Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: la soixante neuf  (gelezen 18545 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
la soixante neuf
« Gepost op: 07-06-2010 09:54 »
Hej allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met de restauratie van mijn 69er dyane en zal daar ook nog wel een tijdje mee bezig zijn (ik ben ongeveer 1x/week in de loods voor effectief een uurtje of 3 en de eend moet dan ook onderhouden worden). Ik was al begonnen met een restauratie topic op 2cv.nl, maar zal hier ook het eea posten als er iets te melden valt. Ik zal kijken of ik nog een samenvatting kan maken van wat er tot nu toe gebeurd is.

Voor nu even het eerste begin:

November 2005 krijg ik op een vroege zaterdag ochtend een telefoontje van Y de B te G dat ik even op de markt van 2cv.nl moest kijken. Daar stond deze advertentie:



Gebeld, afgesproken het ding op te halen, opgehaald en gestald in het toen net geopende magazijn van de DVN. 14 juli 2007 heb ik met een geleende zx en a-type ambulance (b-rijbewijs!) mijn 69er dyane uit het magazijn van de dvn gehaald waar ie al veels te lang stond gestald.



In eerste instantie was ik bezig mijn eerste dyane uit 83 te restaureren, maar die bleek zo rot te zijn dat het onbegonnen werk was deze weer op te knappen. De staat lijkt aardig goed te zijn. grootste dingen: (deel van de) voorkant/raamstijl vervangen, achterkant vervangen (inmiddels gedaan, later meer hierover), klein stukje bodemplaat en een 30 cm dorpel. zelfs onder de kitranden is de koets in uitmuntende staat! En dat voor een hollands exemplaar. Chassis ziet er goed uit.

Technisch hou ik m niet helemaal origineel omdat ik voor de restauratie van mijn 83er dyane al veel techniek had opgeknapt en klaar had liggen. De dyane krijgt dus een am2 blok icm enkeltrapscarburateur, schijfremmen (had dus al een compleet gereviseerde schijven bak liggen). Verder wat dingetjes als uitgebreidere elektra, rvs bumpers (achter een smalle, maar daarover later meer), niet originele kleur en bekleding maar, naar mijn mening, zonder de dyane te "verkrachten".

Inmiddels zijn we al veel verder, ik hoop met terugwerkende kracht een update voor elkaar te krijgen en jullie verder op de hoogte te houden.

grtz douwe

« Laatst bewerkt op: 07-06-2010 10:18 door dyanemaniac »

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:la soixante neuf
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2010 10:14 »
Bij deze nog even wat foto's die ik gemaakt heb vlak nadat de dyane in de loods in Purmerend was aangekomen. Dit zijn de slechte delen: (inmiddels een hoop kaalgehaald, kitranden weggestoken en ben weinig meer slechte plekken tegen gekomen.



verdachte plek op kokerbalk, lijkt mee te vallen.



c-stijl en binnenscherm: ok!



kofferbak goed!



lelijke deuk achterin, het achterpaneel moest vervangen en dat is inmiddels gebeurd (later meer)



door die deuk is de reservewiel bak los gekomen. maar gelukkig precies op de las, dus niet ernstig. 



bodemplaat



met de voorruit erin vreesde ik het ergste, maar het valt mee. jammer dat het scharnier rot is. dus toch een deel van de voorkant vervangen. er zit ook een gat thv lucht bak (bekende plek helaas)



maar hier heb ik een zeer hard vervangend deel voor, gekocht bij de DVN



kon het niet laten even snel wat plaatwerk op te hangen. ziet er een stuk meer als een auto uit. blanke lak erover en gaan  ;)


Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:la soixante neuf
« Reactie #2 Gepost op: 07-06-2010 17:57 »
Dit wordt ongetwijfeld het betere werk. Maar wat een tijd gaat er toch overheen voordat je tijd vindt om iets te doen.
Hadden we maar 14 dagen in een week!  :( Veel succes en als je blanke lak eroverheen zet, vergeet niet even een achterlichtje tijdelijk te monteren, anders rijdt ze zo in het duister. ;)
Dyane: een wereldwonder

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:la soixante neuf
« Reactie #3 Gepost op: 08-06-2010 11:19 »
Ik word al moe als ik er naar kijk! Wat een hoop werk. Maar wel de moeite waard om weer een Dyane te redden.

