Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Trekhaak en de regels daaromheen  (gelezen 15870 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Trekhaak en de regels daaromheen
« Gepost op: 25-06-2011 02:07 »
Het is op dit forum nog niet aan de orde geweest maar met het oog op de komende vakanties kan het best zijn dat deze of gene informatie zoekt over het fenomeen 'trekhaak op een Dyane'. Dan blijkt dat er veel zin en onzin/vermoedens/misverstanden over verteld worden.
Ik zal de zaken eens op een rijtje zetten:

Het is NIET nodig met een Dyane/Acadiane een goedgekeurde trekhaak te monteren. Je mag dus ook zelf wat in elkaar bakken, wel degelijk lassen graag, ik rij misschien wel eens achter je :) Een goedgekeurde trekhaak is pas nodig bij hogere aanhangergewichten dan de Dyane/Acadiane mag trekken. Desondanks bestaan er wel RDW goedgekeurde trekhaken, zoals o.a. die van ‘Brink’. Op het typeplaatje hiervan staat ‘max 850kg’. Maar dat is wat de haak mag hebben, niet wat de Dyane mag trekken. Afkeur voor de APK volgt als de kogel een kleinere diameter heeft gekregen dan 50mm.
Hieronder zet ik wat foto’s van diverse typen/merken trekhaken.

Trekhaken mag je niet zomaar met boutjes van de Praxis monteren. Je moet bij trekhaken gebruik maken van bouten met de kwaliteitaanduiding 8.8, dit staat op de boutkop.
Ook al om deze reden moet je geen gebruik maken van de originele M7 boutjes van de bumperbevestiging. De meeste trekhaaktypen maken gebruik van o.a. de bumper ophangpunten. Demonteer de bumper, haal de kooi- en andere moeren weg en boor eventueel het gat in de chassisflens op naar 8mm. (Ik gebruik zelf altijd een boor van 8,5mm, dan past het net ff wat lekkerder).
Bijvoorbeeld bij de Brink trekhaak gebruik je 12 bouten maat M8 x 25.
De kwaliteit 8.8 wordt niet door bouwmarkten en zelfs niet door de meeste ijzerwarenzaken verkocht. Ik koop ze altijd bij een technische groothandel. Die leveren (al dan niet met toeslag) ook aan particulieren. Ik betaalde voor 12 stuks M8 x 25 in  8.8 kwaliteit maar 7 euro dus dat is te doen.

De stekkerdoos op de trekhaak sluit je aan volgens het aansluitschema dat hier en daar wel op internet te vinden is.

Heeft je Dyane/Acadiane een werkend mistachterlicht, dan moet je aanhanger dat ook hebben. Als je geen gebruik wil maken van een moderne 13-polige stekkerdoos dan gebruik je bij de 7-polige stekkerdoos het pootje dat bestemd is voor de binnenverlichting van caravans. Dit is vrij algemeen gebruik. Als je een aanhanger huurt zit het ook vaak zo.

Als je op de hoek voor/naast je  Dyane gaat staan en dan 6 meter naar achteren en 1 meter opzij gaat moet je het voorknipperlicht kunnen zien branden. Zo niet, dan moeten er zijknipperlichten op.
Bij een A-type moet je dus zijknipperlichten in de buurt van het voorspatbord/de driehoek monteren.
Dit is echter geen APK punt.

Rechterzijspiegel is NIET verplicht alleen om het feit dat je een trekhaak hebt! Ook geen APK afkeurpunt dus! Je dient er alleen een te hebben op het moment dat je een hoge aanhanger trekt, of een aanhanger die hoog beladen is, zodanig dat je in je achteruitkijkspiegel binnen in de auto niks meer ziet.
Bij een kleine bagageaanhanger hoef je dus meestal geen rechterspiegel te hebben.

Maximaal trekgewicht met een Dyane 400kg met een geremde aanhanger of 270kg ongeremd. De Acadiane mag 500kg geremd en 335kg ongeremd trekken. Zie je kentekenbewijs of het instructieboekje.
Rijbewijs ‘E achter B’ is bij een Dyane/Acadiane meestal niet nodig want dat geldt pas bij (sommige) aanhangers die te zwaar zijn voor de Dyane/Acadiane.
Officiëel mag je pas een aanhanger trekken als de maximale gewichten op je kentekenpapieren vermeld staan. Bij mij staan ze er niet op en ik heb nog geen last gehad.
Een keer staande gehouden bij een routinecontrole met een BX met trailer van 1000kg. Politieagente was in de veronderstelling dat vermelding van de maximale trekgewichten bij oudere auto’s niet hoefde. Ik heb het zo gelaten  :)

Al mijn auto’s de laatste 30 jaar hadden een trekhaak, jawel ik heb een aanhanger fetish  ;D
De hierboven staande informatie heb ik uit de ervaring met diverse A-types en trekhaken van de afgelopen 30 jaar. Mocht iemand actuelere (gewijzigde) info hebben dan hoor ik dat graag, maar volgens mij gelden de regels nog zolals ik ze weergaf.

