Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: ruitenwisser probleem  (gelezen 9167 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mart

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 33
ruitenwisser probleem
« Gepost op: 08-10-2012 18:02 »
Ik ben nieuw hier op het forum en zal straks ook nog even mezelf voorstellen.

Op m'n Aca van 1980 heb ik nieuwe ruitenwisserasjes gezet en het motortje schoongemaakt en nieuw vet gegeven. Het duurde meer dan 5 minuten voor er beweging in de wissers kwam als ik ze aanzette. Inderdaad zat er hard vet in wat ik heb weggehaald.

Ik heb nu een probleem waarop ik me suf peins maar ik kom er niet uit.

De rechter wisser heeft  een veel te grote slag. Zowel aan de onderzijde als aan de rechterzijde slaat de wisser ruim over het raamrubber heen. Ik heb alles weer uitgebouwd en nauwkeurig bekeken maar ik zie niet wat ik fout heb gedaan.

Weet iemand wat er aan de hand is.
Het is een 2-polige motor.
Beter 2 oude auto's in je leven en 50 jaar rijden dan om de 3 jaar een nieuwe.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:ruitenwisser probleem
« Reactie #1 Gepost op: 09-10-2012 11:13 »
Hoi Mart,
Ten eerste; welkom op dit forum !
En dan je ruitenwissers; je zegt het zelf al; je hebt nieuwe ruitenwisser asjes gemonteerd !
Ik zal het proberen uit te leggen.

Onze Aca en Dyane's hebben een grotere voorruit t.o.v. een eend, waardoor het wissen van de regen anders gaat.
Bij eenden moet de wisser een lage voorruit schoonwissen; ofwel, de ruit is erg laag, maar wel breed. Daardoor gebeurt dit met een andere maar vooral grotere 'zwiep' van het 24cm kleine wisserbladje. Ik denk dat de zwiep-hoek van een eend-wisser méér dan 100 graden is.
Deze 'zwiep of zwaai of veeg' krijg je door een andere lengte van het ruitenwisser asje te monteren.

Ofwel, de arm van het asje bepaalt uiteindelijk hoever de wisser beweegt. (Dit is een stukje mechanica/wiskundig bedenk werk).
Ter visualisatie;


Dus toen Citroën de Aca en Dyane ontwikkeld had, met grotere voorruit, moest men ook de grote van de zwiep aanpassen.
Dit omdat er wisserbladjes van 28cm op kwamen, (anders maakt de wisser de bovenzijde van de ruit niet schoon), maar een langer wisserblad, betekende ook dat de wisser verder zou reiken in de uiterste positie. Dus vandaar dat de as-armen zijn aangepast, zodat de zwiep hoek minder dan 100 graden werd en daarmee de wisser niet over het rubber heen zou geraken tijdens het wissen.

Afijn, ik hoop dat dit stukje theoretische uitleg duidelijk is.
Edoch, het neemt jouw probleem nog niet weg, want er dit is een ander verhaal.
In de Citrofiele onderdelen wereld, is nagenoeg alles van een 2cv leverbaar. Dit geld helaas (nog) niet voor onze Aca & Dyanes.
Dus de ruitenwisser asjes van een eend zijn volop leverbaar en voor onze Aca & Dyane's; niets.

We hebben echter wel een creatieve oplossing; gebruik de nieuwe asjes van de 2CV, maar vervang de as-armen door je oude Aca / Dyane armen.
Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan, maar ben je handig, zal het je vast lukken.
In ons DVN magazijn hebben we een paar 'gereviseerde' wis-setjes liggen; Aca & Dyane motor, 2cv asjes, MET Aca & Dyane as-armen. Werkt zoals vanouds!.

Dus ik hoop dat je je oude asjes nog niet hebt weg gegooid...
Of anders zien we je graag een keer in het magazijn. Dan leggen we het a.d.h.v. bestaande wis-setjes visueel graag uit.
Of je koopt een gereviseerd wis set. (bel ons eerst, dat we controleren of er nog voorraad is)

Ik hoop dat het duidelijk is.
Als je nog vragen hebt, staan we je uiteraard graag te woord.
Marcel.
« Laatst bewerkt op: 09-10-2012 11:19 door Marcel »

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:ruitenwisser probleem
« Reactie #2 Gepost op: 09-10-2012 23:38 »
In aanvulling op de zeer grondige en duidelijke uitleg van Marcel: het magazijn is aanstaande zaterdag open!
Dus je bent welkom.
Dyane: een wereldwonder

