Zoals sommigen al op Facebook gelezen en gezien hebben, rijdt Dyane niet zoals het hoort en zoals ik van vroeger gewend was. Een uitgebreide sleutelsessie bracht een bougie aan het licht waarvan de centrale electrode erg ver was weggebrand zodat die (rechter)kant nogal moeilijk vonkte.
Nieuwe bougies gemonteerd en carburateur schoongemaakt, wederom weer troep in de vlotterkamer. Proefrit ging prima tot op het 100km/h stuk van de provinciale weg. Inhouden en steeds langzamer rijden totdat Dyane op een uitwijkstrook tot stilstand kwam! Motorkap open, niets te zien of te ruiken. Ook geen oververhitting. Dyane startte ook weer zoals het hoort! Rustig naar huis gereden en vanmorgen wederom motorkap en carburateur open. Geen vuil, geen verstoppingen. Alle sproeiers schoon. Carburateur weer dicht en starten, goed lopen maar niet "lekker". Wel op toeren komen, tweede trap doet ook mee. Dan toch maar weer naar de ontsteking kijken en dan weet ik ook weer waarom een Eend gemakkelijker sleuteld zonder al dat plaatwerk voor de motor! Misschien toch die"moderne" benzine? Dyane glimt ondertussen onder de motorkap van alle nieuwe onderdelen. Is er ook een manier om de ventilateur te verwijderen zonder eerst al dat plaatwerk en steun voor de motor te hoeven verwijderen?