Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)  (gelezen 14290 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)
« Gepost op: 26-09-2009 22:44 »
Niet alle vereisten hoeven bij een oldtimer van toepassing te zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gegeven dat gordels op de achterbank pas verplicht zijn bij auto’s die na 31 december 1989 zijn toegelaten op de weg. De datum op het kentekenbewijs is leidend.

Hieronder een lijst met meer van dergelijke weetjes.

Bij auto’s van voor 30 juni 1967 moet de remvertraging minimaal 3,8 m/s² bedragen.

Bij auto’s van na 30 juni 1967 moet
1) de remvertraging 5,2 m/s² zijn bij een maximale pedaalkracht van 500 N.
2) de remvertraging op de handrem 1,2 m/s² zijn.

Na 31 december 1970 zijn gordels voorin verplicht.

Na 30 september 1971 moet een functionerende voorruit-ontwaseming en ruitensproeier aanwezig zijn.

Bij auto’s vanaf 31 december 1973 moeten de uitlaatgassen voldoen aan de daarvoor wettelijk vastgestelde eisen.

Vanaf 31 december 1974 is het verplicht dat de linkerbuitenspiegel van binnenuit verstelbaar is.

Vanaf 31 december 1989 zijn gordels verplicht bij alle naar voren gerichte zitplaatsen, dus ook achterin.

Na 31 december 1992 moet je in principe een lambda-sonde en katalysator op de auto hebben. Vanaf die datum omvat een APK ook een viergasmeting.
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)
« Reactie #1 Gepost op: 27-09-2009 11:41 »

Vanaf 31 december 1974 is het verplicht dat de linkerbuitenspiegel van binnenuit verstelbaar is.


???? lijkt me niet. dan zou geen enkele eend achtige van na 1974 meer door de keuring komen
« Laatst bewerkt op: 06-10-2009 18:57 door Jeroen »

Offline jeroen-2cv

  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 73
Re:APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)
« Reactie #2 Gepost op: 28-09-2009 00:22 »
Van binnenuit verstelbaar, heet, vanaf de bestuurderzitsplaats.
Dit lukt bij een A-type alleen als je je raam opendoet  ???
Voorwaarde voor de APK is wel, dat je raam dus open kan....... ;D

De eisen die Jeroen noemt, gelden voor personenauto's..... zo hoeven bedrijfswagens van voor 1990 nog steeds geen gordels voor in te hebben.
Het stukje mbt de koplamphoogteverstelling heb ik nog gemist  ;)

Jeroen

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)
« Reactie #3 Gepost op: 28-09-2009 10:32 »
ja okay, das ook van binnenuit natuurlijk.

en ja dat de koplampverstelling moet werken is bij een dyane nog wel een puntje aangezien deze bij de meeste ontbreekt. als ie het niet doet verwijder dan de knop en de kabels. grote kans dat ze het dan niet merken. vraag me ook af of het net is als een mistachterlicht. als het er niet is geen probleem, als je wel een mistachterlicht hebt, moet ie goed werken.


Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)
« Reactie #4 Gepost op: 10-06-2011 13:16 »
Van binnenuit verstelbaar, heet, vanaf de bestuurderzitsplaats.
Dit lukt bij een A-type alleen als je je raam opendoet  ???
Voorwaarde voor de APK is wel, dat je raam dus open kan....... ;D

De eisen die Jeroen noemt, gelden voor personenauto's..... zo hoeven bedrijfswagens van voor 1990 nog steeds geen gordels voor in te hebben.
Jeroen
De buitenspiegel op zeer oude besteleenden zaten op het voorspatbord. Dat mocht dus niet meer na 31-12-74. Althans, als er niet tevens een andere spiegel op zat waar je van achter het stuur bij kon.

Overigens wb de gordels: Bij mijn Acadiane met grijs kenteken van 1984 zijn ze dus niet verplicht?
« Laatst bewerkt op: 10-06-2011 13:22 door Acahenri »
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)
« Reactie #5 Gepost op: 10-06-2011 13:33 »
volgens mij niet nee.

maar let op, er is een verschil tussen bedrijfswagen en grijs kenteken. toen mijn aca bij de rdw kwam voor een "nieuw" kenteken (was slapend) kon ik een grijs kenteken krijgen, maar dan moest bijvoorbeeld de linker zijruit dichtgemaakt worden ed. ik heb dus voor geel kenteken gekozen, maar het is wel een bedrijfswagen met aparte apk eisen

maar een mailtje naar de rdw en je weet het (of niet, want ze zijn bij de rdw ook heel goed in het geven van verkeerde informatie) zoals bijvoorbeeld de vermelding van het maximaal aanhanger gewicht. in eerste instantie kreeg ik te horen dat bij aanhangers onder de max toelaatbaar samengesteld gewicht van 750 kg dit niet op je kenteken hoefde te staan terwijl dit ten alle tijden op je kenteken bewijs moet staan. anders mag je in theorie niets trekken...

