Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Plaats Chassisnummer  (gelezen 20325 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Plaats Chassisnummer
« Gepost op: 29-06-2010 17:12 »
Toen ik vorig jaar in mijn Franse Dyane de Controle Technique (APK) heb laten uitvoeren stond er op het keuringsrapport dat de kentekeninslag afwezig was. Ik dacht met enige bezorgdheid of ik soms een omgekatte Dyane had. Na overleg met de locale 2CV club werd ik gerust gesteld. Daar vertelde ze me dat ik toch gewoon opnieuw het nummer kon laten inslaan. Ik moest alleen iemand of een garage vinden die de slagletters had. Op mijn vraag of dat niet illegaal was kreeg ik het antwoord dat het toch niet mijn schuld was dat het nummer er niet in staat. Trouwens bij het overschrijven van het kenteken op mijn naam had de prefecture niet gecontroleerd, dus mij viel niets te verwijten, zo werd gezegd.

Vanaf 2011 krijg je met zo'n gebrek niet automatisch een goedkeuring, maar een voorwaardelijke goedkeuring met de verplichting om terug te komen dat het chassisnummer er nu wel ingeslagen is. Dat hoeft niet te gebeuren door de Franse RDW maar iedereen kan dat doen. Ik ging dus naar de locale Citroen garage en die zouden het nummer er wel even inslaan, mits ik mijn kentekenbewijs meenam. Toen ik de auto ophaalde kreeg ik te horen dat ze het nummer gevonden hadden. Het zat niet onder de benen van de bijrijder, maar onder de motorkap aan de rechterzijde, zeg maar vlak bij de cilinderkop.

Bij de 2CV zit het onder de benen van de bijrijder. Daar had de keurmeester kennelijk gekeken. Staat bij de Dyane altijd het chassisnummer op de door mij aangegeven plaats of is dat alleen bij de latere modellen het geval?

Offline Vert Jade

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 126
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 5. Woonplaats: Enschede
  • 6. Provincie: Overijssel
Re:Plaats Chassisnummer
« Reactie #1 Gepost op: 30-06-2010 08:41 »
Bij zowel mijn Dyane (1982) als mijn eend (1986) staat het chassisnummer op de rechtervoorpoot van het chassis.
Ik weet wel dat bij jaren '70 eenden en Dyanes het chassisnummer onder de bijrijdersstoel in de bodemplaat was ingeslagen.
Citroën 2CV6 Charleston, NV-GN-36, rood/zwart, 1986
Citroën C2 1.4 VTR, zwart, 2004
Citroën Berlingo XTR VTI120, beige, 2010

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Plaats Chassisnummer
« Reactie #2 Gepost op: 07-07-2010 12:20 »
Bij de vroege / oudere Aca's staat het chassisnummer voor de rechter-voorstoel. De latere modellen hebben het nummer ook op de rechter-chassisbalk staan nabij de cylinderkop.

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Plaats Chassisnummer
« Reactie #3 Gepost op: 17-11-2010 20:42 »
bij oudere dyanes (meen 1967-1971) staat het nummer (ook wel) op de bodemplaat van het chassis tussen de voor en achterbank aan de rechter kant

Offline Mart

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 33
Re:Plaats Chassisnummer
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2012 18:35 »
Wellicht een wat late reactie maar wellicht toch interessant.

Mijn Aca is in 2000 vanuit Frankrijk ingevoerd. Het chassisnummer stond toen binnen op de bovenplaat van het chassis. De RDW heeft deze zo goed als onleesbaar gemaakt en het nummer vervolgens op de rechterbalk helemaal achteraan de auto ingeslagen. Met het jaar wordt dit nummer steeds minder leesbaar  ???

Ik had half en half verwacht dat er bij de laatste APK iets van gezegd zou worden maar dat viel mee. ondertussen vraag ik me wel af of en wat ik eraan kan doen om het leesbaar te houden.
Beter 2 oude auto's in je leven en 50 jaar rijden dan om de 3 jaar een nieuwe.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Plaats Chassisnummer
« Reactie #5 Gepost op: 20-11-2012 11:26 »
Hoi Mart,
Ook ik heb hier last van, en dit is wat ik doe; om de 2 jaar, als mijn Aca naar de APK gaat, pak ik een staalborstel en borstel het nummer goed op, zodat in ieder geval het ergste vuil en oppervlakkige roest eruit is. Vervolgens pak ik een blokje met schuurpapier en schuur ik het nummer op. Daarmee maak ik het plaatwerk rond het nummer weer mooi blank en is het contrast tussen de dieper ingeslagen letters en cijfers (die meestal toch wat donkerder zijn qua kleur) zichtbaarder.
Heel af en toe, kun je met een krasnaald een paar cijfers duidelijker te maken, welke echt bijna niet meer leesbaar zijn. Dit mag volgens de wet dan weer niet, als ik me niet vergis, maar tja, we moeten toch wat... ;D
Vervolgens spuit ik het geheel weer met blanke lak in, of met een andere transparante roest beschermer.

Offline Mart

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 33
Re:Plaats Chassisnummer
« Reactie #6 Gepost op: 20-11-2012 17:22 »
Ik doe het elk jaar met een staalborstel maar volgens mij beschadig je dan toch het staal op den duur. Dat schuren heb ik nog niet gedaan. Ik zet 'm daarna in de Owatrol, is ook blank. Waarschijnlijk omdat ik Owatrol gebruik moet je dat echt elk jaar doen want het bladdert er na een jaar toch wel af.
Beter 2 oude auto's in je leven en 50 jaar rijden dan om de 3 jaar een nieuwe.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Plaats Chassisnummer
« Reactie #7 Gepost op: 21-11-2012 19:51 »
Het klopt dat je e.e.a. beschadigd met de staalborstel, maar tja, je moet toch wat...
Owatrol, blanke lak, alles als het blanke staal maar beschermt word.  ;D

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Plaats Chassisnummer
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2012 12:10 »
Wellicht een wat late reactie maar wellicht toch interessant.

Mijn Aca is in 2000 vanuit Frankrijk ingevoerd. Het chassisnummer stond toen binnen op de bovenplaat van het chassis. De RDW heeft deze zo goed als onleesbaar gemaakt en het nummer vervolgens op de rechterbalk helemaal achteraan de auto ingeslagen. Met het jaar wordt dit nummer steeds minder leesbaar  ???

Ik had half en half verwacht dat er bij de laatste APK iets van gezegd zou worden maar dat viel mee. ondertussen vraag ik me wel af of en wat ik eraan kan doen om het leesbaar te houden.
Bij mijn 2CV is ook door de RDW een herinslag gedaan. Met een soort matrixprinter die dmv slagpennetjes cijfers en letters maakt. Maar ook bij mij is het erg ondiep.
Gelukkig zit het bij mij binnen (tussen voor- en achterbank) maar het nadeel is dat ik het niet vettig kan houden. Volgens mij is dat het behoud van je chassisnummer: Vóór de APK schoonmaken en daarna een klodder vet erop.

Jammer dat het bij jou achteraan zit, hier heb je de eerste roest is mijn ervaring. Vooraan wordt het automatisch vettig gehouden als je motor een beetje olie zweet  ;)

Onlangs heb ik een chassis verkocht zonder kenteken en heb toen het chassisnummer weggeslepen. Dat viel nog niet mee omdat de originele inslag erg diep zit.
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.