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:la soixante neuf
« Reactie #4 Gepost op: 08-06-2010 12:21 »
ja, het is hobby zeg ik altijd...  ;)

en dan is deze koets nog behoorlijk hard dus vrij "weinig" werk. maarja ik kan slechts weinig tijd in de loods zijn helaas en moet al mn spullen pakken als ik kom en alles opruimen als ik ga...

en er gaat veel tijd zitten in kleine priegeldingetjes zoals bijvoorbeeld de ijzeren houdertjes voor de schuifruiten voor. ik wilde deze schuren en even netjes opnieuw zwart spuiten. dat is zo'n priegeldingetje, ik ben ruim een uur bezig geweest voor ik er één kaal had geschuurd. en ja dan duurt het even. maar goed het is hobby zoals gezegd

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:la soixante neuf
« Reactie #5 Gepost op: 14-06-2010 20:10 »
Goed Bezig !!!  :)
S6 verder!!!  ;)

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:la soixante neuf
« Reactie #6 Gepost op: 14-06-2010 23:38 »
Dit wordt waarschijnlijk een beetje het topic met de vele flashbacks, maar nu dan even een bericht uit present time. Zoals eerder al vermeld wilde ik graag rvs bumpers op mn dyane. Deze vind ik mooier dan de grijze, helemaal omdat deze na de eerste de beste inparkeeractie (van anderen natuurlijk) beschadigen en gaan roesten. Maar een brede achterbumper vind ik weer niet zo mooi staan op een ZDZ [zonder derde zijruit]. Ik had al eens gevraagd wat het zou moeten kosten om een smalle achterbumper te laten verchromen maar a, wordt je van de prijs niet blij en b, chroom is toch niets te bling bling. Dan vind ik rvs mooier. Ander idee was om van een brede bumper een smalle te maken. Deze hebben helaas niet 100% hetzelfde profiel, maar als je er 29 mm tussen uithaalt en een zwarte bumperstrip (van een voorbumper) monteert dan valt dit eigenlijk niet op.

Ik heb eerst een oud gedeukt bumpertje opgeofferd om te kijken of het plan kans van slagen te hebben. En dat had het. Dus een rolletje rvs lasdraad besteld en aan het knutselen gegaan.

Ik was, na waarschuwingen, een beetje bang voor een wokkelvormig eindresultaat omdat rvs snel schijnt te vervormen door de hitte van het lassen. Doordat ik de bumper met zelfgefabriekte klemmen had gefixeerd is het eindresultaat een strak bumpertje geworden.

Hierbij even wat foto's:















Ik wil de rubber/plastic strip nog een keer bevestigen, maar dan met de einden een tijdje in een bak heet water zodat deze wat makkelijker en beter de korte ronding aan de einden van de bumper gaan volgen. Nu gaan de einden van de strip een beetje "wijd" staan. Maar overall vind ik het een geslaagde actie.





Hopelijk heb ik as donderdag avond de tijd om "die anarchistische ente" [mijn rijdende eend] definitief op bioethanol te laten rijden. Dan ga ik de opgeboorde sproeiers monteren. Ik heb een aantal sproeiers opgeboord om hiermee te kunnen uitvinden wat de ideale sproeier bezetting is om lekker op ethanol te rijden (om lekker op bioethanol te rijden moeten de sproeiers een ca 1,4 maal groter oppervlak krijgen, dit kun je ook bereiken met een verstelbare sproeier, maar hier heb ik niet zulke goeie ervaringen mee]. Gelukkig zit er een tamoil onderweg van huis [amsterdam] naar de loods [purmerend] dus kan ik redelijk makkelijk aan e85 kunnen komen. Gelukkig zijn er steeds meer punten waar je e85 kunt tanken en is het nu redelijk betaalbaar [ca 23 ct goedkoper dan 95, wat betekend dat je met het iets hogere brandstof verbruik op ongeveer dezelfde prijs/km uitkomt als met 95].

« Laatst bewerkt op: 14-06-2010 23:45 door dyanemaniac »

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:la soixante neuf
« Reactie #7 Gepost op: 03-07-2010 23:11 »
Ziet er mooi uit zo een smalle chrome achterbumper !! Netjes hoor
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:la soixante neuf
« Reactie #8 Gepost op: 17-10-2010 13:10 »
Het is een tijdje terug dat ik hier iets gepost heb. Simpel omdat er gewoon niet zo veel te melden was. Ik ben druk bezig geweest met assen, draagarmen, remtrommels ed uit te zoeken, demonteren en waar nodig te reviseren.

Mijn oude trouwe pfaff 90 bleek meer oud dan trouw te worden en enige tijd geleden hebben we een goede pfaff 1212 gekocht. Goed apparaat en nog stijlvol ook. Ik ben er erg blij mee.




Nu kon ik eindelijk beginnen met de bekleding. Omdat de stof die ik er voor wil gebruiken al een keer geknipt was voor een ander, niet doorgegaan project, moest ik voor de achterbank twee lappen aan elkaar naaien. En das best aardig gelukt.




