Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Dyane tanken met E85  (gelezen 14060 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Dyane tanken met E85
« Gepost op: 20-12-2010 09:31 »
Wat voor motortype heb je dan? Toch geen Am/2? want bij mij gaat het echt niet.

Overigens,
Als ze in Frankrijk de SP98 vervangen is het niet zo'n ramp, want daar verkopen ze ook veel meer E85! Als er hier -in de provincie Utrecht- nou ook eens E85 tankstations zouden komen zou ik al lang daar op zijn gaan rijden.
« Laatst bewerkt op: 11-09-2011 20:14 door Jeroen »

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #1 Gepost op: 20-12-2010 10:47 »
Michiel schreef:
Citaat
Als er hier nou ook eens E85 tankstations zouden komen zou ik al lang daar op zijn gaan rijden.

E85 is benzine met 85% bio ethanol, zeg maar alcohol. Dat spul is erg corrosief en tast de pakkingen aan. En mischien ook wel het membraan van de benzinepomp. In moderne auto's is er geen probleem want de pakkingen zijn van moderne materialen. Maar bij onze oudjes? Het lijkt me niet aanbevelenswaardig om de oude motoren daarmee te belasten. Het brandstofverbruik ligt ook hoger dan dat van gewone benzine

Als ik me niet vergis bevriezen de carbu's ook sneller met bio brandstof.

E10 is benzine met 10% bio ethanol. Hier gelden dezelfde bezwaren als bij E85, echter vanwege het lagere percentage alcohol zijn de problemen navenant minder groot.

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #2 Gepost op: 20-12-2010 11:21 »
E85 in eendachtigen is géén enkel probleem. Bij het Eendeei in Rotterdam hebben ze het allemaal uitgedokterd, en er rijdt dan ook een beste vloot eenden rond op E85. Ik zelf heb al meerdere malen een 95 mengsel aangevuld met 20% E85, met positief resultaat. Het verbruik is iets hoger, maar de auto doet het goed.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #3 Gepost op: 20-12-2010 12:11 »
Dat is goed nieuws! Het oktaangetal van bio brandstof is hoger dan gewone benzine. Het zou dus een goede 98 benzine vervanger moeten zijn. Wel is het zo dat veel auto's - en ook benzinepompen - omgebouwd moesten worden voor E85, maar kennelijk de A types niet.

Op het Internet heb ik gevonden dat het brandstofverbruik bij E85 met zo'n 20% toeneemt. Ik zal dat van de zomer eens gaan testen.

Merkwaardig dat de website van 't Eendeei geen melding maakt van hun onderzoek voor geschiktheid van de motoren van A types voor E85 benzine. Of heb ik daar overheen gekeken?

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #4 Gepost op: 20-12-2010 12:37 »
't is al wat langer geleden, maar,
https://www.eendeei.nl/?p=187

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #5 Gepost op: 20-12-2010 17:39 »
Michiel schreef:
Citaat
Als er hier nou ook eens E85 tankstations zouden komen zou ik al lang daar op zijn gaan rijden.

E85 is benzine met 85% bio ethanol, zeg maar alcohol. Dat spul is erg corrosief en tast de pakkingen aan. En mischien ook wel het membraan van de benzinepomp. In moderne auto's is er geen probleem want de pakkingen zijn van moderne materialen. Maar bij onze oudjes? Het lijkt me niet aanbevelenswaardig om de oude motoren daarmee te belasten.

??? heb je enig aanwijzing/bewijs DAT "onze oudjes" er niet tegen zouden kunnen? ik denk het niet! ik rij al tijden op bioethanol nu toch zeker al bijna 10.000 km en ne pas de problem... en ik ben zeer zeker niet de enige. sorry hoor, maar om nou te dingen te gaan roepen die je niet zeker weet en zelfs niet waar zijn...

Citaat van: Victor
Het brandstofverbruik ligt ook hoger dan dat van gewone benzine

daar heb je gelijk in. tenminste bij een verder niet aangepaste motor. je zou, door het hogere octaangehalte, de compressie verhouding verder op kunnen schroeven waardoor het rendement van de motor beter wordt waardoor het extra verbruik tov benzine (met een lagere compressie verhouding) nihil of zelfs nog minder zou zijn! en daarbij, een liter E85 kost bij de tamoil ca 1,26 tov van 1,68 voor een liter 98 (bpultimate), verbruik ging bij mij ca 10 a 15% omhoog, dan zou de prijs verhouding E85/98 ongeveer 1,45/1,68 zijn...

