Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen  (gelezen 12451 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline caroden

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Gepost op: 17-03-2013 11:22 »
Weet iemand  hoe ik het makkelijkst mijn achterruit verwijder (en weer terugplaats)? Is er een handleiding met foto's? Of is er iemand die me kan helpen (ik woon in regio Delft maar wil er graag een stukje voor rijden)?

Ook al komt de Dyane alleen met mooi weer buiten, ik wil mijn rubber vervanger (want lekt). Ook heb ik een paar kleine plekjes ontdekt aan de binnenzijde van de ruit die ik wil wegwerken.

Zijn er trouwens nog nieuwe rubbers leverbaar?

« Laatst bewerkt op: 17-03-2013 11:26 door caroden »

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 993
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 18-03-2013 06:36 »
Achterruitrubbers zijn er in het magazijn. Niet nieuw maar meestal wel veel beter dan wat in je eigen auto zit. Kom daarvoor vooral een keer kijken op iedere tweede zaterdag van de maand. Je kunt als je komende zaterdag in april komt op achterdeuren oefenen. We zijn de hele slechte exemplaren aan het slopen dus je kunt het zelf proberen!
Ruit uit de klep halen: paar (stevige houten!) knijpers loshalen van veer. Achterklep op een zachte tafel of werkbank leggen met buitenkant naar beneden. Werk het liefst warm binnen. Je begint in de hoek ergens en duwt een knijper met dunne bovenkant tussen rubber en sponning. Je zet knijper even klem tussen sponning en rubber, zodat het rubber iets naar benden gaat wijken. Iets verderop (6 cm)doe je hetzelfde en nog eens 6 cm verderop. Dan wijkt het rubber en kan je met je vingers onder gelijktijdig druk uitoefenen op het raam het rubber over de sponning duwen. De bochten geven soms weer even oponthoud omdat het rubber dan even niet wil.
De sponning heel goed ontroesten en evt. gaten of afgebrokkelde delen herstellen (plaatjes lassen en heel veel schuren/slijpen). Zorg dat het zo origineel mogelijk eruitziet, want anders lekt het alsnog tussen rubber en sponning!
Bij terugplaatsen van de ruit: aan binnen en buitenzijde van de sponning een dunne streep zuurvrije vasaline aanbrengen. Achterklep andersom neerleggen (buitenzijde naar boven). Ruit met rubber bovenope de sponning leggen en met heel veel moeilijk gepruts in een hoek beginnen met de rubberrand weer om de sponning heen te leggen. Als je eenmaal een gedeelte in de sponning hebt kan je met knijper en tegelijk op de ruit duwen een hele rits maken om het rubber om de sponning heen te duwen. Het zal niet verbazen dat de laatste hoek het moeilijkst is. Vooral druk op je ruit uitoefenen helpt heel goed.
Ikzelf doe stevige rubber handschoenen aan en doe met mijn vingers het rubber om de sponning heen. Door vaseline floept hij er makkelijker om. Je vingers zijn na afloop wel helemaal beurs, maar je ruit zit weer perfect.
Als je de beschikking kunt hebben over een spuit met een redelijk smalle tuut van 1 a 1,5 mm (bijvoorbeeld bij apotheek te halen voor spoelen van getrokken kieswonden) dan kan je die vullen met vaseline en van binnen en buiten de ruimte tussen sponning en rubber volspuiten. Mijn Dyane staat altijd buiten en lekt niet hierdoor.
Alleen bij achterklep wel omdat het herstelde gedeelte toch teveel afwijkt van hoe het er origneel uitziet en het rubber bolt dus wat op.  Daar heb ik nog geen remedie voor gevonden. In ieder geval geen kit, want dan sluit je het vocht op en da's nooit goed.
Ik heb ook eens de ruit met een roestwerend middel erin gezet, maar dat geeft veel vlekken en het rubber laat steeds zwarte wazen los, dus uiteindelijk lijkt me dat niet goed.
Als ik nog eens de ruit eruit haal zal ik eens vragen of iemand foto's maakt.
Dyane: een wereldwonder

Offline caroden

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 18-03-2013 08:18 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg, Quinten!

