All right, hier mijn verhaal dan maar.
In 2002 hebben we een Acadiane van '83 gekocht in Wallonië voor 350 euro, het jaar ervoor was hij gekeurd met waarschuwing voor roest.
Ik was toen nog 13 jaar en was lang nog niet geïnteresseerd in auto's. Dus stond hij 7 jaar onder een afdak.
Dit jaar ben ik er mij beginnen mij bezighouden en heb ik hem naar een '2cv specialist' gebracht, (wat ook de naam van de garage was: 2CV Spécialist in Antwerpen).
De offerte bestond uit: nieuwe remschijven, nieuw chassis, ergens wat laswerk, nieuwe schokdempers en nog wat kleine dingen.
Als 2pk leek heb ik hier toen mee ingestemd, op voorwaarde dat hij gekeurd geraakte. September dit jaar kreeg ik hem gekeurd terug en heb ik er een maand enthousiast mee gereden. Hij startte altijd onmiddellijk maar de typische Acadiane roestplekken vond ik wat vervelend en besloot om zelf aan het koetswerk te werken.
De garage van Renault waar mijn ouders al een tiental jaar klant zijn hebben me de mogelijkheid gegeven om daar onder begeleiding van de lokale garagisten aan de koets te werken, waar ik rond november mee begon. Dit leek niet zoveel werk, daar we ervan uitgingen dat de garage waar we het chassis lieten verwisselen de bodem/ vloer had hersteld. (dit leek ook zo, omdat ze alles met steenwerend/ antiroest materiaal hadden bedekt.) Dus begon ik met schuren aan motorkap, zijvleugeltjes en modderschermen.
Deze hebben we dan ook in de primer gezet, en we gingen aan de deuren beginnen (en zo opschuiven naar achteren).
We hebben hem dan ook op de brug gezet, en onder al het zwarte antiroest en steenafwerend materiaal zat er ongelooflijk veel roest. De achterste balk is bijna helemaal doorgeroest, en zo ook de vloer. Wel jammer, dit contrast met het splinternieuwe chassis en schokdempers. Dus nu ben ik zoveel mogelijk op zoek naar onderdelen om mijn bodem te herstellen,
Jeroen heeft mij gisteren al aan een koets kunnen helpen waar ik al wat bruikbaar materiaal heb uitgeslepen.