Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Luxeprobleem  (gelezen 5188 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Luxeprobleem
« Gepost op: 20-01-2010 11:24 »
Ik heb een luxeprobleem met mijn Dyane 6 want ik heb nergens roest ;D. Nou ja nergens?  Ik zag dat bij de scharnieren van de achterklep binnenin de achterklep ergens wat roest begon te ontstaan. Met als resultaat dat het plaatwerk op de bovennaad van de deur boven de scharnieren ging wijken. Daardoor kan er water inkomen waardoor het probleem zal gaan verergeren. :'(

Heeft iemand ervaring hoe dit het beste aangepakt kan worden? :-\ Je kan er niet bij om het probleem grondig aan te pakken. Ik heb in de ontstane spleet wat RX5 gespoten om de roest te neutraliseren en daarna de spleet dichtgekit met siliconenrubber om vocht tegen te houden. Heeft iemand een beter idee? Is dit een vaker voorkomend probleem met de Dyanes?

Offline Vert Jade

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 126
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 5. Woonplaats: Enschede
  • 6. Provincie: Overijssel
Re:Luxeprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 20-01-2010 12:52 »
Is dit een vaker voorkomend probleem met de Dyanes?
Helaas wel ja  >:(
De achterklep van een Dyane is erg complex qua plaatwerk, je hebt een binnenplaat en een buitenplaat, en diverse verstevigingsribben, omgezette randen etc. De ideale habitat voor het roestmonster  :D Zelf heb ik 4 achterklepjes staan, ben er ook zuinig op, maar geen enkele is ontkomen aan roest. Met name de door jou genoemde bovenrand bij de scharnieren, alsook de randen rond het raamrubber (vooral binnenkant) en de onderzijde roesten er heerlijk op los. Als ik jou was zou ik de achterklep demonteren, op een paar schragen leggen en dan de exacte roestschade bepalen. Bestaande roest weghalen met een staalborsteltje, daarna inderdaad een roeststopper of RX erover, en de openstaande naad met carosseriekit dichtmaken. Verder wil het ook wel helpen om de achterklep (dus tussen binnen en buitenplaat) goed vol te spuiten met ML-tectyl, baat het niet schaadt het niet. Succes  ;)     
Citroën 2CV6 Charleston, NV-GN-36, rood/zwart, 1986
Citroën C2 1.4 VTR, zwart, 2004
Citroën Berlingo XTR VTI120, beige, 2010

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Luxeprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 20-01-2010 19:30 »
Hoe moet de achterklep uit elkaar gehaald worden? Ik kan even niet bij m'n auto om te kijken. Kan alles losgeschroefd worden?

Offline Vert Jade

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 126
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 5. Woonplaats: Enschede
  • 6. Provincie: Overijssel
Re:Luxeprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2010 20:29 »
Hoe moet de achterklep uit elkaar gehaald worden? Ik kan even niet bij m'n auto om te kijken. Kan alles losgeschroefd worden?
Ik neem aan dat je wilt weten hoe je 'm verwijderd? De 2 lange pinnen die door de ronde busjes lopen (dit vormt de "scharnieren") moet je rustig los tikken of met een tangetje los trekken. Als dit moeilijk gaat (roest) eerst even wat kruipolie of WD40 gebruiken. De klep zelf kan niet uitelkaar.
Citroën 2CV6 Charleston, NV-GN-36, rood/zwart, 1986
Citroën C2 1.4 VTR, zwart, 2004
Citroën Berlingo XTR VTI120, beige, 2010