Prettige vakantie!
« Laatst bewerkt op: 26-06-2011 01:36 door Acahenri »
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #1 Gepost op: 25-06-2011 02:12 »
De Brink trekhaak.
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #2 Gepost op: 25-06-2011 02:13 »
Trekhaak merk onbekend.
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #3 Gepost op: 25-06-2011 02:14 »
Trekhaak, merk Trefina.
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #4 Gepost op: 25-06-2011 02:18 »
Als laatste een trekhaak van het model die je nog wel eens onder een franse import Dyane tegenkomt. Er zit een afneembare kogel op.
Ze zijn nu ook nieuw in Nederland te koop. Van de andere typen weet ik dat niet.
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #5 Gepost op: 25-06-2011 08:49 »
Hoi,
Ik had misschien nog wat kleine aanvullende info voor de trekhaak 'fetishers';

Het maximum gewicht op de trekhaak bij een Dyane tot >3/68 = 20Kg. Na 3/68> = 35Kg.
Het maximum gewicht onberemd is bij een Dyane tot > 3/68 = 200Kg. (Na 3/68> = zoals vermeld 270Kg)
Voor de vakantie gangers;
Het (max?) optrekken op een helling met aanhanger bedraagt 12%, en er mag niet meer dan 30Kg op de imperial. En het totaal toelaatbaar gewicht is tot >3/68 910Kg, daarna 925/930Kg

Het maximum gewicht op de trekhaak bij een Acadiane is ook 35Kg. (Verder zoals eerder vermeld).
En ook de Acadiane kan met een aanhanger maximaal tot 12% trekken. Echter, er mag wel 10 Kg meer op de imperial. En omdat het totale toelaatbaar gewicht 1155Kg is, blijft het de beste A-type voor de zwaar beladen vakantie.  ;)

Info; R.H. Deel 1 No 621.

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #6 Gepost op: 26-06-2011 01:09 »
Het maximum gewicht op de trekhaak bij een Dyane tot >3/68 = 20Kg. Na 3/68> = 35Kg.
Het maximum gewicht op de trekhaak bij een Acadiane is ook 35Kg. (Verder zoals eerder vermeld).
Ik neem aan dat je met 'op de trekhaak' de kogeldruk bedoeld, (even voor de duidelijkheid voor de slechte lezers ;D ).
Dat is nog best wel weinig, voor de fietsdragerfetishers :)
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #7 Gepost op: 26-06-2011 15:48 »
Ja, ik denk dat met "op de trekhaak", de kogeldruk bedoeld wordt. Iets anders kan ik er niet van maken  :)
Heb het gewoon letterlijk overgenomen...

Dat het niet veel is, stond ik ook van te kijken. Volgende keer toch eens goed op letten.
Ennu, fietsdragers; ik denk idd dat er slechts een kinder fietsje op mag dan....  :D ;D ;)
Maar wat wel een voordeel is van de Aca; je zet de fietsen gewoon achterin toch?!  8)

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #8 Gepost op: 01-07-2011 01:22 »
Dat het niet veel is, stond ik ook van te kijken. Volgende keer toch eens goed op letten.
Ennu, fietsdragers; ik denk idd dat er slechts een kinder fietsje op mag dan....  :D ;D ;)
Maar wat wel een voordeel is van de Aca; je zet de fietsen gewoon achterin toch?!  8)
Inderdaad, binnenin is het geen punt dus.
Vreemd eigenlijk dat de Aca niet meer mag hebben dan de Dyane. Hij is toch gebouwd op meer laadvermogen dus kannie ook meer druk op de trekhaak aan zou je denken. Ook mag de Aca 100kg meer trekken, dus de haak is stevig genoeg.
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #9 Gepost op: 01-07-2011 07:46 »
Ik denk (mijn mening), dat de trekhaak niet het probleem is, want die is voor zowel de Aca als de Dyane hetzelfde. Zo ook het achterste gedeelte van het chassis.
Echter, het chassis is wel 14cm langer van een Aca, dus dat er niet meer als kogeldruk op mag, zou daar door kunnen komen misschien.

