Jeroen 10-03-09 09:04
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb afgelopen zaterdag mijn Acadiane uit 1985 opgehaald.
Er zit een motor in van een Acadiane uit 1987. (29 DIN-PK)
Nu is even de vraag wat voor benzine kan ik het beste tanken?
Euro 95 (met loodvervanger)
Super Plus 98 (met loodvervanger)
of juist Excellium, V-Pover, Ultimate .
Ik heb nu op een mengsel van Super Plus 98 en Euro 95 gereden (50-50 ongeveer)
De laatste soort is beter verkrijgbaar dan Super Plus 98 en, heeft een octaangehalte van 97.
Wat is wijsheid?
Jeroen 10-03-09 21:44
--------------------------------------------------------------------------------
Een wijselijke blik onder de motorkap leert dat er een A06/635 motor in ligt.
Gerrit
Woonplaats: Wijchen 11-03-09 10:32
--------------------------------------------------------------------------------
afgelopen week is er een stuk geplaatst van mij in tegengas van Autoweek!
Ik heb lang veel problemen met mijn Dyane gehad, slecht stationair draaien, weinig trekkracht , stoterig rijden etc, van alles geprobeerd weinig hielp, ik tankte vaak goedkope benzine met toevoeging van lood vervanger, uiteindelijk begon de auto te roken (blauwe rook ) echter geen olie verbruik!
Ten einde raad ben ik Esso super 98 met loodvervanger, dat is bij sommige esso station nog te koop, en na 2 keer tanken veranderde mijn auto alsof hij weer hagelnieuw was!
Vanaf de tijd dat ik super 98 van Esso tank zijn alle problemen verdwenen!
1 keer moest ik van die goedkope benzine tanken wegens gebrek aan Esso, gelijk had ik weer de problemen terug, ik tank nu wel het wat duurdere 98 maar dat is een uitkomst!
Mijn Dyane die ik dagelijks gebruik rijd nu Superrr! en ook zonder problemen boven de 100 km per uur!
Dyane 6 bouwjaar 1974
Jeroen 11-03-09 12:25
--------------------------------------------------------------------------------
Dank voor je reactie.
In principe mogen allen A-type motoren van 1985 en later op loodvrij rijden.
Omdat bij forse belasting de motor gaat pingelen zal dit onder gelijke omstandigheden bij een Acadiane eerder bereikt worden dan met een 2CV.
De auto is fors zwaarder, het frontaal oppervlak behoorlijk groter en de cw-waarde van een Acadiane is ook niet erg gunstig.
Het lijkt er erg op dat in de Aca super plus 98 moet.
Ik zou 95 kunnen proberen en als ik hoor dat de motor pingelt meteen overgaan op 98.
Harry Kruimer 12-03-09 21:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Jeroen en Gerrit,
Super 98 is altijd goed.
Ik tank plaatselijk Tamoil oktaan 98. Ter afwisseling gebruik ik V/Power van Shell. Ook al staat er 95 op de pomp het oktaangetal is hoger dan 98. De Dyane loopt erlijk gezegd het beste op de V Power ook al ben ik geen fan van Shell. Op euro 95 gaat het wel maar als ik de kans heb op 98 dan tank ik dit. Is gezien de hogere compressieverhouding van de 32 din pk dyanemoter ook wel beter voor de levensduur. Zeker als je er ook nog electronische ontsteking op heb zitten waardoor je verleid wordt om bij lagere toeren al op te schakelen, met een zwaardere motorbelasting als gevolg. Ik betrap mijzelf hier soms wel op.
roel 12-03-09 23:03
--------------------------------------------------------------------------------
Ik vraag me af,is het rijden op de z.g. nieuwe rijden stijl, wel goed voor een Dyane of 2 cv o.d.?
Het nieuwe rijden is voor de moderne auto schijnbaar wel te doen, betere kwaliteit denk ik dan, maar voor de oudere auto's lijkt me dat niet. Kans op uitgelopen lagers is aanzienlijk groter. Daarnaast valt ook te denken aan de temeperatuur van de motor, zeker voor een luchtgekoelde motor. Ik ben voorstander van zuinig rijden, maar niet ten koste van m'n motor.
En wat de "E" ontsteking betreft, ik ben er heel blij mee, het rijdt perfect, maar je moet ook daar je "logisch" verstand bij gebruiken. Jaag de auto niet over de "klink", daar heb je anderen voor, bijvoorbeeld als er zo sul in een Mercedes je ligt op te duwen. Dan moet je zeker aan je motortje denken.
Wellicht is dit iets voor een nieuwe discussie, het onderwerp zuinig of zoeiets rijden?
Jeroen 14-03-09 00:21
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben er inmiddels uit.
In de Acadiane ligt een A06/635 motor die ook in de Mehari gebruikt werd.
Voor dit motortype geldt:
- Benzine moet minimaal 97 RON hebben.
- Vanaf motornummer 0906015012 is het gebruik van ongelode
benzine toegestaan.
- Motoren na januari 1987 mogen op Euro 95 rijden, mits het
ontstekingstijdstip aangepast wordt. (1 graad later).
Concreet houdt dit in dat ik voor mijn Acadiane Super Plus 98, V-Power (97) of Ultimate (98) moet tanken.
De luxe benzine's Excellium (95) en Euro XL (95) zijn ongeschikt voor de A06/635 motor.
Victor
Woonplaats: Voorburg 06-06-09 06:48
--------------------------------------------------------------------------------
Elke 602 cc motor kan op loodvrije benzine rijden. Loodvervanger toepassen kan geen kwaad maar is zinloos.