Sinds januari 2008 ben ik de trotse bezitter van een echte dyane gevonden op de sloop. Toevallig kwam ik er achter via mijn toenmalige zaterdagbaan bij de post. Na praten en kijken, kwam ik er achter dat het ging om een franse dyane die hier in Nederland gedropt was. Volgens de sloper zaten er geen papieren bij. Op het voorraam zat verzekeringsbewijs en de CT-sticker nog. Na lang twijfelen toch de dyane gekocht anders ging de slijptol er in want de sloper had er niks aan. Tijdens het slepen naar huis de dyane gestart en ze liep! Optisch (als technisch) een drama!
Voor het volledige album kijk hier:
https://www.mijnalbum.nl/Album=XWVNZOXFZo stond ze op de sloop:


Later thuis eerst maar een vuilniszak gepakt en de auto leegruimen. Volgens het verzekeringsbewijs had ze kenteken 344ASP77. Ze had heel veel parkeerbonnetjes van Parijs. En er was aardig in gerookt. Bij het opruimen kwam ik ineens papieren tegen over de auto uit Frankrijk. Toen dacht ik daar moeten we meer mee doen. Gebeld met de RDW en Citroen Nederland. Toen de papieren aangevuld en vol goede moed naar de RDW om de dyane in te voeren. In de rij stond toevallig achter mij een Engelse dolly. Ik heb alleen de invoer gedaan en geen APK. Het was effe zoeken naar het chassisnummer dat zat goed verborgen maar na schoonmaken kwam ze prachtig tevoorschijn en het klopte als een bus. Er waren verder geen opmerkingen. Daarna werd het even stil en vorig jaar oktober ging de dyane naar de lasser nieuwe bodemplaten en cdorpels te lassen. Toen heb ik ook de dyane technisch aangepakt want er mankeerde een hoop aan.


De motor liep niet mooi en zie hier de oorzaak:

Korte lijst wat allemaal is vervangen:
1. Bobine
2. Oliefilter
3. Luchtfilter
4. Olie + carterring
5. Dynamo
6. Spanningsregelaar
7. Bougies
8. Bougiekabels
9. Wiellager - linksachter
10. Wiellager - rechtsachter
11. Remklauwen gereviseerd en nieuwe remblokken en handremblokken
12. Knipperlicht rechtsvoor
13. Verlichting achter L+R
14. Interieur opnieuw bekleed (2 stoelen en achterbank) (heb ik laten doen)
15. Tussenstuk tussen 1e en 2e demper
16. 2e demper
17. Ander wiel linksvoor
18. Nieuwe deurrubbers
19. Carburateur gereviseerd
20. "Andere" achterklep
21. Spruitstuk pakkingen
22. Brilrubbers
23. Aandrijfhoesrubber (middelste) en stuurkogelhoesrubber (beide bestuurderskant)
24. Puntjes vervangen door 123 ontstekingen
Wat is er aan laswerk gedaan:
- Nieuwe bodemplaten en dorpels
- Onderkant van de voetenbak
- Stukken bij de achterschermen binnenkant