Dat de Aca meer mag laden is volgens mij doordat er een zwaardere achteras onder zit. Gecombineerd met de 135 banden die een hogere load index hebben.

Maar dit is voor mij ook maar redeneren hoor...  8)

Offline Bart

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 51
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Utrecht
  • 6. Provincie: Utrecht
Re: Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #10 Gepost op: 03-11-2021 12:18 »
Na al die tijd nog een aanvullende vraag :)

Op het kenteken van mijn dyane staat dat ik 250 kg ongeremd mag trekken.
Als ik nu een ongeremd bagagekarretje meeneem met een 350 kg as ben ik dan in overtreding? Of is het ok als ik een 750 kg aanhanger meeneem maar er voor zorg dat wagen +lading niet zwaarder is dan 250 kg?


( ik heb al een keer en bon gehad omdat ik een lege tandemasser met mijn peugot 205 had opgehaald. De aanhanger was leeg, maar mocht 2000 kg hebben het gaat om wat de aanhanger maximaal mag hebben... Als ik een BE rijbewijs had gehad, dan zou ik dat wel mogen.
Geld deze regel dus ook <750 kg?


Thanks,
Bart

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #11 Gepost op: 03-11-2021 12:42 »
Goeie vraag Bart.
Ik denk dat je wél in overtreding bent met je 350Kg aanhanger, achter je maximale 250Kg trekkend Dyane.
In mijn ogen precies hetzelfde geval als je 2000Kg tandemasser, achter je +- max 800Kg trekkende Peugeot 205.
 
Maar ik schat dat het minder opvalt met een kleine kar, dan wanneer je een 750Kg aanhanger gaat trekken achter je Dyane. Dan zal oom agent eerder argwaan krijgen....  8) ;D

Offline Bart

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 51
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Utrecht
  • 6. Provincie: Utrecht
Re: Trekhaak en de regels daaromheen
« Reactie #12 Gepost op: 12-12-2021 11:17 »
Ik kwam er nog iets over tegen..
Een ANWB meneer gaf dit antwoord:

Als toegestaan totaal gewicht aanhanger hoger is dan techn. max. massa AHW ongeremd van auto

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 26 juli 2020

Ik heb een vraag over het trekken van een aanhanger. Ik heb de volgende gegevens:
Bestuurder

Rijbewijs B
Trekkend voertuig

Technische max. massa AHW ongeremd: 500 kg
Technische max. massa auto: 1465 kg
Toegestane max. massa auto: 1465 kg
Aanhanger

Ongeremd
Enkelasser
Toegelaten totaal gewicht: 750 kg
Ledig gewicht: 135 kg
Laadvermogen: 615 kg
Onduidelijkheden

Wordt er gekeken naar de totale belading? Of wordt er gekeken naar het maximale toegestane gewicht van de aanhanger?
Vraag 1

Mag deze auto deze aanhanger trekken als we hem laden tot 480 kg?
Vraag 2

Als dit niet mag, kan je dan de aanhanger welke géén kenteken heeft (ivm 750 kg) bij het RDW laten verlagen tot 500 kg?
Auto
Aanhangwagens
Caravan
Rijbewijs
Antwoord van Jos
ANWB Expert

U heeft een vraag over de omschreven combinatie met rijbewijs B.

Met rijbewijs B mag mag u per definitie een aanhanger trekken die op papier maximaal 750 kg mag wegen, mits de auto het mag natuurlijk. Dat is dus het probleem niet. Verder vermeldt u de toegestane maximale ongeremde aanhangwagenmassa van wat de auto mag trekken. Dat is 500 kg. De betreffende aanhanger weegt leeg 135 kg en u houdt dus nog 365 kg over aan laadvermogen alvorens u op die 500 kg uitkomt wat de auto maximaal mag trekken.

Het gaat er in dit geval dus om dat u de aanhanger niet zwaarder maakt dan wat de auto mag trekken. Dat de aanhanger meer mág wegen dan die 500 kg is niet relevant. Dus Vraag 2 is helemaal niet van toepassing.



Een familielid die motor agent is, vertelde dat als hij dacht dat het niet klopt , hij je dan mee moet nemen naar een weegbrug voor bewijs.
De papieren gevend zijn niet voldoende.

(Volgens mij gaan ze dat niet doen als ze denken dat er een onsje teveel in ligt..)