Ik wilde wel persé iets aan de Dyane doen dat al een tijdje lag te wachten: een nieuwe brandstoftank plaatsen!
De originele tank was slechts 20 liter, en mede daarom ben ik er de laatste jaren niet meer mee op vakantie gegaan. Als je om de 150 kilometer bij de benzinepomp staat en dan nog zit te knijpen of ze wel 98 verkopen, nee, dat was hem niet. Om de 150 kilometer was overigens een voorzorgsmaatregel om niet zonder te komen staan.
Enkele jaren terug had ik nagedacht om een tank te laten maken die in de kofferbak zou kunnen hangen. En dan van een liter of 30. Vorig jaar ontdekte ik dat een leverancier van nieuwe 2cv-onderdelen echter iets heel interessants in het assortiment had opgenomen: een XXL- benzinetank van 39 (!) liter! Het was geen goedkoop ding, maar uiteindelijk wel besteld. Vandaag heb ik die er dus onder gezet. In principe zijn het maar 4 bouten, maar omdat de nieuwe tank met allerlei hulpmiddelen en verstevigingsplaatjes komt, was het iets meer werk dan gedacht. Ofwel, ik heb heel wat afgefoeterd onder die auto.
Maar; hij zit, na het slopen van twee slangklemmen daarvoor maar professionele exemplaren bij een ijzerwarenhandel voor gekocht, getankt, en hij is voorals nog geheel dicht! Kunnen we weer even vooruit
.
nieuwe tank:
oude tank:
naast elkaar:
en gemonteerd: