Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: verzinkte Dyane koets  (gelezen 15731 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
verzinkte Dyane koets
« Gepost op: 23-06-2011 23:13 »
Op Citromobile heeft een van onze leden gesproken met een eendengaragist waarvan ik vanwege de regels van het forum de naam niet mag noemen. De garage heeft zich onder andere toegelegd op het verzinken van koetsen. Ons lid had gevraagd om foto's, alleen wist de gatragist niet meer wie er om gevraagd had. Ik heb op mijn computer de foto's opgeslagen in zware vorm. Bijgaand twee lichte varianten voor het forum. Wil degene die er om gevraagd had zich even melden op ons mailadres: info@dyane.nl? Dan kan ik de foto's evt. doorsturen. Vermeld in de titel even dat de mail voor mij bedoeld is.
« Laatst bewerkt op: 03-03-2013 10:11 door Fred »
Dyane: een wereldwonder

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #1 Gepost op: 24-06-2011 06:59 »
Kost een hoop geld en de auto wordt er een stuk zwaarder door. Wegen de kosten op tegen de baten?

Offline Vert Jade

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 126
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 5. Woonplaats: Enschede
  • 6. Provincie: Overijssel
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #2 Gepost op: 24-06-2011 12:44 »
Kost een hoop geld en de auto wordt er een stuk zwaarder door. Wegen de kosten op tegen de baten?

Ligt eraan hoe je de hobby met je Dyane ervaart.
De betreffende eendengarage (waar ik trouw kom en heel erg tevreden over ben) adverteert met "nog eens 50 jaar 2cv rijden".
Als je werkelijk wilt dat je nooit meer roest hoeft bij te werken, vloerplaten en dorpels lassen etc is dit wel een goede oplossing.
Dat stuk zwaarder valt reuze mee, rijd zelf met een verzinkt chassis en ook daarvan merk je niets.

Ik heb net besloten om mijn Dyane voorlopig lekker te blijven rijden, en denk er serieus over om de koets komende winter te laten verzinken. 
Citroën 2CV6 Charleston, NV-GN-36, rood/zwart, 1986
Citroën C2 1.4 VTR, zwart, 2004
Citroën Berlingo XTR VTI120, beige, 2010

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #3 Gepost op: 24-06-2011 13:28 »
Ben het helemaal met Vert Jade eens; beter iets dan niets doen.
Betreffende garage & Dyane eigenaar nemen tenminste de moeite om iets anders te proberen.

Dat het geld kost is normaal, maar wat is een hoop? Een Dyane koets weg gooien omdat ie totaal verrot is is veel erger. Of altijd maar blijven lassen, roest weg werken en overspuiten kost ook veel.


Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #4 Gepost op: 24-06-2011 14:23 »
Het betreffende bedrijf mag i.v.m. de forumregels niet genoemd worden maar is eenvoudig te googelen met de zoekterm "verzinkte koets". Het bedrijf geeft zelf aan dat de kosten minimaal 5000 Euro bedragen en in veel gevallen zal daar nog het nodige bij komen. Als je een gedemonteerde koets aanlevert en weer komt ophalen kost het minimaal 1550 Euro. Daarna moet de koets dan nog gespoten en gemonteerd worden. Al met al dus een flinke ingreep.

Blijft het probleem van het chassis dat niet verzinkt is. Daar zijn ook oplossingen voor, een chassis met een gemoffelde lak of zelfs naar ik meen ook een verzinkt chassis. Afhankelijk of je veel zelf wilt (of kan) sleutelen lijkt zo'n verzinkte koets op een aldus geprepareerd chassis dus een goede basis voor veel roestvrij gebruik van de auto. Maar de kosten die ermee gepaard gaan zullen aanzienlijk zijn. Als je zelf niet wilt of kan sleutelen dan praat je al snel over zo'n kleine 10.000 Euro. Als je alles zelf monteert en spuit praat je over over zo'n 2500 Euro inclusief nieuw en roestwerend chassis. Wat niet uit de gegevens van het bedrijf blijkt is of de portieren en de achterklep ook verzinkt worden. Maar met zo'n zink behandeling zal je ongetwijfeld veel beter tegen roest beschermd zijn dan de gemiddelde Dyanist. 

Wat ik me wel eens afvraag of door beweging in met name het chassis er toch weer kleine scheurtjes in de zinklaag zullen ontstaan, waardoor er toch weer roest zal ontstaan.

Offline Vert Jade

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 126
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 5. Woonplaats: Enschede
  • 6. Provincie: Overijssel
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #5 Gepost op: 24-06-2011 18:57 »
Wat ik me wel eens afvraag of door beweging in met name het chassis er toch weer kleine scheurtjes in de zinklaag zullen ontstaan, waardoor er toch weer roest zal ontstaan.

