Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: trommelremmen vooraan Dyane 1971  (gelezen 6593 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline pedro

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 13
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Schoten
  • 6. Provincie: Antwerpen
trommelremmen vooraan Dyane 1971
« Gepost op: 15-04-2014 21:39 »
Gezien er in mijn Dyane 1971 een versnellingsbak is gemonteerd met schijfremmen wil ik deze terug ombouwen naar de originele bak met trommelremmen.
Ik heb gemerkt dat er verschillende remschoenen verkrijgbaar , brede of smalle.

Welke trommelremmen horen nu eigenlijk thuis in mijn Dyane, brede of smalle?

Als ik een versnellingsbak zou vinden, waar moet ik dan op letten, zodat ik de juiste bak koop waar ook de juiste remmen op zitten.

Elke tip is welkom.


Dank je wel

Pedro


Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: trommelremmen vooraan Dyane 1971
« Reactie #1 Gepost op: 16-04-2014 10:42 »
Hallo Pedro,
Bij de 6 uitvoering van 1971 hoort een bak met brede (45mm) remvoeringen. De diameter hiervan is 220mm. Indien goed gecentreerd en bijna aanliggend tegen de trommel gemonteerd heb je een remsysteem dat goed doseerbaar en zeer krachtig is.
Bijna aanliggend tegen de trommel houdt in dat je de handrem bv maar 4 a 5 tandjes hoef aan te trekken om de voering rondom in de trommel aan te laten grijpen.(maximale remoppervlakte). Bij bedienen rempedaal is dit merkbaar doordat het pedaal maar weinig slag hoef te maken om goed te kunnen remmen.
Met betrekking tot centreren is het belangrijk om altijd de excentriekjes voor het afstellen te monteren. Er zijn ook zogenaamde zelfcentrerende delen te koop. maar dat betekend dat je de voering nooit over het gehele opppervak gaat aanliggen. Hou er rekening mee dat als je de schijfbak vervangt door een trommelbak je ook de hoofdremcylinder, de achterste remcylinders en alle rubbertjes van de leidingen vervangt door rubbertjes bedoeld voor de DOT remvloeistof. Als je dit niet doet worden de rubbers aangetast door de remvloeistof met als gevolg een onbetrouwbaar en op den duur lekkend remsysteem.

Gr
Jo
 

Offline pedro

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 13
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Schoten
  • 6. Provincie: Antwerpen
Re: trommelremmen vooraan Dyane 1971
« Reactie #2 Gepost op: 16-04-2014 11:01 »
Hallo Jo,

Dank voor uw reactie, hier ben ik al wat mee!  Misschien nog één vraagje, is er aan de bak die ik nodig heb een kenmerk waar ik kan uit afleiden dat ik de juiste bak heb? het zou zonde zijn een bak te kopen en dan tot vaststelling komen dat ik een verkeerde mee heb (ik ken er nog niet veel van, vandaar )

pedro

Offline Menno

  • DVN bestuur
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 241
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Oud Gastel
  • 6. Provincie: Brabant
Re: trommelremmen vooraan Dyane 1971
« Reactie #3 Gepost op: 20-04-2014 14:42 »
Ken je deze site? Staat geweldig veel info op, kan denk ik veel van je vragen beantwoorden!

https://www.cats-citroen.net/home.html
Dyane: Godin van de A-types (JV)

Offline pedro

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 13
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Schoten
  • 6. Provincie: Antwerpen
Re: trommelremmen vooraan Dyane 1971
« Reactie #4 Gepost op: 20-04-2014 21:55 »
Hoi Menno,


Nee, deze kende ik niet. Dank je wel voor de tip!