Dyane Vereniging Nederland

Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Achterklep met draaihendel ipv drukknop?  (gelezen 9456 keer)

Offline Visserkevis

• Newbie
  • *
  • Broem, dat zouden meer mensen moeten doen
Achterklep met draaihendel ipv drukknop?
« Gepost op: 05-04-2010 11:32 »
Ik heb vorige week een auto vol plaatwerk van een Dyane uit 77 opgehaald, waaronder de achterklep. Op zich geen bijzondere klep, maar ik zag later pas dat er een draaihendel op zit als afsluiting in plaats van een drukknop. Het is zo'n zelfde hendel als van een acadyane.
Zou dat origineel zijn? De rest van de auto was namelijk ook al vrij apart en origineel, zoals gasplankje maar wel 2traps carb. en achterbank met vastzet pinnetje in het midden ipv aan de zijkanten, apart merk zekeringkastjes etc.
Niet uniek was de roest aan de hele carrosserie. Goeiemorgen wat een rotte koets :) Gelukkig waren alle deuren nog behoorlijk ok.

Offline Jeroen

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Schermertreffen
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Achterklep met draaihendel ipv drukknop?
« Reactie #1 Gepost op: 05-04-2010 11:38 »
Hoi,

Dat was die blauwe die op marktplaats stond zeker. Een achterklep met een draaihendel is van het oude type Dyane dus orgineel is dat wel. De nieuwe hebben een drukknop. Deze wijziging is van september 1976.  Het slot aan de binnenkant is ook anders. Bij de drukknop zit er een ijzeren lipje waarin het slot valt. Verder zou de bolling iets anders zijn van deze achterkleppen alhoewel is dat betwijfel. Ik heb wel "nieuwe" Dyanes gezien met met een oude klep dus het kan wel. Het glasplankje is vervangen door een pendaal in juli 1977. Wellicht is die Dyane al een mix van diverse jaren.
« Laatst bewerkt op: 05-04-2010 11:43 door Jeroen »
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Visserkevis

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 05-04-2010 11:42 »
Inderdaad die van MP :)
Helaas waren de achterspatborden (waar ik eigenlijk voor kwam) reeds overleden.

Ik zou dus eigenlijk ook het gedeelte wat op de koets zit, waar het slot in grijpt, moeten hebben om iets met dit slot te kunnen op mijn dyane?
Toevallig ga ik nog een keer terug om nog een voorspatbord op te halen en een contactslot, dus misschien kan ik dan dat ding er nog afschroeven. Als het nodig is tenminste.

Offline Jeroen

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Schermertreffen
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2010 11:46 »
Ik zou zeker even kijken hoe de bevestiging zit. Wat gaat er nu met de Dyane gebeuren. Zo zonder deuren zal hij zeker snel wegroesten. Is het niet wat voor het magazijn om nog de goede delen er af te halen?
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Visserkevis

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 05-04-2010 11:52 »
Geen zorgen. Ik heb hem helemaal gestript :) Van voorruit tot ruitenwisserarmpje tot afdichtdopjes.
Echt helemaal. Is er nog iets wat je graag zou willen hebben? Dan kan ik ff kijken of dat er nog aan zit als ik er weer ben.

De dyane is of gaat naar de sloop. Geen idee of er nog een kenteken bijzit. Chassis was erg (!!) slecht trouwens ook.

Offline Victor

• Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 05-04-2010 12:10 »
Waarom heb je hem eigenlijk gekocht als hij zo slecht is?

Offline Visserkevis

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 05-04-2010 12:26 »
Ik heb de dyane niet gekocht hoor. Alleen de deuren en de achterklep. Op een of andere manier waren die nog wel in redelijke staat. Het blokje scheen ook supersuper te zijn, maar die was al verkocht. Het leek wel alsof de vaste parkeerplek van de dyane een diepe plas was waar ze tot haar enkels in stond te roesten.

Eigenlijk kwam ik dus alleen spatborden halen, maar de rest was te goed om weg te laten gooien. Vandaar dat ik zoveel mogelijk spul heb meegenomen. Als je dus nog es wat zoekt :)

Offline Vert Jade

• Full Member
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 5. Woonplaats: Enschede
  • 6. Provincie: Overijssel
« Reactie #7 Gepost op: 05-04-2010 20:05 »
Goeie keuze hoor ;D Plaatwerk van de Dyane wordt schaars, je kunt er beter mee verlegen zitten dan om verlegen  :D Ik heb zelf ondertussen ook een complete set plaatwerk in Vert Jade in de garage staan. Hopelijk is het nooit nodig, maar een parkeerdeukje heb je zo opgelopen bij dagelijks gebruik. Achterkleppen, en zeker als ze in goede roestvrije staat zijn, zijn helemaal schaars, dus wees er zuinig op  ;)
Citroën 2CV6 Charleston, NV-GN-36, rood/zwart, 1986
Citroën C2 1.4 VTR, zwart, 2004
Citroën Berlingo XTR VTI120, beige, 2010

Offline Victor

• Full Member
« Reactie #8 Gepost op: 16-04-2010 12:21 »
Passen alle achterkleppen op alle Dyanes?

Offline Michiel van G.

• DVN leden
  • Full Member
  • *
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
« Reactie #9 Gepost op: 27-06-2010 22:58 »
ze passen wel, alleen is het nodig om de sluiting op de koets te verlassen wil je een draaiknop op een drukknop monteren en omgekeerd.