Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: ventilatorbout advies gezocht  (gelezen 3856 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bart

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 51
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Utrecht
  • 6. Provincie: Utrecht
ventilatorbout advies gezocht
« Gepost op: 12-04-2022 10:35 »
Afgelopen rit ineens herrie uit het vooronder en bleek mijn ventilatorbout losgelopen. hij was eigenlijk niet meer vast te krijgen, alleen door gebruik van loctite en het weglaten van de borgring kreeg ik nog voldoende grip.
Ik vond een bout met kop 14 mm altijd al vreemd, toen ik hem opmat was het en borstbout met 9 mm diameter. Online kon ik vinden dat er een 10 mm x 40 mm bout in hoort.Nu is mijn vraag of de dyane misschien een andere bout en diameter gebruikt, of dat er in mijn motor een verkeerde bout zit?
Dus wie weet de maten van de bout die er in hoort?Mocht de draad te ver heen zijn, is het mogelijk om hier een helicoil in te zetten? Krukassen zijn gehard toch?

De conische passing van de poeli voelde ook niet strak aan, erg los en zonder bout geen schijn van kans dat die blijft zitten. Ik heb er ooit 1 losgemaakt die ook zonder bout bijna niet te verwijderen was. ???
Wie heeft hier ervaring mee?
Alvast bedankt!Bart

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: ventilatorbout advies gezocht
« Reactie #1 Gepost op: 13-04-2022 12:12 »
Hele vroege Dyane's hadden een TH10x70, daarna TH10x36.
Zonder informatie over het bouwjaar van jouw Dyane/ gegevens van jouw motor is jouw vraag niet te beantwoorden dus.
Diepte opmeten met schuifmaat en je weet het antwoord qua lengte IN je krukas, daarna voorzichtig nieuwe bout (+- 3,- Euro) erin draaien.
Bout met kop 14mm is normaal.
Helicoil in krukas komt niet vaak voor.

Als conische passing niet goed strak voelt, is dat je antwoord op het los lopen van je ventilator. Nieuwe/andere ventilator poelie proberen dus.
Een poelie behoort met een bout vast te zitten, dus zonder bout zit ie niet vast klopt als een bus.
Het is normaal dat een poelie naar verloop van tijd (erg) vast op de krukas zit. Vaak vergeet met een klein beetje smeer op de tapse zijde te doen.
S6

Offline Bart

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 51
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Utrecht
  • 6. Provincie: Utrecht
Re: ventilatorbout advies gezocht
« Reactie #2 Gepost op: 13-04-2022 16:49 »
Hoi Marcel, dank je wel voor je reactie.
Ik heb waarschijnlijk een 2cv blok in mijn dyane, en naar de leeftijd en herkomst van de krukas durf ik niet te raden..Het gat is diep, dus ik zal een m10 x 70 bout moeten zoeken met een 14 mm kop.

Weet je toevallig of er altijd metrische draad gebruikt is?
Als ik google op M10x70 14 mm kop dan krijg ik wel zo'n bout, maar die heeft dan metrisch fijne draad.
Waar zou ik zo'n M10x70 bout kunnen vinden, google heeft me nog niet kunnen helpen, of zal ik een normale bout pakken en de kop verkleinen met de bandschuurmachine?
Bedankt alvast!Bart

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: ventilatorbout advies gezocht
« Reactie #3 Gepost op: 14-04-2022 09:01 »
"Het gat is diep" is niet hetgeen ik adviseerde; met een schuifmaat meten = weten.
De kans dat jij een heel vroeg blok in je Dyane hebt, is vrij klein.
dus houd gewoon de M10x40 aan. Grote kans dat een verse bout voldoende draad heeft om te functioneren.
Of maak eens een foto van je bout aub, dan kunnen we bekijken of het de schroefdraad van de bout slecht is, (of dat de draad in je krukas slecht is).
Zelf bouten op maat maken is het laatste wat je wilt.
Geen idee of er altijd metrische draad is gebruikt. Wederom; meten is weten.

Offline Bart

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 51
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Utrecht
  • 6. Provincie: Utrecht
Re: ventilatorbout advies gezocht
« Reactie #4 Gepost op: 17-04-2022 12:20 »
Hoi Marcel,
Ik ga het zeker meten, ik wilde het liefst beide bouten in huis hebben voor ik hem loshaal. Nu heb ik de 10x40 bout al in huis.
Als ik heb loshaal weet ik niet zeker of ik hem met de 10x40 vastkrijg, en kan ik dus niet rijden. Nu zit hij vast met veel loctite maar de bout past eigenlijk niet...
Zodra hij los is ga ik zeker meten, dat is altijd goed, en dan voorzichtig de draad  proberen met de nieuwe bout.  Mocht hij 70 diep zijn, dan ga ik op zoek naar een langere bout.
De draad is zeker niet goed en het is een 9 mm borstbout met 14 mm kop. de lengte meten heb ik toe niet aan gedacht. ( gemeten met een schuifmaat.) Ik hoop daarom dat er nog genoeg gezonde draad in zit. Binnenkort openmaken en kijken...
Thanks,Bart