Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Ventilatierooster 100% lekdicht  (gelezen 13123 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Ventilatierooster 100% lekdicht
« Gepost op: 29-06-2012 09:11 »
In het juni 2012 nummer van het clubblad staat  :) een artikel hoe de ventilatieroosters weer te herstellen. Ik vraag me af of het niet eenvoudiger is om dun zelfklevend tochtstrip te plakken op waar de oude vergane afdichting heeft gezeten. Wie heeft er ervaring mee en kan er iets over melden?

Wat is trouwens een powerfile waar in het artikel over gesproken wordt?

Ik heb de luchtkokers nog nooit opengemaakt. Daarom heb ik nog wat vragen  ??? die ik denk ik niet zou hebben als ik de kokers opengemaakt zou hebben. De grootste vraag is of het uitgeknipte vilt van het artikel net zo groot is als de inmiddels vergane afdichting.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #1 Gepost op: 29-06-2012 10:30 »
Victor,
Het magazijn team en andere DVN leden, hebben eerder al geprobeert om met zelfklevende tochtstrip de afdichting weer in orde te krijgen.
Helaas is dit niet een optimaal succes is gebleken, vandaar dat we nu een verbeterde versie/variant hebben.

Het uitgeknipte vilt is uiteraard groot genoeg voor de vergane afdichting. Zou erg bot en dom zijn om een reparatie methode met materiaal aan te bieden welke niet zou passen.  :D

Een powerfile is een elektrische vijl. Als je in je internet Explorer "power file" typt en zoekt op afbeeldingen, zal het je wel duidelijk worden hoop ik.
Succes met de modificatie, mocht je het ooit gaan doen.

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #2 Gepost op: 29-06-2012 16:37 »
In het artikel in het clubblad stond ook nog dat de tekening van de pakking te downloaden is via de Dyane club site. Die heb ik nog niet kunnen vinden.

Vakantiedrukte?

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #3 Gepost op: 29-06-2012 18:29 »
Ik denk dat die verwijzing niet direct is opgemerkt / uitgevoerd door de clubblad makers / site beheerder. We blijven vrijwilligers...
Maareuh, er staat toch ook een duidelijke tekening bij met alle vermatingen... Lijkt mij ook voldoende.
Succes.

Online Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #4 Gepost op: 29-06-2012 20:25 »
Ik heb ervoor gezorgd dat het artikel in het blad kwam. Ik dacht dat het handig was om de tekening met maten als pdf op onze website te plaatsen. Maar Jo meldde mij, toen ik hem vroeg of dat OK was dat je dan juist allerlei afwijkingen kan krijgen wegens printer/ en computerinstellingen. Dus we hebben het niet op de site geplaatst, alleen was ik vergeten de tekst te wijzigen. Vandaar...
Vraag anders Jo voor verdere inlichtingen. Ik zelf heb het op de manier van Jo gedaan en ten eerste is mijn Dyane nu nagenoeg tochtvrij en ten tweede / en dat is zeker niet onbelangrijk! / is ze ook stiller dan met een lekkende ventilatieunit.
Dyane: een wereldwonder

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #5 Gepost op: 22-07-2012 10:51 »
Ik heb ook wel eens tochtstrip gebruikt voor deze ventilatiebakken. Ging goed. Geen problemen mee gehad. Is wel pielen.
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Online Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #6 Gepost op: 23-07-2012 08:17 »
Klopt, tochtstrip kan je ook gebruiken, alleen laat dat op een gegeven moment los, want er zit een niet zo heel goeie plaklaag op en het is maar smal. Met de viltoplossing van Jo plak je het op een groter en breder oppervlak met contactlijm (namen mag ik niet noemen!) vast en dan blijft het mooi zitten. persoonlijk vind ik het ook wel chique staan, maar ja dat past misschien niet weer bij een Dyane...
Dyane: een wereldwonder

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #7 Gepost op: 01-10-2012 13:13 »
Hallo hobbyisten,
Het vilt is inderdaad net zo groot als de originele schuimpakking. Voordeel is tevens dat het vilt minder snel verouderingsverschijnselen zal gaan vertonen dat de oorspronkelijke ingeplakte schuimpakking. Omdat het vilt er redelijk strak inzit en het minder goed in te drukken is dan het oorspronkelijke schuim zal de afdichting mijn inziens ook langer in tact blijven.
Jo

Offline Victor

  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 197
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #8 Gepost op: 02-10-2012 07:41 »
Ik gebruik er zelf butylrubber voor. Dat is het spul waar ze muismatten van maken.

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #9 Gepost op: 02-10-2012 08:43 »
Nu ik zo achter de het scherm zit en mijn muis diverse keren over de Dyane muismat heb bewogen valt mij inderdaad op dat ook dit een zeer goede oplossing is. Oppervlakte lekker glad wat roteren van de verstelbare cylinders garandeert en bovendien de juiste dikte en soepelheid.Bedankt voor deze reactie Victor.   

Online Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:Ventilatierooster 100% lekdicht
« Reactie #10 Gepost op: 02-10-2012 22:16 »
Zo zien we maar waar het forum ons brengt. Van vilttapijt via tochtstrip naar butylrubber. In het magazijn hebben we nog mooie Dyane muismatten. Maar die gebruiken we er natuurlijk niet voor!  ;D
Dyane: een wereldwonder