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:ruitenwisser probleem
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2012 23:45 »
In de Citrofiele onderdelen wereld, is nagenoeg alles van een 2cv leverbaar. Dit geld helaas (nog) niet voor onze Aca & Dyanes.
Dus de ruitenwisser asjes van een eend zijn volop leverbaar en voor onze Aca & Dyane's; niets.
Eigenlijk vreemd, het lijkt me een kleine moeite voor een fabrikant/revisiebedrijf ook asjes te maken met een Dyane-armpje.
We hebben echter wel een creatieve oplossing; gebruik de nieuwe asjes van de 2CV, maar vervang de as-armen door je oude Aca / Dyane armen.
Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan, maar ben je handig, zal het je vast lukken.
Ik zit nu ook met dat probleem. Ik heb een paar ruitenwisserunits liggen. Zo te zien zijn ze van een 2cv. Gek, want ik heb in mijn autohobbyleven toch ook een paar Dyanes gesloopt (sorry  :-[ ).
Zo heb ik eentje gekannibaliseerd die redelijk goede asjes heeft. Heel gepiel, die kunststof busjes in die stangetjes, maar ze waren helemaal uitgelubberd bij mijn Aca.
Ik denk wel het 2cv-armpje en het Dyane-armpje los te kunnen krijgen door het gestuikte deel weg te slijpen, maar hoe zet ik het Dyane-armpje weer vast op het 2cv-asje?
Iemand een idee?
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:ruitenwisser probleem
« Reactie #4 Gepost op: 22-10-2012 16:47 »
In de Citrofiele onderdelen wereld, is nagenoeg alles van een 2cv leverbaar. Dit geld helaas (nog) niet voor onze Aca & Dyanes.
Dus de ruitenwisser asjes van een eend zijn volop leverbaar en voor onze Aca & Dyane's; niets.
Eigenlijk vreemd, het lijkt me een kleine moeite voor een fabrikant/revisiebedrijf ook asjes te maken met een Dyane-armpje.
We hebben echter wel een creatieve oplossing; gebruik de nieuwe asjes van de 2CV, maar vervang de as-armen door je oude Aca / Dyane armen.
Dit is helaas makkelijker gezegd dan gedaan, maar ben je handig, zal het je vast lukken.
Ik zit nu ook met dat probleem. Ik heb een paar ruitenwisserunits liggen. Zo te zien zijn ze van een 2cv. Gek, want ik heb in mijn autohobbyleven toch ook een paar Dyanes gesloopt (sorry  :-[ ).
Zo heb ik eentje gekannibaliseerd die redelijk goede asjes heeft. Heel gepiel, die kunststof busjes in die stangetjes, maar ze waren helemaal uitgelubberd bij mijn Aca.
Ik denk wel het 2cv-armpje en het Dyane-armpje los te kunnen krijgen door het gestuikte deel weg te slijpen, maar hoe zet ik het Dyane-armpje weer vast op het 2cv-asje?
Iemand een idee?
#1; Als ik het goed begrepen heb, was er wel een bedrijfje mee bezig. Maar heb er verder niets meer van gehoord, dus of het gelukt is; geen idee...
#2; Je zou de Dyane armpjes op de 2CV-asjes kunnen lassen, of M2 / M3 schroefdraad erin tappen, en vast zetten met boutje/schroefje.

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:ruitenwisser probleem
« Reactie #5 Gepost op: 22-10-2012 21:41 »
#2; Je zou de Dyane armpjes op de 2CV-asjes kunnen lassen, of M2 / M3 schroefdraad erin tappen, en vast zetten met boutje/schroefje.
Lassen kan ik niet, dus maar eens kijken of ik een tapsetje heb met M2 of M3.
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Mart

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 33
Re: ruitenwisser probleem
« Reactie #6 Gepost op: 08-03-2013 18:49 »
Ik excuseer me meteen eerst maar even door zolang niets te hebben laten horen van me.

Oké, de nieuwe 2CV-asjes heb ik er uiteindelijk weer afgehaald omdat de wisserbladen over het raamrubber zwiepten. Heb dus de oude asjes er weer opgezet zodat ze geregeld nu ook weer over een raamrubber zwiepen omdat het asje nou eenmaal speling heeft....hihi.

Maar bedankt Marcel voor de uitgebreide uitleg. ik ga als eindelijk de vorst uit de lucht is wel eens met een vriend de asjes lassen.
Beter 2 oude auto's in je leven en 50 jaar rijden dan om de 3 jaar een nieuwe.