Achterruitrubbers zijn er in het magazijn. Niet nieuw maar meestal wel veel beter dan wat in je eigen auto zit. Kom daarvoor vooral een keer kijken op iedere tweede zaterdag van de maand. Je kunt als je komende zaterdag in april komt op achterdeuren oefenen. We zijn de hele slechte exemplaren aan het slopen dus je kunt het zelf proberen!
Ruit uit de klep halen: paar (stevige houten!) knijpers loshalen van veer. Achterklep op een zachte tafel of werkbank leggen met buitenkant naar beneden. Werk het liefst warm binnen. Je begint in de hoek ergens en duwt een knijper met dunne bovenkant tussen rubber en sponning. Je zet knijper even klem tussen sponning en rubber, zodat het rubber iets naar benden gaat wijken. Iets verderop (6 cm)doe je hetzelfde en nog eens 6 cm verderop. Dan wijkt het rubber en kan je met je vingers onder gelijktijdig druk uitoefenen op het raam het rubber over de sponning duwen. De bochten geven soms weer even oponthoud omdat het rubber dan even niet wil.
De sponning heel goed ontroesten en evt. gaten of afgebrokkelde delen herstellen (plaatjes lassen en heel veel schuren/slijpen). Zorg dat het zo origineel mogelijk eruitziet, want anders lekt het alsnog tussen rubber en sponning!
Bij terugplaatsen van de ruit: aan binnen en buitenzijde van de sponning een dunne streep zuurvrije vasaline aanbrengen. Achterklep andersom neerleggen (buitenzijde naar boven). Ruit met rubber bovenope de sponning leggen en met heel veel moeilijk gepruts in een hoek beginnen met de rubberrand weer om de sponning heen te leggen. Als je eenmaal een gedeelte in de sponning hebt kan je met knijper en tegelijk op de ruit duwen een hele rits maken om het rubber om de sponning heen te duwen. Het zal niet verbazen dat de laatste hoek het moeilijkst is. Vooral druk op je ruit uitoefenen helpt heel goed.
Ikzelf doe stevige rubber handschoenen aan en doe met mijn vingers het rubber om de sponning heen. Door vaseline floept hij er makkelijker om. Je vingers zijn na afloop wel helemaal beurs, maar je ruit zit weer perfect.
Als je de beschikking kunt hebben over een spuit met een redelijk smalle tuut van 1 a 1,5 mm (bijvoorbeeld bij apotheek te halen voor spoelen van getrokken kieswonden) dan kan je die vullen met vaseline en van binnen en buiten de ruimte tussen sponning en rubber volspuiten. Mijn Dyane staat altijd buiten en lekt niet hierdoor.
Alleen bij achterklep wel omdat het herstelde gedeelte toch teveel afwijkt van hoe het er origneel uitziet en het rubber bolt dus wat op. Daar heb ik nog geen remedie voor gevonden. In ieder geval geen kit, want dan sluit je het vocht op en da's nooit goed.
Ik heb ook eens de ruit met een roestwerend middel erin gezet, maar dat geeft veel vlekken en het rubber laat steeds zwarte wazen los, dus uiteindelijk lijkt me dat niet goed.
Als ik nog eens de ruit eruit haal zal ik eens vragen of iemand foto's maakt.