Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Dure APK  (gelezen 5301 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cork

  • Gast
Dure APK
« Gepost op: 14-06-2015 11:02 »
Dure APK, toen ik mijn Dyane kocht was hij net door de RDW gekeurd en goed bevonden. Kon ook eigenlijk niet anders daar er veel vernieuwd was. Een nieuwe bodem, remschijven en o.a. vier nieuwe wiellagers. Daarna is er nog wat aan de motor gesleuteld om lekkage te verhelpen. Toen het bericht kwam dat de auto gekeurd moest worden was de  oldtimer monteur van mijn vaste garage op vakantie. En zoals gewoonlijk wilde ik op het laatste moment een afspraak maken. Dat ging dus niet door. Dan maar naar de plaatselijke oldtimer garage, die wel tijd had. Een APK zou ongeveer tachtig euro kosten. Ik gaf aan dat ik zelf veel onderdelen had liggen o.a. een compleet motorblok. Daar zou rekening mee worden gehouden. De auto zou ik twee dagen moeten missen. Toen ik hem ging ophalen kon men mij niet aangeven hoeveel geld het zou kosten daar de rekening nog opgemaakt moest worden. Een week later viel deze bij mij op de mat. Dat was schrikken, op dertig euro na duizend euro voor een APK,tje. Het meest kwalijke was volgens mij dat er geen enkel overleg had plaats gevonden. Het bleek dat de auto vier nieuwe wiellagers nodig had. Ook een andere gordel, terwijl ik die thuis had liggen. Er was ook nogal wat handwerk gedaan. Ze moesten nieuwe rubberringen voor de veerbussen snijden, en ga zo maar door. Toen ik boos belde kon er gelijk een kleine tweehonderd euro vanaf. Echter daar men geen enkel overleg had gepleegd was ik het daar totaal niet mee eens. Hoe kan je ongeveer twintig procent zakken als je alles volgens plan heb gedaan en gecalculeerd? Na diverse aanmaningen en brieven en mail kwam de deurwaarder op bezoek. Gelukkig een kennis, hij adviseerde om te betalen en bij de BOVAG te reclameren. Dat heb ik onder protest gedaan. Nu een jaar later is er nog steeds geen enkele reactie op mijn klacht. Volgende week wordt de auto weer gekeurd, dan maak ik in ieder geval hardere afspraken, hoewel deze keuring wordt door mijn eigen vertrouwde garage uitgevoerd. Overigens is dit verhaal 'ter lering en vermaak ', hoewel voor mij was het verre van vermaak. Oh ja ook het RDW keurings rapport waarin o.a. stond dat gordels en wiellagers vernieuwd waren mocht niet baten.

Offline Jeroen

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 640
    • Schermertreffen
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: Dure APK
« Reactie #1 Gepost op: 14-06-2015 21:29 »
80 euro is wel erg duur. Bij Auto Tensen in Hoorn kost dat 20 euro meen ik. Ik ga daar altijd heen en vervang alles zelf als het stuk is.
Dyane 6 1968 - AC 626 bleu cristal (12v)
Dyane 4 1969 - AC 626 bleu cristal (6v)
Dyane 6 1981 - AC 442 rouge de castille (12v)
Acadiane 1983 - AC 077 jaune citroën (12v)

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Dure APK
« Reactie #2 Gepost op: 16-06-2015 08:36 »
Ik betaal 29,- euro bij mijn (officiële) Citroën garage, en vervang ook alles zelf.

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Dure APK
« Reactie #3 Gepost op: 18-06-2015 21:21 »
Gewoonweg naar een onafhankelijk APK station gaan. Daar constateren ze alleen de gebreken en repareren niet. Kost mij 45 euro maar dan weet je in ieder geval dat je niet gefopt wordt met torenhoge rekeningen van mogelijk (niet) verrichte reparaties. Reparaties kun je vervolgens zelf uitvoeren of laten uitvoeren bij garage of 2CV/Dyane klusser naar keuze. Of natuurlijk zelf doen. Vervolgens naar de herkeuring waarna (na goedkeuring) de afmelding volgt.