Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)  (gelezen 23926 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fred

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Berichten: 121
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Leidschendam
  • 6. Provincie: Zuid Holland
Jeroen  10-03-09 09:04
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb afgelopen zaterdag mijn Acadiane uit 1985 opgehaald.
Er zit een motor in van een Acadiane uit 1987. (29 DIN-PK)
Nu is even de vraag wat voor benzine kan ik het beste tanken?
Euro 95 (met loodvervanger)
Super Plus 98 (met loodvervanger)
of juist Excellium, V-Pover, Ultimate .
Ik heb nu op een mengsel van Super Plus 98 en Euro 95 gereden (50-50 ongeveer)
De laatste soort is beter verkrijgbaar dan Super Plus 98 en, heeft een octaangehalte van 97.
Wat is wijsheid?

Jeroen 10-03-09 21:44
--------------------------------------------------------------------------------
Een wijselijke  blik onder de motorkap leert dat er een A06/635 motor in ligt.

Gerrit
Woonplaats: Wijchen 11-03-09 10:32
--------------------------------------------------------------------------------
afgelopen week is er een stuk geplaatst van mij in tegengas van Autoweek!
Ik heb lang veel problemen met mijn Dyane gehad, slecht stationair draaien, weinig trekkracht , stoterig rijden etc, van alles geprobeerd weinig hielp, ik tankte vaak goedkope benzine met toevoeging van lood vervanger, uiteindelijk begon de auto te roken (blauwe rook ) echter geen olie verbruik!
Ten einde raad ben ik Esso super 98 met loodvervanger, dat is bij sommige esso station nog te koop, en na 2 keer tanken veranderde mijn auto alsof hij weer hagelnieuw was!
Vanaf de tijd dat ik super 98 van Esso tank zijn alle problemen verdwenen!
1 keer moest ik van die goedkope benzine tanken wegens gebrek aan Esso, gelijk had ik weer de problemen terug, ik tank nu wel het wat duurdere 98 maar dat is een uitkomst!
Mijn Dyane die ik dagelijks gebruik rijd nu Superrr! en ook zonder problemen boven de 100 km per uur!
Dyane 6 bouwjaar 1974

Jeroen 11-03-09 12:25
--------------------------------------------------------------------------------
Dank voor je reactie.
In principe mogen allen A-type motoren van 1985 en later op loodvrij rijden.
Omdat bij forse belasting de motor gaat pingelen zal dit onder gelijke omstandigheden bij een Acadiane eerder bereikt worden dan met een 2CV.
De auto is fors zwaarder, het frontaal oppervlak behoorlijk groter en de cw-waarde van een Acadiane is ook niet erg gunstig.

Het lijkt er erg op dat in de Aca super plus 98 moet.
Ik zou 95 kunnen proberen en als ik hoor dat de motor pingelt meteen overgaan op 98.

Harry Kruimer 12-03-09 21:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Jeroen en Gerrit,

Super 98 is altijd goed.
Ik tank plaatselijk Tamoil oktaan 98. Ter afwisseling gebruik ik V/Power van Shell. Ook al staat er 95 op de pomp het oktaangetal is hoger dan 98. De Dyane loopt erlijk gezegd het beste op de V Power ook al ben ik geen fan van Shell. Op euro 95 gaat het wel maar als ik de kans heb op 98 dan tank ik dit. Is gezien de hogere compressieverhouding van de 32 din pk dyanemoter ook wel beter voor de levensduur. Zeker als je er ook nog electronische ontsteking op heb zitten waardoor je verleid wordt om bij lagere toeren al op te schakelen, met een zwaardere motorbelasting als gevolg. Ik betrap mijzelf hier soms wel op.

roel 12-03-09 23:03
--------------------------------------------------------------------------------
Ik vraag me af,is het rijden op de z.g. nieuwe rijden stijl, wel goed voor een Dyane of 2 cv o.d.?
Het nieuwe rijden is voor de moderne auto schijnbaar wel te doen, betere kwaliteit denk ik dan, maar voor de oudere auto's lijkt me dat niet. Kans op uitgelopen lagers is aanzienlijk groter. Daarnaast valt ook te denken aan de temeperatuur van de motor, zeker voor een luchtgekoelde motor. Ik ben voorstander van zuinig rijden, maar niet ten koste van m'n motor.

En wat de "E" ontsteking betreft, ik ben er heel blij mee, het rijdt perfect, maar je moet ook daar je "logisch" verstand bij gebruiken. Jaag de auto niet over de "klink", daar heb je anderen voor, bijvoorbeeld als er zo sul in een Mercedes je ligt op te duwen. Dan moet je zeker aan je motortje denken.

Wellicht is dit iets voor een nieuwe discussie, het onderwerp zuinig of zoeiets rijden?

Jeroen 14-03-09 00:21
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ben er inmiddels uit.
In de Acadiane ligt een A06/635 motor die ook in de Mehari gebruikt werd.