Lijkt me leuk om naar het magazijn te komen en even te oefenen! Kan ik gelijk kijken naar bumpers/rozetten om mijn bumpertjes weer origineel te maken. Moet even kijken of dat zaterdag 13 april gaat lukken...

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 19-03-2013 11:48 »
Ik moet het binnenkort ook doen. Ik heb ergens gelezen dat het inzetten het beste gaat met behulp van een touwtje, dat je in de rubbers zet. Je moet het touwtje zo trekken dat het rubber naar buiten wijkt daar waar je de ruit er in duwt.

Heeft het nog zin om wat siliconenkit tegen de rubbers aan te brengen? Dit om het rubber beter tegen het metaal van de deur af te dichten, zodat er minder water tussen kan komen?

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 993
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 20-03-2013 16:43 »
Dat touwtje trekken heb ik ook geprobeerd, maar ik begrijp niet hoe dit kan helpen. Een touwtje is zo slap en het rubber zo sterk, je kan met dat touwtje echt het rubber niet optillen!
De discussie over wel of geen kit wil ik laten voor wat ze is. Daar zij zoveel meningen over! Door de rubberrand af te dichten kan er misschien van buitenaf geen water is, maar wel van binnenuit en vanuit de bovenkant van de deur want die is nooit waterdicht. Als er dus vanuit andere plek water in de rand komt, kan het niet weg via het rubber en dat lijkt me ook niet goed.
Dyane: een wereldwonder

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 20-03-2013 19:09 »
Hele goede omschrijving Quinten !
Complimenten !!!
V.w.b. 'het touwtje trekken'; als er tijd voor is, en Caroden is er ook om te oefenen, zullen we het eens proberen.  8)

Offline caroden

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #6 Gepost op: 20-03-2013 20:01 »
Lijkt me een goed plan! Ik probeer in april te komen. Wellicht alleen met mijn 2 kids want vrouwlief moet werken die dag.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 993
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #7 Gepost op: 20-03-2013 20:32 »
Kinderen ook altijd welkom, zeker als ze van sleutelen houden. er is altijd wel wat te doen!
 ;D
Dyane: een wereldwonder

Offline caroden

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #8 Gepost op: 20-03-2013 21:10 »
Nou, sleutelen weet ik zo net nog niet :) Ze zijn 6 en 9 en vinden het vooral erg leuk om dingen uit elkaar te halen maar het in elkaar zetten is dan weer meer iets voor papa. Wellicht kunnen ze helpen met slopen van de eerder genoemde 'slechte exemplaren'....daar zijn ze pas echt goed in hahahah.....

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 993
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #9 Gepost op: 24-03-2013 18:23 »
Ik vond nog een ouder topic over ruiten verwijderen en plaatsen.
https://www.dyane.nl/index.php/topic,136.0.html
Dyane: een wereldwonder

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #10 Gepost op: 25-03-2013 22:03 »
nog een extra aanvulling: een stuk henneptouw is ideaal om ruiten mee te plaatsen. Wat ik altijd doe:
rubber om het raam doen, touw in het rubber op de plek waar hij in de sponningkomt, de uiteinden laten overlappen.
Vervolgens ruit in de sponning drukken, met de touw-uiteinden aan de binnenkant.
Dan in de auto gaan zitten, en trekken aan de touwtjes. Niet in de lengterichting van het rubber, maar haaks erop. Nu krul je het rubber als het ware om de sponning heen en trekt hij zich er vanzelf in. Iemand die van buitenaf extra drukt is altijd handig, maar alleen gaat het ook.

Als je rond bent en het rubber overal om de sponning is gekomen de ruit nog even voorzichtig aandrukken, en klaar is kees.

Offline caroden

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #11 Gepost op: 25-03-2013 22:12 »
Klinkt best handig, met zo'n touw, Michiel!

Misschien kunnen we op de magazijndag een wedstrijdje met en zonder touw doen  :) :)

Offline caroden

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re: Achterruit verwijderen en opnieuw plaatsen
« Reactie #12 Gepost op: 07-04-2013 10:55 »
Helaas, helaas gaat het me niet lukken op 13/4 naar de magazijndag te komen :'(. Volgende maand hopelijk wel :)