Marcel 17-02-09 20:43
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi,
Ik ben op zoek naar de technische banden gegevens van;
Michelin (135/15)
Toyo en Mabor's van 125/15.
Om precies te zijn; de load-index / max load, uitgedrukt in Kilogram of LBs en er staat meestal ook de maximale pressure op.Ik hoor het graag! Dank je wel alvast.
Jeroen 23-02-09 12:20
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb thuis nog 2 mabortjes liggen 135SR15.
Ik zal eens kijken naar de load index.
Mocht je deze banden zoeken ik weet nog wel een goed en goedkoop adresje net bij Eindhoven over de grens in Belgie.
Jeroen
Jeroen 26-02-09 15:13
De officiele maat van de Mabors is 135R15 72T M80 TL
De load-index is 72, wat betekent dat de band 355 kg mag hebben.
Zie ook:
https://www.michelin.nl/nl/autonl/auto_cons_bib_com_lir_pne.jsp?lang=NL Mocht je interesse hebben in deze banden, ik weet een adres waar je ze compleet gemonteerd en uitgebalanceerd hebt (incl. ventielen en verwijdering) voor 40 euro per band.
Marcel 28-02-09 08:14
Hoi Jeroen,
Bedankt voor het opzoeken! Nuttige info!
Ben nu alleen nog op zoek naar de Toyo gegevens...
Kom op mensen!
Roel 28-02-09 14:48
Ha Marcel,
Misschien kun je contact opnemen met Tojo, zie
www.tojobanden.nl.
Succes,
roel
Jeroen 28-02-09 14:54
Hoi Marcel,
Even googlen leer dat de officiele benaming van de Toyo's
135R15 72 S TOYO 310 (TL) is.
Dezelfde load-index (72) als van de Mabors, dus ook 355 kg.
Een maximale belading van 355 kg per band is voor elke Dyane en Acadiane (ruim) voldoende. De maximale achterasbelasting van een Acadiane (de allerzwaarste der A-types) is 700 kg. Daarnaast hanteert elke bandenfabrikant hier nog een veiligheidsmarge op, waardoor er met een paar kilootjes meer geen direct technisch gevaar voor je banden ontstaat.
Wat ik begrepen heb gaat er niks boven het rijden op Michelins, maar vanwege de absurd hoge prijzen van deze banden (>110 euro / st) is de Mabor het beste alternatief, wat prijs en prestaties betreft.
Mocht je interesse hebben in het "adresje" voor de Mabors dan laat het maar even weten.
Groeten,
Jeroen
Jeroen 28-02-09 15:01
Hallo Marcel,
De site van Toyo levert weinig info op de smalste band in de 80 serie is de 145R80, en deze is geschikt voor een GS.
Ze passen wel op de Dyane- en Acadiane-velgen, maar het wordt zeer sterk afgeraden om deze bandenmaat te monteren. Dit ivm verhoogde slijtage op de fusees en/of stuurinrichting.
Gewoon bij de 135R13 banden blijven !!!
Jeroen
Jeroen 07-03-09 22:19
Ik heb vandaag even onder mijn "verse" Acadiane (zie onderwerp "eindelijke een Acadiane" gekeken en de Mabors die er onderliggen (135R15) hebben als load-index zelfs 73.
Dit betekent 365 kg laadvermogen per band.
De load index van 72 had ik trouwens ergens op internet gevonden.