Voor dit motortype geldt:
- Benzine moet minimaal 97 RON hebben.
- Vanaf motornummer 0906015012 is het gebruik van ongelode
benzine toegestaan.
- Motoren na januari 1987 mogen op Euro 95 rijden, mits het
ontstekingstijdstip aangepast wordt. (1 graad later).
Concreet houdt dit in dat ik voor mijn Acadiane Super Plus 98, V-Power (97) of Ultimate (98) moet tanken.
De luxe benzine's Excellium (95) en Euro XL (95) zijn ongeschikt voor de A06/635 motor.

Victor
Woonplaats: Voorburg 06-06-09 06:48
--------------------------------------------------------------------------------
Elke 602 cc motor kan op loodvrije benzine rijden. Loodvervanger toepassen kan geen kwaad maar is zinloos.
« Laatst bewerkt op: 07-10-2009 21:50 door Jeroen »

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2010 00:39 »
Bij deze een aanvulling op bovenstaand verhaal:

grof gezegd, een am2 MOET brandstof met 98 octaan hebben vanwege de hogere compressie.

loodvervanger is NIET nodig bij am2 motoren.

98 is steeds slechter verkrijgbaar en duur. je kan octaan booster (niet te verwarren met loodvervanger!) toevoegen, maar goedkoper is om op een (nagenoeg) volle tank benzine (gewone 95) ca 2 liter E85 bioethanol te gooien. hiervoor zijn geen aanpassingen nodig. bioethanol is minder belastend voor het milieu en bij een flink aantal tamoil tankstations te verkrijgen voor ca 1,26 /liter.


ook is het mogelijk om met een verstelbare sproeier compleet op bioethanol te rijden of een mengverhouding benzine/E85. alleen zijn mijn ervaringen met het afstellen van de vlotter icm de verstelbare sproeier niet heel positief, maar daar hebben anderen weer andere ervaringen mee. ik heb er zelf voor gekozen sproeiers op te boren en hiermee op E85 te rijden. nadeel hiervan is dat je nu alleen maar op E85 kan rijden. mijn ervaring hiermee is positief. E85 stinkt een stuk minder (zowel puur als uit de uitlaat). dit is alleen voor de ervaren sleutelaars aan te raden. btw, het verbruik gaat, rijdend op puur E85, omhoog, maar door de lagere prijs kom je onder de streep op dezelfde kosten uit  als benzine

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #2 Gepost op: 21-11-2010 16:07 »
Je kan ook Shell V-Power tanken. Die heeft een oktaangetal van 97, weliswaar geen 98 maar een stuk beter dan 95. Het is een acceptabele 98 vervanger.

Voor noodgevallen kan je ook gewoon 95 tanken en octaanbooster toevoegen. Daar moet je dus altijd een flesje van in de auto hebben.

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #3 Gepost op: 21-11-2010 18:57 »
a, moet er dan wel een shell in de buurt zijn en

b, ik heb zelf geen goede ervaringen met v-power. de meningen hierover verschillen, maar ik heb (met mn aca, dus met alge compressie) met v-power nog steeds/juist last van pingelen. de 98 ultimate van bp, vond ik mijn auto het lekkerst rijden, maar das best prijzig.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #4 Gepost op: 19-12-2010 16:23 »
Op termijn, (en dat is over een paar jaar) gaat Super 98 echt verdwijnen. Dan zullen er keuzes gemaakt moeten worden. Wat altijd kan - maar dat is een paardenmiddel - is je ontsteking wat vroeger zetten. Dat kost motorvermogen en maximum snelheid. Maar pingelen wordt minder.

Oktaan booster is een mogelijkheid maar dat kost al gauw tot vijf Euro per volle tank.

Het is te hopen dat de oplossing van de benzinemaatschappijen zal komen

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #5 Gepost op: 19-12-2010 18:33 »
Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet het gehele jaar door rij met mijn Dyane. In de zomer is het in en om het huis en in Frankrijk, alwaar 98 op elke straathoek te koop is. Hier om de hoek zit (nog) een BP die Ultimate leveren, dus dan tank ik dat. Gelukkig dat mijn Panda (1982) op loodvrije 95 kan rijden.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #6 Gepost op: 20-12-2010 07:13 »
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een moderne auto die op 95 benzine rijdt, al dan niet bijgemengd met bio brandstof. De regering (ook in omliggende landen) heeft fiscaal gestimuleerd dat oude auto's van de weg af gaan. In Frankrijk gaat de SP98 in 2013 verdwijnen. Ik vermoed dat rond die tijd het ook in Nederland zal ophouden met 98 benzine. Alle raffinaderijen worden aangepast. Het wordt logistiek gezien lastig (en dus duur) om 98 benzine te blijven distribueren, als er al een raffinaderij het spul blijft maken.

Ik kan de pomphouders geen ongelijk geven als ze 98 benzine eruit gooien. Het spul wordt haast niet meer verkocht. Maar ja, wij zitten met de gebakken peren!

