Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: achterruitverwarming voor een Dyane  (gelezen 6928 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
achterruitverwarming voor een Dyane
« Gepost op: 15-11-2011 22:38 »
Als "dagelijkse" Dyanerijder (ja ook met pekel!) heb ik natuurlijk heel veel behoefte aan een schone achterruit met regen en in de kou. Daarvoor heb ik twee plaksets in vijf jaar tijd versleten, want deze zitten uiteindelijk erg breekbaar zo tegen de achterruit.
Daarna heb ik een klein warmteventilatortje/blowertje gekocht dat prima dienst heeft gedaan, maar echter wel is gesmolten in de warme Alpenzon van dit jaar vakantie.
Een tijd geleden heb ik via marktplaats een vervangende achterklep gekocht van een total loss Dyane uit Oldenzaal/Hengelo. In die achterklep zat een originele Citroën (zie foto) achterruit met opgeschilderde achterruitverwarming. Nu waren verschillende draden kapot. Ik had nog een flesje zilververf van Bison (dat schijnt niet meer verkocht te mogen worden!) en daarmee heb ik getracht draden te herstellen. De contactpunten aan beide kanten van de verwarming waren los. En hoe ga je dat lijmen, solderen o.i.d.?? Een flinke zoektocht op internet leverde een Amerikaans bedrijf op dat verschillende artikelen verkoopt: let op: ook geschikt voor moderne auto's!
  • verf om de draden te herstellen;
  • lijm om de verbroken contactpunten weer te lijmen
Verder verkopen zij opplaksets met een complete achterruitverwarming. Sommigen van jullie zullen deze ook wel eens op hebben geplakt, maar dat waren waarschijnlijk die van oudere Oostduitse makeledij. Mocht je de site willen weten, stuur een persoonlijk bericht want helaas mag ik dit niet op dit forum plaatsen!

In het magazijn heb ik de contactpunten afgelopen zaterdag gelijmd: ze zitten als een huis. Zie hiervoor ook de foto: er was warmte nodig...

Thuis weer geprobeerd en blijkbaar zijn nog niet alle draden afdoende dichtgeverfd, want van de tien draden deden het er maar drie. Als ik de draden verder vervolmaak verwacht ik een originele en werkende achterruitverwarming te hebben. Is er iemand die van dit accessoire van toen iets meer weet? Ik heb in ieder geval in ons archief niets kunnen vinden, maar het Citroënteken komt niet zomaar op een achterruit!
« Laatst bewerkt op: 15-11-2011 22:42 door Quinten »
Dyane: een wereldwonder

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:achterruitverwarming voor een Dyane
« Reactie #1 Gepost op: 29-10-2012 20:10 »
Tsja, maar even een update geven van de achterruitverwarming! Dit weekend heb ik met Bison Elektro (verf met hoog gehalte puur zilver voor geleiding, vooral nog te krijgen via internet) de draden op mijn unieke originele Citroën Dyane achterruit met verwarming overgeschilderd, omdat slechts drie van de tien draden werkten (zie bericht van 15 november 2011). Dat is echt een monnikenwerk: eerst met een mesje voorzichtig wat van de coating die fabriekswege over de metaaldraadjes van de achterruitverwarming heen is gespoten wegkrabben, want anders heeft de Elektroverf geen nut! Daarna de draden afplakken zodat er slechts één milimeter draad overblijft dat dan opgevuld kan worden met de Elektroverf. En ziedaar: nu werken behalve de bovenste en onderste alle draden van de achterruitverwarming. Net op tijd om de herfstdamp in je Dyane het hoofd te bieden!
Foto's zijn nu bijgevoegd. Het eindresultaat ziet er op de foto rommeliger uit dan in het echt. Maar eerlijk gezegd maakt me dat niet zo uit. Ik wil goed zicht naar achter in de herfst en winter. Da's wel zo veilig. Ik ben benieuwd hoe lang dit "zelfbaksel" het uithoudt, met name als het echt vochtig en koud wordt en je dus de achterruitverwarming voor de korte ritjes in de stad van huis naar de snelweg hard nodig hebt.
Immers: op de snelweg zorgt de tocht er wel voor dat je ruiten schoon worden!  ;D
Mocht iemand extra de geest hebben: in het magazijn zijn nog meerdere van dit soort achterruiten met een febrieksmatige achterruitverwarming. Ik weet een bedrijf in Amerika (via persoonlijk bericht kan je me vragen welk!) dat reparatiesets verkoopt met nieuwe contactpunten, de lijm daarvoor én geleidende verf in bruine kleur. Daarmee kan je zelf een originele achterruit met verwarming in je Dyane construeren.
Ook is het mogelijk om via ons een achterruit met verwarming nieuw te bestellen. Maar dat is prijzig!
Maar is er iemand die het verhaal weet van een origineel Citroën Dyane achterruit met verwarming (zie mijn vorige topic hierover)?
« Laatst bewerkt op: 01-11-2012 16:57 door Quinten »
Dyane: een wereldwonder