Kleine scheurtjes vullen zichzelf weer met zink, ook als je er een gaatje inboort trekt de zinklaag vanzelf weer dicht.
Plaatwerkdelen als deuren, schermen, maar ook bumpers, worden door het betreffende bedrijf ook verzinkt.
Een alternatief zijn kunststof schermen. Roesten nooit meer!
Citroën 2CV6 Charleston, NV-GN-36, rood/zwart, 1986
Citroën C2 1.4 VTR, zwart, 2004
Citroën Berlingo XTR VTI120, beige, 2010

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #6 Gepost op: 25-06-2011 01:45 »
Citaat
Kleine scheurtjes vullen zichzelf weer met zink, ook als je er een gaatje inboort trekt de zinklaag vanzelf weer dicht.
Plaatwerkdelen als deuren, schermen, maar ook bumpers, worden door het betreffende bedrijf ook verzinkt.

Ik betwijfel of dit wel zo is.
« Laatst bewerkt op: 12-09-2011 23:05 door Jeroen »
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #7 Gepost op: 25-06-2011 01:47 »
Ik heb net besloten om mijn Dyane voorlopig lekker te blijven rijden.
Geweldig!!  ;D
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #8 Gepost op: 25-06-2011 09:14 »
Citaat
Kleine scheurtjes vullen zichzelf weer met zink, ook als je er een gaatje inboort trekt de zinklaag vanzelf weer dicht.
Ik betwijfel is dit wel zo is.

Ook ik twijfel hieraan, maar ben wel erg nieuwsgierig hoe dit verhaal verkocht wordt. Ik ben tenslotte geen deskundige verzinker, dus mijn kennis hieromtrent mag best bij gespijkerd worden.

"De scheurtjes in zink", ik ben bang dat het een erg lang topic kan worden, want zolang er nog geen A-type al meer dan 50 jaar rond rijdt met een verzinkte koets, dan wel chassis, blijft het gissen en gokken.

Het enige wat ik uit eigen ervaring kan melden, is dat vanuit mijn vliegtuig vakgebied, er wel degelijk onderzoek is gedaan naar metaal moeheid.
Dus hoe ruwer je vliegt (of rijdt), er onstaat meer beweging in het metaal en dus ook in de beschermende verflaag, waardoor er gemakkelijker corrosie ontstaat tussen het metaal en de verflaag.
De enige oplossing die men bij ons hanteert; rustig vliegen, veel inspecteren & controleren op corrosie, en als er corrosie gevonden wordt, spot repair, ofwel roest grondig verwijderen en betreffende gebied opnieuw verven.
In mijn ogen doe je dat met verzinken ook, maar dan pak je gelijk alles mee.  8)

Offline Vert Jade

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 126
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 5. Woonplaats: Enschede
  • 6. Provincie: Overijssel
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #9 Gepost op: 25-06-2011 10:16 »
Bron: Wikipedia

De kathodische werking van het zink. De kathodische werking houdt in dat het zink zich opoffert voor het ijzer. Deze kathodische bescherming werkt alleen in waterige milieus en berust op het feit dat zink een lagere potentiaal heeft dan ijzer volgens de galvanische reeks. Daardoor blijven ook beschadigde plekken en boorgaten voor bouten en schroeven nog beschermd tegen roest.
Citroën 2CV6 Charleston, NV-GN-36, rood/zwart, 1986
Citroën C2 1.4 VTR, zwart, 2004
Citroën Berlingo XTR VTI120, beige, 2010

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:verzinkte Dyane koets
« Reactie #10 Gepost op: 25-06-2011 13:19 »
Ahaa, weer wat geleerd !  :D
Tx VJ.

Offline hobbes

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 1
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Marknesse
  • 6. Provincie: noordoostpolder
Re: verzinkte Dyane koets
« Reactie #11 Gepost op: 18-06-2013 17:45 »
Zal binnenkort een paar foto''s proberen te plaatsen. Sinds een week rijde de oranje dyane weer! vanwege de keuring en de apk heeft ze tijdelijk even het kenteken van de casper en hobbes eend geleend, het is de bedoeling dat ze ergens in januari haar eigen kenteken weer terug.
Ben erg tevreden over de verzinkte koets, ze heeft nu ook een verzinkt chassis ( van de groene casper en hobbes eend) het is nog wel een hoop werk om haar helemaal klaar te maken maar ik kan in ieder geval weer rijden!
Omdat het erg druk is op het werk en ik s''avonds ook nog aan het werk ben duurt alles even wat langer...