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2011 10:56 »
volgens mij niet nee.

maar let op, er is een verschil tussen bedrijfswagen en grijs kenteken. toen mijn aca bij de rdw kwam voor een "nieuw" kenteken (was slapend) kon ik een grijs kenteken krijgen, maar dan moest bijvoorbeeld de linker zijruit dichtgemaakt worden ed. ik heb dus voor geel kenteken gekozen, maar het is wel een bedrijfswagen met aparte apk eisen
Als je een slapend kenteken alleen maar wakker maakt behoud je gewoon het bestaande kentekennummer.
Was de Aca op dat moment nog niet belastingvrij? Ik denk dat je in de war bent vanwege het toenmalige belastingregime: Als je voor de lagere houderschapsbelasting in aanmerking wilde komen, moesten de zijruiten dichtgemaakt worden, liet je ze open dan betaalde je het hogere personenautotarief. Maar je behield wel je oude grijze kenteken met bijbehorende technische eisen.
Overigens is dat belastingregime alweer gewijzigd: Je betaald nu alleen het lagere grijskentekentarief als de auto op naam van een bedrijf staat.

Ik heb ooit een slapende Dyane wakker gemaakt dmv een formulier op het postkantoor: Een gang naar de RDW was niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 11-06-2011 11:01 door Acahenri »
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.

Offline dyanemaniac

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 100
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Geen
Re:APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)
« Reactie #7 Gepost op: 11-06-2011 11:40 »
ik behield ook het originele kenteken. inderdaad betaalde ik het normale "personenwagen tarief" aan wegenbelasting, maar dus geen "grijs" kenteken in de zin van het lagere tarief dat voor bedrijven geld. als type auto staat op kenteken wel bedrijfswagen, met bijbehorende apk eisen.

ik moest wel naar de rdw en de belasting toe. misschien hadden de formaliteiten ook via de post gekund, maar deze gang heb ik me destijds (ca 10 jaar terug) laten adviseren. en ach bij de rdw hebben ze gelijk de apk ed geregeld.

hoe het dan eigenlijk zat met wel of geen gordelplicht weet ik niet. vond het ook niet zo boeiend omdat ik een gordel niet zo vervelend vind. helemaal in het begin van mij atype tijdperk liet ik de gordel nog wel eens achterwege bij kleine ritjes. tot ik een keer moest remmen (niet eens een noodstop) en de bijrijder half van dr stoel vloog. je wil niet weten wat er gebeurd als je echt iets raakt. het blijft ook een bierblikje op wielen natuurlijk, dus alles wat aan de veiligheid bijdraagt...

Offline Acahenri

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 140
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Oterleek
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re:APK weetjes door de tijd (Bron: Leen APK)
« Reactie #8 Gepost op: 14-06-2011 00:01 »
Gelukkig heb ik (en jij ook?) inmiddels belastingvrijstelling dus ik rij lekker 'origineel' rond met zijramen in de laadbak.

Wb gordels: Ik heb ook nooit gedacht aan verwijderen van mn gordels in de Aca en draag ze altijd in al mijn auto's.
Behalve in mijn HY: Toen ik hem kocht zaten er zelfgeknutselde 3-puntsgordels in met de bevestiging boven de schouder dmv een PARKERTJE! Ik wist niet wat ik zag. Direct vervangen door tweepuntsgordels want die twee punten waren welliswaar niet fabrieksmatig, maar wel degelijk gemaakt.
Maar gek genoeg droeg ik in al mijn auto's trouw mijn gordel, maar niet in de HY. Op de een of andere manier vergat ik ze daarin altijd. Toen toch maar de tweepunts ook weer verwijderd want als ze erin zitten moet je ze dragen maar als ze ontbreken dan niet, (HY is van 1967).
Acadiane '83, met achterbank en omgekeurd naar personenauto. En een HY '67, een Méhari '77 en als 'modern' blik: Een Citroën Berlingo Multispace 2006.