Dyane Vereniging Nederland

Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: een 435 op 6 volt ombouwen naar een 602 op 12 volt  (gelezen 3477 keer)

Offline Axel Falkeisen

• Newbie
  • *
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord Holland
een 435 op 6 volt ombouwen naar een 602 op 12 volt
« Gepost op: 02-09-2023 00:15 »
Beste Dyanevrienden,
Ik zou graag willen weten of dyane 435/6 volt/1969/trommels om te gaan bouwen naar een 602/12 volt/remschijven
Past het 6 blok met schijvenbak op dat chassis? 

Groet, Axel

Offline Marcel

• DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: een 435 op 6 volt ombouwen naar een 602 op 12 volt
« Reactie #1 Gepost op: 05-09-2023 20:53 »
Hoi Axel,
Als je van 6 naar 12 Volt gaat, moet je sowieso al je accu vervangen, alle lampen, clignoteur, ruitenwissermotor, tankvlotter (en benzinemeter), spanningsmeter, dynamo, spanningsregelaar, startmotor, ontsteking (?), bobine, en vergeet ook de claxon niet. De amperage's zullen nagenoeg hetzelfde tot iets minder zijn, maar wat is de staat van je kabelboom? Let hier goed op aub.
Vwb de ombouw van 435 naar 602; daar heb ik minder advies over, behalve dat je remsysteem behoorlijk aangepast moet worden, want je gaat vermoedelijk van DOT naar LHM. Je handremsysteem is anders, je gasbediening is waarschijnlijk ook anders.
Het is allemaal wel te doen hoor, begrijp mijn niet verkeerd, maar het is een aardige ingreep!
Succes.
Groeten; Marcel.

Offline Axel Falkeisen

• Newbie
  • *
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord Holland
« Reactie #2 Gepost op: 05-09-2023 23:45 »
Ha Marcel, dank voor het meedenken. De claxon en clignoteur zou ik zo vergeten zijn.
De 6 volt startmotor zou volgens sommige verhalen juist lekker actief ronddraaien op 12 volt, maar of dat echt zo is?
Het ligt best ingewikkeld, het is een AYA2-M motor(3e maand 69) waarbij de dynamo geloof ik achter het vliegwiel zit?
Ik weet ook nog niet goed hoe dat op te lossen, dacht er eigenlijk over om er een 6 motor met een schijvenbak voor te zoeken, maar dan schijn je ook het steunbalkje onder de motor aan te moeten passen of verzetten. Daarnaast vraag ik me ook nog af ...moet ik hem niet origineel laten?
Enfin, nog een hoop uit te zoeken.

Offline Roel van de Wal

• DVN leden
  • Full Member
  • *
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
« Reactie #3 Gepost op: 14-09-2023 22:03 »
Het is een leuk idee om jouw Dyane te moderniseren. Maar ik zou die wagen origineel houden. Succes.