Hoi allen,
Al een tijdlang kampte ik met een veel voorkomend A-typen issue: een te hoge laadspanning op de accu.
Bij mij was dit boven de 15V, hetgeen mij behoorlijk zenuwachtig maakte. Deed ik de verlichting aan dan zakte het iets, maar in de hoge toeren gaf mijn laadspannings-indicatie-metertje nog altijd een waarde aan die tegen het rood zat.
Ik wist dat het moest komen door een sluiting of massaprobleem ergens in de kabelboom. Het opschuren van vele contacten, het vervangen van enkele stekkertjes en uiteindelijk ook mijn contactrol hielp niets. Het leek mij niet logisch dat een spanningsregelaar zo snel/vaak stuk gaat, zoals weleens wordt beweerd. Dus was ik me mentaal aan het voorbereiden om de gehele kabelboom te moeten nalopen/vervangen.
Totdat ik een geweldige oplossing tegenkwam. Deze bestaat uit het monteren van een relais dat de pluspool van de accu direct schakelt op de ingang van de spanningsregelaar (D+), bij ingeschakeld contact. Het idee is dat de spanningsregelaar door het overbruggen van de kabelboom in staat wordt gesteld om de werkelijke accuspanning te meten. Dus de spanningsregelaar 'denkt' niet langer dat er een te lage boordspanning is (verlies kabelboom), waardoor (ter compensatie) teveel laadstroom wordt opgewekt, wat de accu vroeg of laat zal killen.
Mijn Dyane laadt nu netjes 14,2V, onafhankelijk van toerental of ingeschakelde verbruikers. Ook het hinderlijke oscilleren van de verlichting
(motorboating) is weg, met dank aan de heer Graeme Dennes.
Check de link en doe er je voordeel mee:
https://citcarclubvic.org.au/wp-content/uploads/2018/05/2CV-BATTERY-PROBLEMS-SOLVED-REVISION-3.pdf.
P.S. Ik heb zelf de bestaande 'gewone' electronische spanningsregelaar gebruikt (niet dat ding van >100E die wordt beschreven door dhr. Dennes), en ook een gewoon relais (zonder diode want ik heb toch geen radio). Ook vond ik het niet nodig om de -pool van de accu direct te verbinden met de massa aansluiting van de regelaar. Het schutbord biedt bij mij genoeg massa. Werkt prima.
Die kabelboom ga ik natuurlijk toch nalopen, maar daar hoef ik nu iig geen haast meer mee te maken.
Groet, Charles