor in de spatborden en onder de koplampbehuizing hersteld kan worden), linker rand van de motorkap nog wat bijbuigen.
en een verlanglijstje voor Citromobile samenstellen moet ik ook maar eens vlot gaan doen.
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #16 Gepost op: 13-04-2015 08:55 »
Je hebt nog meer dan genoeg te doen!
Maar altijd leuk om je eigen Dyane onder handen te nemen, en zo (soms door schade en schande) een schat aan info en ervaring op te doen.
Heel veel s6, en als je hulp wenst; vraag het hier (of daar) op een forum, en dan komt het vast goed.

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #17 Gepost op: 13-04-2015 12:14 »
Volgens mij is dit de voorloper van de Cactus.

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #18 Gepost op: 13-04-2015 13:00 »
Ghehe, lijkt het wel op hè? Spelen met het idee stickers te maken in hetzelfde lettertype als get Air-bump logo, maar dan met de text Air-cooled


Sent from my iPhone using Tapatalk
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #19 Gepost op: 25-04-2015 20:53 »
Zo, gisteren even gesleuteld. Voor het eerst in mijn leven, onder toezicht van Jesper, kleppen gesteld. Geen overbodige luxe, drie van de 4 kleppen stonden echt veel te strak.



Daarna heeft Jesper meteen even de olie goed bijgevuld, die bleek ect veel te laag te staan, en we hebben de bakolie ook maar even aangevuld.

Remlicht rechts doet het weer dankzij een vers peertje, en Jesper heeft zich stevig vastgebeten in het probleem van de wispelturige knipperlichten, in eerste instantie met fantastisch resultaat, maar na een dag rijden vrees ik dat we er nog niet zijn.



En ik heb eindelijk, nu we de schermen er toch af hadden, een nieuw slangetje van de voetpomp naar de ruitensproeier gemonteerd, fijn!!!



We gaan de koppeling en versnellingsbak even extra in de gaten houden, hij kraakt nogal eens bij het schakelen, en als je de koppeling intrapt hoor je een tik die suggereert dat de druklager misschien aan vervanging toe is. binnenkort eens kijken of we een dagje vrij kunnen maken om de motor eruit te halen en eea goed na te zien.

Volgende week eindelijk CM, ben druk doende een boodschappenlijstje op te stellen, kijken of we wat dingen kunnen scoren
« Laatst bewerkt op: 14-05-2016 12:17 door Alban Paul »
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #20 Gepost op: 27-05-2015 20:10 »
Zo, Upu is weer wat verder opgeleukt, eindelijk de radio geinstalleerd, Robri sierstukken op de achterschermen gemonteerd, lekker rauw en vaal, zodat het mooi aansluit bij de rest van de wagen en voor CitroMobile had ik de velgen al even snel een vers likje verf gegeven zodat ze mooi aansluiten bij de rest van het koetswerk.



Op CM heb ik ook eindelijk een DVN sticker gescoord en vervangende Marechal koplampbehuizingen, zodat ik weer gelijke koplampen heb ipv 1 oude ijzeren Marechal en een moderner plastic ding. Paar weken terug heb ik die zelf geinstalleerd, daarbij ook meteen ontdekt waarom de rechterkoplamp al die tijd los hing: ik had hem niet goed in zijn kom geplaatst. Oww, en ze hebben nu allebei een werkende afstellingskabel:



Tegelijkertijd hebben we nog even naar de versnellingsbak gekeken omdat die niet lekker functioneerde: conclusie, de koppelingskabel moest opnieuw afgesteld, de rubbers van de pook en de pook zelf vervangen, hij schakelt nu weer als een droom



Van de week liet de koppeling me nog even schrikken, bij het intrappen hoorde ik een knal en voelde de koppeling opeens veel te los, zodanig dat ik niet meer kon schakelen, meteen even langs de weg gezet en gekeken, was een kwestie van verder afstellen.

Dit weekend ben ik ook nog even aan het prutsen geweest met het dashboard. Ik ben de laatste tijd wat vergeetachtig lijkt het en wil nog wel eens mijn sleutels in de wagen achterlaten. Iemand heeft dat recent gezien en geprobeerd de auto te starten, gelukkig wist ie niet waar de startknop zat, maar hij heeft het contact de hele nacht aan laten staan, dus platte accu toen ik 's ochtends op pad moest... oplossing: contactslot vervangen voor een reeks schakelaars. er zitten nu drie tuimelschakelaars in, een eerste poging, en het functioneerd, maar is nog niet zoals ik het wil, dus ik ga nog even verder prutsen binnenkort tot ik een definitieve versie heb. Keyless-start, het wordt nog eens een moderne auto.

Ik ben ook nog aan het puzzelen met hoe ik de bullbar ga bevestigen, ziet er naar uit dat die van nieuwe ophangsteunen voorzien moet worden die aansluiten op originele bumpersteunen, maar da's van latere zorg
« Laatst bewerkt op: 14-05-2016 12:22 door Alban Paul »
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #21 Gepost op: 27-05-2015 22:00 »
Zie ik daar zelfs een zorgvuldig gestileerde plek vogelpoep??

Geweldig!  :D :D :D
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #22 Gepost op: 27-05-2015 23:07 »
haha, dat stelt niets voor. een paar weken geleden in A-dam oost onder een boom gestaan, toen trof ik de wagen zo aan:







In ander nieuws, op CM ook nog een geniaal accessoire op de kop getikt:


en deze heerlijke speelgoedwagen met mijn lidnummer er op vermeld, driemaal 7:
« Laatst bewerkt op: 14-05-2016 12:27 door Alban Paul »
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #23 Gepost op: 09-06-2015 10:29 »
Bird-shit = shit...  :( en het vreet zo lekker in de lak  >:( >:( >:(
Maar het temperatuur klokje is erg retro! Nice  8)

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #24 Gepost op: 11-06-2015 11:56 »
Deze week weer wat verder geknutseld, de bediening voor het contact heeft nu zijn definitieve indeling.

