Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Electrische Dyane  (gelezen 7044 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Electrische Dyane
« Gepost op: 05-09-2010 07:35 »
Ook de Dyane moest er aan geloven. Omgebouwd tot een elektrisch aangedreven kan hij 70 km mee op een volle accu (optioneel 140 km met dubbele accu's) Het energieverbruik is zeer gering, vergelijkbaar met 1 liter benzine op 100 Km. Er wordt op de motor geremd, zodat dan de accu's weer opgeladen zijn. Uiteraard zijn er ook gewone remmen voor een noodstop.

De motor met alle toebehoren (starter, luchtfilter, carbu e.d) is verwijderd en vervangen door een elektromotor, de koppeling en de bak bleven gehandhaafd.

Kijk maar naar de Franse site https://www.cadichonne.net/DyaneElectrique.php en het YouTube filmpje La Dyane Electrique de Jean Donnier

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Electrische Dyane
« Reactie #1 Gepost op: 06-09-2010 06:38 »
Ja, interessant. En als je hem op het filmpje weg ziet rijden vallen twee dingen op: een behoorlijke snelle acceleratie en de afwezigheid van het prachtige geluid. Ik zou me dan niet echt meer thuis voelen geloof ik... En zien jullie de ruiten aan de voorportieren: een soortement mix van Dyane met een 2 CV raam?
Dyane: een wereldwonder

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Electrische Dyane
« Reactie #2 Gepost op: 06-09-2010 07:00 »
Het wordt in het YouTube filmpje uitgelegd dat je motorgeluid via een luidspreker rechts voor onder de motorkap kunt laten horen.

Trouwens, voor de investeringskosten koop je al een flinke middenklasser. Die kosten verdien je op den duur wel weer terug met de stroomkosten, maar dat is wel een erg lange duur.

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Electrische Dyane
« Reactie #4 Gepost op: 10-09-2010 19:26 »
Trouwens, voor de investeringskosten koop je al een flinke middenklasser. Die kosten verdien je op den duur wel weer terug met de stroomkosten, maar dat is wel een erg lange duur.

ach ja, sommige dingen zijn ook gewoon leuk om te doen. of zoals het antwoord op de vraag luidde waarom mensen in godsnaam een visa 2 cil. blok in een fiat 500 plaatste: "omdat het kan!"  ;D

zo rij ik op e85, ook niet vanwege de kosten of het gemak  ;D (hoewel ik afgelopen vakantie in frankrijk toch mooi voor gem. 0,80 ct/liter kon tanken. yeehaa!)

idd misschien niet economisch (gua investering en terug verdien tijd) maar als ik nog met de auto heen en weer moest forenzen (godzijdank hoeft dat niet meer) had ik wellicht ook zoiets overwogen. wil wel de kanttekening maken dat electrisch rijden ook niet zaligmakend is voor het milieu. je hebt de belasting qua accu's die niet eeuwig meegaan en de stroom moet dan wel groen zijn opgewekt (liefst niet dmv kernenergie  :-\ ) ipv kolencentrales.

grtz douwe

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Electrische Dyane
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2011 15:46 »
Er is ook een electrische dyane die met zonnepanelen is uitgerust. Ook met accu's, maar de zonnepanelen geven wat stroom als er niet gereden wordt. Bovenop zijn flexibele panelen geplaatst, zodat de Dyane gewoon open kan. Boven de achterbank zijn harde panelen geplaatst. Ook op de achterklep zijn panelen. Zie ook https://www.youtube.com/watch?v=VtDkx1HmDCU&feature=related

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Electrische Dyane
« Reactie #6 Gepost op: 08-08-2011 20:40 »
Deze electrische Dyane stond dus ook op de Franse Mondiale. Leuk om te zien. Knap staaltje werk.