Vervolgens heb ik van jeans stof nieuwe matjes gemaakt.




Een proefstukje.




Met vliezoline band heb ik een stuk linnen en de bekleding op het schuim rubber geplakt. Vervolgens afgetekend.






Eerst de banen genaaid en daarna op nieuw afgetekend. In de breedte is de bekleding ong. 2cm gekrompen door het naaien van de banen. Hierdoor kwam ik wel net een stukje stof tekort.




Dit heb ik er dus nog tussen gezet.




Daarna alles omgezoomd en dan is dit het resultaat.











De week erna het rugpand van de bekleding van de achterbank afgemaakt.

Ik ben erg blij met het eindresultaat. Op de foto's is de bekleding even snel vastgezet en zeker nog niet mooi afgespannen. Her en der een schoonheidsfoutje, maar "not noticable in daily use".




voor de rug een net stuk linnen gekocht. Ziet er best authentiek uit moet ik zeggen  :wink: .








Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:la soixante neuf
« Reactie #9 Gepost op: 17-10-2010 13:25 »
Zoals eerder al vermeld was het achterpaneel slecht en moest vervangen worden. Dit is al een hele tijd geleden gebeurd, maar bij deze dan alsnog een sfeer impressie van dit gebeuren.

Ik had een donor deel liggen, alleen was dit van een modern type en zonder de steunen voor de bagage vlonder.

De vergendeling voor de achterklep aanpassen was nog een lastiger klusje dan gedacht. Bij het origineel gaan de boutjes voor de vergrendeling door en door. Maar bij de nieuwe zit er een dubbelplaat in de weg.



Hierdoor moest ik zelf wat fabrieken. Niet geheel origineel, maar dat vind ik in deze niet zo heel erg omdat je er toch eigenlijk geen bal van ziet als het later af is.



De steunen voor de bagage vlonder waren zo over gezet.



En tot slot heb ik nog twee aarde boutjes naast de achterlichten gelast om massa problemen te voorkomen.  En massa problemen wil je niet. Echt niet. :roll:



daarna het aangepastte donordeel en de bestaande koets passend maken en met een paar hechtjes vast gezet. Het blijft altijd even een priegelwerkje om oud en nieuw helemaal mooi passend te krijgen. Het lassen zelf (wat het leukste is) is eigenlijk zo gedaan.

Hiero dan even een sfeer impressie:



Zoals het was.



Chop chop.





Passend maken.





Sfeerbeeld van de loods.



Het zit er in! (Ja, dat was de groen van de vorige dyane. Leuke kleur, maar iets te.)




Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:la soixante neuf
« Reactie #10 Gepost op: 17-10-2010 20:36 »
Geweldig om te zien. Ik had de bekleding helemaal gemist in een eerder bericht! Ik stel voor dat we allemaal een sticky nemen (dat heette toen zo) en met een bloem in ons haar tegen elkaar zeggen dat we blij moeten zijn! Dat zeiden de slapers in het Vondelpark en op de Dam tenminste tegen mij ten tijde van deze bloemenbekleding...
Maar wat een karwei, het laswerk etc. En wat een resultaat. Werkelijk om trots op te zijn!
Dyane: een wereldwonder

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:la soixante neuf
« Reactie #11 Gepost op: 17-10-2010 21:00 »
ha die quinten,

ik had beide berichten ook direct na elkaar gepost. om eerlijk te zijn knip en plak ik de flashbacks uit mn restauratie topic op 2cv.nl. nu niet gelijk allemaal spieken op 2cv.nl!  ;)

jointjes roken komt ook vandaag de dag wel goed hoor  ;) ;D 

Om heel eerlijk te zijn heb ik de bekleding onder (lichte) invloed van, gemaakt. (Ook klein freubelwerk is stoned prima te doen ;) ) Nog een van de goede dingen uit de jaren 60/70. Ik denk echt dat ik te laat geboren ben...

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:la soixante neuf
« Reactie #12 Gepost op: 18-10-2010 22:56 »
je krijgt iig geen stress als het gepriegel niet in één keer lukt...

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:la soixante neuf
« Reactie #13 Gepost op: 19-10-2010 00:20 »
je hebt het niet eens door als het niet lukt. heel relaxed! haha (niet waar hoor, mag graag een jointje roken, maar niet dat spul waar je apestoned van op de bank hangt. dat vind ik zo a-relax)

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:la soixante neuf
« Reactie #14 Gepost op: 19-10-2010 15:06 »
Quinten schreef:
Citaat
...en met een bloem in ons haar tegen elkaar zeggen dat we blij moeten zijn!

Dat haar is bij mij al lang verdwenen...