De radio heeft weer een antenne die het doet. Eigenlijk een ami6 dakantenne, dus met een redelijk lompe voet, die moest dus wat verder naar achteren gemonteerd worden.

De ruitenwisser motor schoongemaakt, nu werkt ie weer perfect, de sproeier ook maar eens uitgeborsteld.

Komende week het slot en de hendel van de achterklep vervangen (komt echte Dyane greep op) en gaan kijken of ik het plaatwerk rond de neus nu echt op orde kan krijgen.

Deze week ook nog een mooie zonneklep gescoord, helaas zonder bevestigingssteunen, dus tenzij iemand die nog heeft, moet ik de komende dagen mijn hoofd breken over een functionele oplossing daarvoor.

Maar morgen eerst beginnen met weekend vieren, op naar de ZOB meeting



Sent from my iPhone using Tapatalk
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #25 Gepost op: 11-06-2015 12:05 »
Alban,
Zo ziet de originele bevestiging er uit. Zonneklep was notabene een Nederlands product uit Uden.
Groet
Jo

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #26 Gepost op: 11-06-2015 12:08 »
Hoi Jo,

Ja, ik had het gezien, vrij complex om zelf te fabrieken. Overigens heeft mijn klep hele korte piefjes zonder de S bocht.

In eerste instantie had ik bedacht uit plaatjes simpele beugeltjes te buigen, maar dan is er niets om hem in de goede stand te klemmen.

Zijn er nog van dat soort originele beugektjes te vinden (misschien in heg magazijn)?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #27 Gepost op: 11-06-2015 13:03 »
Weet ik niet, zul je toch even met Menno moeten kortsluiten.

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #28 Gepost op: 11-06-2015 13:10 »
Desnoods rij ik zaterdag even op en neer vanuit ZOB


Sent from my iPhone using Tapatalk
Aut viam inveniam aut faciam

Offline Alban Paul

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 41
  • Aut viam inveniam aut faciam
    • Monsieur Grat Photography
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Tijd om me voor te stellen
« Reactie #29 Gepost op: 15-06-2015 21:32 »
Vanuit ZOB op en neer rijden is er niet van gekomen zaterdag, want het was veulste gezellig in Asten. Zaterdag in een retegave Ami Super meegereden tijdens de puzzelrit, zondag met mijn eigen waggie de hele rij overgeslagen en direct achter Jesper en zijn Phoenix ingevoegd voor de off-road rit, een spectaculair gezicht die Aca slingerend over onverharde paden met een grote stofwolk erachter (helaas geen foto's van, want veel te druk met sturen).

Foto's van het weekend (heb er niet heel veel genomen, was veel te druk met genieten, kun je vinden op https://www.facebook.com/MonsieurGrat/media_set?set=a.10153312007701421.1073741889.503626420&type=3&pnref=story

Vandaag weer even aan Upu-Bennu gewerkt. Om te beginnen een inspectie want bij de off-road rit twee keer vrij hard de bodem geraakt. Viel gelukkig mee, de voorste plaat onder het chassis is wat gedeukt, en er hingen grassprieten aan de uitlaat (Jesper riep het nog tegen me gisteren) en aan de bevestigingspunten van allebei de schokbrekers achter. Er zat wel heel veel zand overal, vooral in de kokerbalken, dus die zijn met perslucht doorgeblazen en nu weer schoon.

Ik ga kijken of ik wat apart kan zetten om in de loop van de zomer een paar bussen RX5/7 en 10 te kopen, dan gaat de bodem van onderen helemaal kaal en van onderen en binnen helemaal opnieuw behandeld worden, gewoon voor de zekerheid, anders doen we dat in ieder geval komend jaar.

Na de inspectie van de bodem ben ik aan de slag gegaan met de neus. Deze heb ik een beetje naar links geschoven omdat die te ver naar rechts zat, waardoor het linkerscherm te diep onder de motorkap verdween en het rechterscherm juist niet ver genoeg:





Ik heb met de boor nieuwe verbindingen gemaakt tussen het linkerscherm en het voorscherm ter vervanging van de ontbrekende flensjes, nu zakt het spatbord links dus ook niet meer iedere keer weg, maar blijft het netjes waar het hoort:



tevens heb ik het schermpje achter de grille vervangen, hier zat een kortschermpje, maar wegens het afwezig zijn van de bumper kwam er veel vuil door gaten onder de grille naar binnen, dus er zit nu een langer scherm in dat de hele koelfan bedekt.



Het slot op de achterplek was al heel lang naar de haaien en daardoor was die niet fijn te gebruken (lees, de hendel draaide eigenlijk vrij rond en hij kon niet op slot en was lastig te openen en sluiten) dus de hendel en het slot zijn vervangen, er zit nu een mooi echt Dyane hendeltje op met een werkend slot:



Sint Christoffel prijkt weer op het dashboard en ik heb een kaartleeslampje geinstalleerd dat eigenlijk voor mijn toenmalige CX bedoelt was.

Morgen ga ik nog wat prutsen met de bedrading, hopelijk krijg ik nu het probleem van de niet werkende benzine meter opgelost, als ook de kuren van de knipperlichten, en ik ga nog eens nadenken over hoe ik waarschuwingslichten kan krijgen.

En tenslotte is er hopelijk binnenkort nieuws over mijn achterbank. Maar dat is voor later.
« Laatst bewerkt op: 14-05-2016 12:33 door Alban Paul »
Aut viam inveniam aut faciam