Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Waar te beginnen  (gelezen 270 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Charles@live.nl

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord holland
Waar te beginnen
« Gepost op: 07-09-2021 12:13 »
Hoi allemaal, ik geniet nu al een halfjaar van mijn grijze dyane die technisch steeds beter wordt. Nu stoor ik me mateloos aan de lappendeken van bodemplaatjes en opzetstukjes, en vooral aan het stuk onder de achterbank, waar je met je vingers heerlijk in kunt prikken.

Ik wil dus gaan lassen, maar op termijn zou een chassiswissel ook niet verkeerd zijn omdat er bij de interne traverse op de onderplaat al wat roestgaatjes te zien zijn.

Ik ben me dus aan het orienteren over hoe dit het beste aan te pakken. Mijn vraag is, wat kan ik het beste als eerste aanpakken als ik tussendoor ook nog wil rijden? Eerst die bodem (+dorpels) in situ doen ivm uitlijning met chassis? Of eerst een nieuw chassis plaatsen en als de koets eraf is gaan lassen? Wat is wijsheid? Any thoughs?

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 901
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Waar te beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 20-09-2021 10:00 »
Hoi Charles,
Als ik je verhaal lees, wil je behoorlijk veel werk gaan uitvoeren, én je wilt tussendoor nog rijden; dat is lastig lijkt mij.
Qua uitlijning met het chassis zal het wel meevallen, MITS je het chassis en de koets goed fixeert door (onder)steunen & krikpunten. Een dwarsbalken of schoor (kruis) in je koets is ook aan te raden. En sowieso de diverse afmetingen(controle punten) opschrijven, zodat je altijd een referentie hebt om op terug te vallen. Want zodra je nieuw plaatwerk gaat installeren, zal je merken dat dit plaatwerk ook niet perfect past.
Ik zou het stuk onder je achterbank als eerste aanpakken; als je daar een stevige rechte doos hebt zitten, zal de C-stijl ook weer goed dragend worden. Vandaaruit kun je beslissen wat je als 2e aanpakt; de C-stijl & dorpel, of binnen spatschermen.
Daarna de bodemplaten; dat kan in situ, en je weet zeker dat ze uitgelijnd kunnen worden adhv je bestaande chassis. En als je al het gewenste plaatwerk vervangen hebt, kun je je chassis wissel zonder problemen uitvoeren.

Als je je koets eraf haalt, en het plaatwerk gaat vervangen, zal je gegarandeerd veel dwarsbalken en schoren moeten plaatsen, voordat de zaak scheef zakt en de deuren niet goed meer sluiten. En ja, ik verbaas mijzelf soms ook over joutub filmpjes, waarin ze een koets achteloos op zijn zijkant leggen (op een paar banden), en dan dingen gaan vervangen. Maar goed, dat is niet mijn stijl  :o
Het werkt wel een stuk sneller en efficiënter om je koets los van het chassis te hebben; je kan overal veel beter bij! Zeker als je genoeg plek hebt om dit te doen. Daarnaast kan je in de 'verloren uurtjes' tegelijk ook je chassis onderdelen 'overzetten' naar de nieuwe.
Afijn, linksom of rechtsom, het is veel werk, veel arbeid & tijd, een lange adem dus. S6 en we horen graag de vorderingen.

Offline Charles@live.nl

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 11
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord holland
Re: Waar te beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 20-09-2021 11:56 »
Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Er is ruimte beschikbaar, maar die is meer dan 100km van mijn woonplaats:(…  Ik denk dat ik inderdaad het plaatwerk ga doen met het chassis er nog onder en dan als ‘fase 2’ een chassiswissel. Rijden kan dan tussen fase 1 en 2🙂. Als ik het ga doen zal ik sowieso een verslag maken.