Citaat van: Victor
Als ik me niet vergis bevriezen de carbu's ook sneller met bio brandstof.

dan vergis je je toch. tenminste dat is bij mij nog nooit gebeurd. bij lpg schijnt dat nog wel eens te kunnen gebeuren omdat vloeibaar gas verdampt, wat een temperatuur verlaging te weeg brengt. wat wel zo is, is dat E85 iets lastiger verdampt bij lagere temperaturen en wat de koude start dus iets moeilijker maakt. maar zelfs bij deze temperaturen start mijn eend altijd. dit kost dan ca 4 a 5 startbeurten waarbij ik elke keer 4 seconden start en 4 seconden even niet start bij om de E85 te laten verdampen. choke vol uit niet met het gaspedaal spelen en tot nu toe altijd starten, zelfs bij dit weer (in de zomer start ie uiteraard sneller, bij 1 a 2 keer)

Citaat van: Victor
E10 is benzine met 10% bio ethanol. Hier gelden dezelfde bezwaren als bij E85, echter vanwege het lagere percentage alcohol zijn de problemen navenant minder groot.

nogmaals: WELKE problemen???

nuja om heel eerlijk te zijn: zijn er dan geen nadelen? ja wel die zijn er. de belangrijkste problemen van E85: de slechte verkrijgbaarheid. ik kom gelukkig redelijk vaak langs een tamoil waar ze het verkopen en heb een reserve tank van 20 liter achterin voor de gevallen dat ik verder weg moet en niet langs die tamoil kom. en je moet, als je puur op e85 wilt rijden, de sproeiers vervangen door grotere of een verstelbare sproeier monteren. je kan zonder enige aanpassing ca 10% E85 bij 95 bijmengen, waarmee het octaangetal hoog genoeg is voor een am2 motor

Voordelen? ja die zijn er:

de lage prijs (zie hierboven), in frankrijk zelfs tussen de 0,70-0,90 ct / liter!!!
veel beter voor het milieu (veel minder benzeen etc, en dus voor 85% co2 neutraal (gerekend dat gewone benzine ook getransporteerd moet worden en die co2 uitstoot dus gelijk is). ook bijvoorbeeld morsen op de vloer is veel minder erg, want voor 85% alcohol, je weet wel dat goedje wat ook in wijn zit
hoog octaangetal (waarbij je dus zelfs nog verder zou kunnen experimenteren met hogere compressie ed voor een hoger rendement)

imo is E85 (en met name de 2de generatie E85 geproduceerd uit oa gft afval) een prima brandstof voor bestaande conventionele en aangepaste benzine motoren. natuurlijk is electrisch rijden ook prima, maar dat vergt de productie van nieuwe auto's en die productie is zeer milieu belastend. op deze manier heb je tenminste een argument als ze weer beginnen te zeuren over het "feit" dat oudere auto's zo vervuilend zijn.

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #6 Gepost op: 20-12-2010 17:54 »
Bravo! Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
Nu nog een E85-pomp hier om de hoek :D

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #7 Gepost op: 20-12-2010 19:56 »
ja, dat is echt jammer! vooral ook omdat de dekking zo ongelijkmatig is. tussen de driehoek amsterdam utrecht den haag is eigenlijk geen 1 E85 station te vinden. ik geloof ergens 1 kleine ergens helemaal in het midden. ook jammer dat de E85 hier bij de tamoil (en ook inn leeuwarden) niet aan de 24 h automaat te krijgen is. dan moet je dus (in purmerend) voor 22:00 tanken anders heb je pech gehad

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2011 00:52 »
ook jammer dat de E85 hier bij de tamoil (en ook inn leeuwarden) niet aan de 24 h automaat te krijgen is. dan moet je dus (in purmerend) voor 22:00 tanken anders heb je pech gehad
Waar is 'hier bij de Tamoil'? Maw waar woon je?
Hier in Alkmaar is een 24 uurs Tamoil pomp met E85, vlakbij de oostelijke rondweg.
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2011 10:34 »
purmerend. goed te weten dat die in alkmaar 24/7 e85 kan leveren. mocht ik nog eens echt omhoog zitten of er gewoon in de buurt zijn na tienen, weet ik dat ik daar iig terrecht kan

Offline Basvaneerden

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 138
    • Mijn foto site
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #10 Gepost op: 25-05-2011 13:44 »
Wie weet hoe het zit met de "nieuwe" benzine in Frankrijk? Loopt een dyane daar ook op?
De dyane is een godin om in te rijden.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2011 14:12 »
E85 heb ik in Frankrijk nog niet gezien. (ik woon er 6 maanden per jaar) Maar voorlopig is hier overal nog SP98 te krijgen. Het goedkoopste zijn de pompen bij de grote supermarkten.

Offline Basvaneerden

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 138
    • Mijn foto site
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2011 14:57 »
Ik hoorde dat er in Frankrijk er meer bijgemengd wordt maar ik kon er verder weinig over terug vinden.
De dyane is een godin om in te rijden.

Offline Basvaneerden

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 138
    • Mijn foto site
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2011 16:21 »
Wie weet of de hE15 biobenzine bij Pin&Go ook geschikt is voor de dyane? De volgende informatie kreeg ik daarover:
hE15 Biosuper bestaat voor 15% uit ‘hydrous Ethanol’ en voor 85% uit Euro 95-benzine.
De dyane is een godin om in te rijden.