Het is op dit forum nog niet aan de orde geweest maar met het oog op de komende vakanties kan het best zijn dat deze of gene informatie zoekt over het fenomeen 'trekhaak op een Dyane'. Dan blijkt dat er veel zin en onzin/vermoedens/misverstanden over verteld worden.
Ik zal de zaken eens op een rijtje zetten:
Het is NIET nodig met een Dyane/Acadiane een
goedgekeurde trekhaak te monteren. Je mag dus ook zelf wat in elkaar bakken, wel degelijk lassen graag, ik rij misschien wel eens achter je

Een goedgekeurde trekhaak is pas nodig bij hogere aanhangergewichten dan de Dyane/Acadiane mag trekken. Desondanks bestaan er wel RDW goedgekeurde trekhaken, zoals o.a. die van ‘Brink’. Op het typeplaatje hiervan staat ‘max 850kg’. Maar dat is wat de haak mag hebben, niet wat de Dyane mag trekken. Afkeur voor de APK volgt als de kogel een kleinere diameter heeft gekregen dan 50mm.
Hieronder zet ik wat foto’s van diverse typen/merken trekhaken.
Trekhaken mag je niet zomaar met boutjes van de Praxis monteren. Je moet bij trekhaken gebruik maken van
bouten met de kwaliteitaanduiding 8.8, dit staat op de boutkop.
Ook al om deze reden moet je geen gebruik maken van de originele M7 boutjes van de bumperbevestiging. De meeste trekhaaktypen maken gebruik van o.a. de bumper ophangpunten. Demonteer de bumper, haal de kooi- en andere moeren weg en boor eventueel het gat in de chassisflens op naar 8mm. (Ik gebruik zelf altijd een boor van 8,5mm, dan past het net ff wat lekkerder).
Bijvoorbeeld bij de Brink trekhaak gebruik je 12 bouten maat M8 x 25.
De kwaliteit 8.8 wordt niet door bouwmarkten en zelfs niet door de meeste ijzerwarenzaken verkocht. Ik koop ze altijd bij een technische groothandel. Die leveren (al dan niet met toeslag) ook aan particulieren. Ik betaalde voor 12 stuks M8 x 25 in 8.8 kwaliteit maar 7 euro dus dat is te doen.
De
stekkerdoos op de trekhaak sluit je aan volgens het aansluitschema dat hier en daar wel op internet te vinden is.
Heeft je Dyane/Acadiane een werkend
mistachterlicht, dan moet je aanhanger dat ook hebben. Als je geen gebruik wil maken van een moderne 13-polige stekkerdoos dan gebruik je bij de 7-polige stekkerdoos het pootje dat bestemd is voor de binnenverlichting van caravans. Dit is vrij algemeen gebruik. Als je een aanhanger huurt zit het ook vaak zo.
Als je op de hoek voor/naast je Dyane gaat staan en dan 6 meter naar achteren en 1 meter opzij gaat moet je het voorknipperlicht kunnen zien branden. Zo niet, dan moeten er
zijknipperlichten op.
Bij een A-type moet je dus zijknipperlichten in de buurt van het voorspatbord/de driehoek monteren.
Dit is echter geen APK punt.
Rechterzijspiegel is NIET verplicht alleen om het feit dat je een trekhaak hebt! Ook geen APK afkeurpunt dus! Je dient er alleen een te hebben op het moment dat je een hoge aanhanger trekt, of een aanhanger die hoog beladen is, zodanig dat je in je achteruitkijkspiegel binnen in de auto niks meer ziet.
Bij een kleine bagageaanhanger hoef je dus meestal geen rechterspiegel te hebben.
Maximaal trekgewicht met een Dyane 400kg met een geremde aanhanger of 270kg ongeremd. De Acadiane mag 500kg geremd en 335kg ongeremd trekken. Zie je kentekenbewijs of het instructieboekje.
Rijbewijs ‘E achter B’ is bij een Dyane/Acadiane meestal niet nodig want dat geldt pas bij (sommige) aanhangers die te zwaar zijn voor de Dyane/Acadiane.
Officiëel mag je pas een aanhanger trekken als de maximale gewichten op je kentekenpapieren vermeld staan. Bij mij staan ze er niet op en ik heb nog geen last gehad.
Een keer staande gehouden bij een routinecontrole met een BX met trailer van 1000kg. Politieagente was in de veronderstelling dat vermelding van de maximale trekgewichten bij oudere auto’s niet hoefde. Ik heb het zo gelaten

Al mijn auto’s de laatste 30 jaar hadden een trekhaak, jawel ik heb een aanhanger fetish

De hierboven staande informatie heb ik uit de ervaring met diverse A-types en trekhaken van de afgelopen 30 jaar. Mocht iemand actuelere (gewijzigde) info hebben dan hoor ik dat graag, maar volgens mij gelden de regels nog zolals ik ze weergaf.
Prettige vakantie!