Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: teken petitie tegen afschaffen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers  (gelezen 6459 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Via deze link hieronder kan je laten zien dat je het niet eens bent met deze wel zeer drastische maatregel, die qua milieu heel weinig gaat opleveren:

https://www.knac.nl/2012/10/30/knac-verontwaardigd-over-opheffen-mrb-vrijstelling-oldtimers/
Dyane: een wereldwonder

Offline Mart

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 33
Ik heb uiteraard de petitie ondertekend.

Ik ga zoals de plannen er nu voor liggen voor de Aca €58,=/mnd betalen.

Ik heb ook een brief gestuurd aan GroenLinks waarin ik aandacht vraag voor de ongelijke behandeling inzake de MRB voor auto's. Mijn idee is dat wanneer je vanwege een milieumaatregel (want dat is het) oldtimers belasting wil laten betalen je er ook vanuit mag gaan dat het milieu er dan ook wel beter van wordt. Dat is met de huidige plannen niet zo.

Ten 1e hebben veel bezitters meerdere oldtimers dus kunnen zij achter elkaar van meerdere auto's via een dagenkaart gebruik maken en zo toch langere tijd via een vrijstelling rijden.
Ten 2e gaat men er kennelijk vanuit dat een oldtimer altijd vervuilender is dan een nieuwe auto. Dat kun je natuurlijk niet zo maar aannemen. Veel oldtimers rijden op LPG en die stoten een laag gehalte aan CO² uit.

Mijn voorstel is dan ook om de hele manier zoals de MRB nu berekend wordt eens te hervormen. Nu moet de RDW diverse zaken invoeren voor een berekening en dat kan veel eenvoudiger. Vergeet de provincie, het gewicht van de auto, het type auto en het type brandstof en kijk alleen maar naar de CO² uitstoot en ga daar progressief MRB over vragen. Die CO² hoogtes zijn voor elke auto bekend en wordt bij elke APK al gecontroleerd dus er hoeft geen wiel meer te worden uitgevonden.

Makkelijker en beter voor het milieu.

Ben benieuwd of iemand het hiermee eens is.
Beter 2 oude auto's in je leven en 50 jaar rijden dan om de 3 jaar een nieuwe.

Offline caroden

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Ik dacht dat dit al van de baan was (voorlopig) of is het nog steeds actueel??

Offline Mart

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 33
Waarom denk je dat dit van de baan is?
Beter 2 oude auto's in je leven en 50 jaar rijden dan om de 3 jaar een nieuwe.

Offline caroden

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 17
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Dat heb ik ergens gelezen. Weet alleen niet meer waar....

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Ben het helemaal met Mart eens. Kijk maar eens in Duitsland waar ze over het algemeen veel strenger zijn. Daar hebben ze in veel steden een milieuzone. Maar als je een A-type met een in Duitsland verkrijgbare katalysator uitrust mag je gewoon alle milieuzones in. Ze kijken daar inderdaad naar de uitstoot en niet naar zoiets vaags als bouwjaar, wat helemaal niets zegt.
Het wordt tijd dat ze gewoon een norm stellen en dan is het aan jou om daaraan te voldoen.
Dyane: een wereldwonder