Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Oplossing voor laadstroomprobleem  (gelezen 4060 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Charles

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord holland
Oplossing voor laadstroomprobleem
« Gepost op: 27-03-2022 23:05 »
Hoi allen,

Al een tijdlang kampte ik met een veel voorkomend A-typen issue: een te hoge laadspanning op de accu.
Bij mij was dit boven de 15V, hetgeen mij behoorlijk zenuwachtig maakte. Deed ik de verlichting aan dan zakte het iets, maar in de hoge toeren gaf mijn laadspannings-indicatie-metertje nog altijd een waarde aan die tegen het rood zat.

Ik wist dat het moest komen door een sluiting of massaprobleem ergens in de kabelboom. Het opschuren van vele contacten, het vervangen van enkele stekkertjes en uiteindelijk ook mijn contactrol hielp niets. Het leek mij niet logisch dat een spanningsregelaar zo snel/vaak stuk gaat, zoals weleens wordt beweerd. Dus was ik me mentaal aan het voorbereiden om de gehele kabelboom te moeten nalopen/vervangen.

Totdat ik een geweldige oplossing tegenkwam. Deze bestaat uit het monteren van een relais dat de pluspool van de accu direct schakelt op de ingang van de spanningsregelaar (D+), bij ingeschakeld contact. Het idee is dat de spanningsregelaar door het overbruggen van de kabelboom in staat wordt gesteld om de werkelijke accuspanning te meten. Dus de spanningsregelaar 'denkt' niet langer dat er een te lage boordspanning is (verlies kabelboom), waardoor (ter compensatie) teveel laadstroom wordt opgewekt, wat de accu vroeg of laat zal killen.

Mijn Dyane laadt nu netjes 14,2V, onafhankelijk van toerental of ingeschakelde verbruikers. Ook het hinderlijke oscilleren van de verlichting (motorboating) is weg, met dank aan de heer Graeme Dennes.
Check de link en doe er je voordeel mee: https://citcarclubvic.org.au/wp-content/uploads/2018/05/2CV-BATTERY-PROBLEMS-SOLVED-REVISION-3.pdf.

P.S. Ik heb zelf de bestaande 'gewone' electronische spanningsregelaar gebruikt (niet dat ding van >100E die wordt beschreven door dhr. Dennes), en ook een gewoon relais (zonder diode want ik heb toch geen radio). Ook vond ik het niet nodig om de -pool van de accu direct te verbinden met de massa aansluiting van de regelaar. Het schutbord biedt bij mij genoeg massa. Werkt prima.
Die kabelboom ga ik natuurlijk toch nalopen, maar daar hoef ik nu iig geen haast meer mee te maken.

Groet, Charles



« Laatst bewerkt op: 27-03-2022 23:39 door Charles@live.nl »

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Oplossing voor laadstroomprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 29-03-2022 19:43 »
Hoi Charles, dit is de eerste keer dat ik dit zie.
Wat betreft de diode over de spoel van het relais; die is bedoeld om spanningspieken die voorkomen bij het uitschakelen van het relais ( spoel) te blussen. De elektronische regelaar zou hier zomaar gevoelig voor kunnen zijn.
Ik ben natuurlijk zeer benieuwd wat de eigenlijke reden is dat de boordspanning oploopt tot 15 volt.
Succes, en k hoop de oplossing eens te kunnen lezen.
Groet
jo

Offline Charles

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 19
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord holland
Re: Oplossing voor laadstroomprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 04-04-2022 13:34 »
Hoi,
Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden. Een van de vorige eigenaren heeft de startknop - inrichting omgebouwd naar een modern contactslot, met drie polen (vind ik persoonlijk jammer).
Het deel van de kabelboom dat daar naartoe liep was slecht aangesloten (slechts de helft van de adertjes) met als gevolg dat de isolatie helemaal hard was geworden van de hitte. Het was dus niet de contactrol maar de kabels er naartoe.. Opnieuw gekrompen en het zou goed moeten zijn nu.

Andere vraag - weet iemand of de koplamp-bedrading identiek is aan die van een mehari? ik wil nu ook even alles goed herstellen en je kunt van die setjes kopen voor mehari of 2cv, maar niet voor dyane..

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: Oplossing voor laadstroomprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 05-04-2022 18:56 »
Koplampen voor Mehari en Dyane zijn identiek. Ik neem aan dat er geen verschillen zitten tussen de aansluitingen. Vergelijk het elektrische schema van beide auto's ( zelfde jaargang) en zoek de eventuele verschillen.