Offline Fred

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Berichten: 121
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Leidschendam
  • 6. Provincie: Zuid Holland
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #7 Gepost op: 20-12-2010 09:14 »
Ik rijdt nu al ruim een jaar op Euro 95 en ik heb nergens last van! Misschien rijdt de auto iets langzamer dan mogelijk zou zijn met bijv 98 maar ik merk dat niet.
Ik rij dagelijks voornamelijk in stadsverkeer, een enkele keer op de grote weg. Zelfs nu met deze winsterse omstandigheden gaat het prime. Over het starten ben  ik zelfs behoorlijk verbaasd want dat gaat in 1 keer goed en dat gewoon met de conventionele ontsteking!
Ik weet eerlijk gezegd niet wat voor motor ik heb (ik meen van voor 1980).

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #8 Gepost op: 20-12-2010 09:47 »
Fred schreef:
Citaat
Over het starten ben  ik zelfs behoorlijk verbaasd want dat gaat in 1 keer goed en dat gewoon met de conventionele ontsteking!
De motor ontsteekt goed als hij een goede vonk op het juiste moment krijgt en er een goed mengsel is. Het maakt voor het onsteken niet uit of dat mengsel uit lucht/95 of lucht/98 bestaat.


Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #9 Gepost op: 16-03-2011 23:55 »
Als er hier -in de provincie Utrecht- nou ook eens E85 tankstations zouden komen zou ik al lang daar op zijn gaan rijden.
Nieuwegein, industrieterrein Laaggraven, bij de Tango iets doorrijden daar is een onbemande 24/7 Tamoil. Heeft die geen E85 (meer)?
Uit de tijd dat ik nog in Nieuwegein woonde meen ik te weten dat die het verkocht.

grof gezegd, een am2 MOET brandstof met 98 octaan hebben vanwege de hogere compressie.
Om even op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen: Mijn Acadiane heeft een AM2 motor en rijd prima op Euro95.
Ik had het aangekaart op het eendenforum en daar hoorde ik dat zolang hij niet pingelt het OK is. Nou, hij pingelt niet  :)
Zou de oorzaak hiervan kunnen liggen in het feit dat de oorspronkelijke hoge compressie bij mijn motor door slijtage gedaalt is  :-\

Maar los hiervan wil ik overstappen op E85 vanwege het milieu. Er zijn in de milieubeweging tegenstanders van biobrandstoffen omdat er regenwouden in het Amazonegebied voor gekapt zouden worden. Dit is onzin omdat wereldwijd de meeste landbouwgrond aan soja voor de vee-industrie gebruikt wordt.
Ik meen dus dat ik goed bezig ben door op E85 te gaan rijden en een paar dagen per week vegetarisch te gaan eten  8)
« Laatst bewerkt op: 17-03-2011 00:24 door Acahenri »
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #10 Gepost op: 17-03-2011 09:45 »
heeft jouw aca geen am2a motor? die hebben namelijk wel weer gewoon een lage compressie (tenzij je een van de eerste aca's hebt)

over het e85: er zijn genoeg manieren om e85 op een goede manier te produceren, maar daarvoor zal de vraag toe moeten nemen.

en als je iets goeds wilt doen voor het milieu is (deels) stoppen met vlees eten inderdaad verreweg de beste optie!

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #11 Gepost op: 25-05-2011 15:05 »
sp95E10

prima te tanken in een Dyane, want door de 10% ethanol is het octaangetal ca. 99.

overigens tank ik daar gewoon 98.
Helaas staat mijn Dyane nu meer stil dan dat hij rijdt, omdat ik geen 1,80 voor 98 ga betalen :P

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #12 Gepost op: 25-05-2011 15:40 »
E85 heb ik in Frankrijk nog niet gezien. (ik woon er 6 maanden per jaar) Maar voorlopig is hier overal nog SP98 te krijgen. Het goedkoopste zijn de pompen bij de grote supermarkten.

en toch is het er. inderdaad spaarzaam en meestal inderdaad bij de grotere supermarkten. het is idd niet heel gelijkmatig verdeeld. bij de cevennes (schrijf ik dat zo?) is het nauwelijks te krijgen, maar verder redelijk. vorig jaar met twee 20 liter jerrycans toch zonder problemen door frankrijk gereden. overigens voor 70 tot 85 ct/liter!!!

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #13 Gepost op: 25-05-2011 17:55 »
als hydrous ethanol in wezen niet veel verschilt met bioethanol zou het volgens mij geen probleem moeten zijn. maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen. wat ik lees is dat er nog 10% water in de ethanol zou zitten (dus in totaal 1,5%) maar geen idee of dit, opgelost natuurlijk, merkbaar is.

Offline Michiel van G.

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 178
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Zeist
  • 6. Provincie: Utrecht
Re:Dyane tanken met Euro 95 of Super 98 ? (uit het oude forum)
« Reactie #14 Gepost op: 23-07-2011 13:38 »
ondertussen heb ik de ontsteking van mijn Dyane ietsje eerder afgesteld en rijd deze intussen prima op 95...