Michiel schreef:Als er hier nou ook eens E85 tankstations zouden komen zou ik al lang daar op zijn gaan rijden.
E85 is benzine met 85% bio ethanol, zeg maar alcohol. Dat spul is erg corrosief en tast de pakkingen aan. En mischien ook wel het membraan van de benzinepomp. In moderne auto's is er geen probleem want de pakkingen zijn van moderne materialen. Maar bij onze oudjes? Het lijkt me niet aanbevelenswaardig om de oude motoren daarmee te belasten.
heb je enig aanwijzing/bewijs DAT "onze oudjes" er niet tegen zouden kunnen? ik denk het niet! ik rij al tijden op bioethanol nu toch zeker al bijna 10.000 km en ne pas de problem... en ik ben zeer zeker niet de enige. sorry hoor, maar om nou te dingen te gaan roepen die je niet zeker weet en zelfs niet waar zijn...
Het brandstofverbruik ligt ook hoger dan dat van gewone benzine
daar heb je gelijk in. tenminste bij een verder niet aangepaste motor. je zou, door het hogere octaangehalte, de compressie verhouding verder op kunnen schroeven waardoor het rendement van de motor beter wordt waardoor het extra verbruik tov benzine (met een lagere compressie verhouding) nihil of zelfs nog minder zou zijn! en daarbij, een liter E85 kost bij de tamoil ca 1,26 tov van 1,68 voor een liter 98 (bpultimate), verbruik ging bij mij ca 10 a 15% omhoog, dan zou de prijs verhouding E85/98 ongeveer 1,45/1,68 zijn...
Als ik me niet vergis bevriezen de carbu's ook sneller met bio brandstof.
dan vergis je je toch. tenminste dat is bij mij nog nooit gebeurd. bij lpg schijnt dat nog wel eens te kunnen gebeuren omdat vloeibaar gas verdampt, wat een temperatuur verlaging te weeg brengt. wat wel zo is, is dat E85 iets lastiger verdampt bij lagere temperaturen en wat de koude start dus iets moeilijker maakt. maar zelfs bij deze temperaturen start mijn eend altijd. dit kost dan ca 4 a 5 startbeurten waarbij ik elke keer 4 seconden start en 4 seconden even niet start bij om de E85 te laten verdampen. choke vol uit niet met het gaspedaal spelen en tot nu toe altijd starten, zelfs bij dit weer (in de zomer start ie uiteraard sneller, bij 1 a 2 keer)
E10 is benzine met 10% bio ethanol. Hier gelden dezelfde bezwaren als bij E85, echter vanwege het lagere percentage alcohol zijn de problemen navenant minder groot.
nogmaals: WELKE problemen???
nuja om heel eerlijk te zijn: zijn er dan geen nadelen? ja wel die zijn er. de belangrijkste problemen van E85: de slechte verkrijgbaarheid. ik kom gelukkig redelijk vaak langs een tamoil waar ze het verkopen en heb een reserve tank van 20 liter achterin voor de gevallen dat ik verder weg moet en niet langs die tamoil kom. en je moet, als je puur op e85 wilt rijden, de sproeiers vervangen door grotere of een verstelbare sproeier monteren. je kan zonder enige aanpassing ca 10% E85 bij 95 bijmengen, waarmee het octaangetal hoog genoeg is voor een am2 motor
Voordelen? ja die zijn er:
de lage prijs (zie hierboven), in frankrijk zelfs tussen de 0,70-0,90 ct / liter!!!
veel beter voor het milieu (veel minder benzeen etc, en dus voor 85% co2 neutraal (gerekend dat gewone benzine ook getransporteerd moet worden en die co2 uitstoot dus gelijk is). ook bijvoorbeeld morsen op de vloer is veel minder erg, want voor 85% alcohol, je weet wel dat goedje wat ook in wijn zit
hoog octaangetal (waarbij je dus zelfs nog verder zou kunnen experimenteren met hogere compressie ed voor een hoger rendement)
imo is E85 (en met name de 2de generatie E85 geproduceerd uit oa gft afval) een prima brandstof voor bestaande conventionele en aangepaste benzine motoren. natuurlijk is electrisch rijden ook prima, maar dat vergt de productie van nieuwe auto's en die productie is zeer milieu belastend. op deze manier heb je tenminste een argument als ze weer beginnen te zeuren over het "feit" dat oudere auto's zo vervuilend zijn.