Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: vraag over afdichting ventilatiekokers  (gelezen 4747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
vraag over afdichting ventilatiekokers
« Gepost op: 01-06-2021 18:38 »
Nee, dit gaat niet over het nieuwe vilten onderdeel wat je bij ons magazijn kunt kopen om je ventilatieroosters in je dashboard nagenoeg tochtvrij te krijgen.
Dit betreft een heel vreemd verschijnsel wat nu bij mijn Dyane ongeveer drie maanden een probleem is.
Bij mijn Dyane zijn ongeveer vier jaar geleden het voorruitframe + binnenframe en de lekbak onder de motorkap geheel vervangen waarbij ook het gat dat altijd door roest ontstaat in je schutbord door het reservewiel ook geheel dichtgemaakt is.
De asjes ruitenwissers zijn volkomen dicht. De behoorlijke lekkage die we voorin binnenin hadden op het bagageplankje was toen ineens helemaal over!
Al zeker acht jaar geleden had ik de ventlatiekokers al luchtdicht gemaakt volgens de methode van Jo, zoals ooit besproken in ons Dyaneblad.
Nu dus een aantal maanden geleden kregen we ineens weer last van forse lekkage: weer op de bagageplank voorin. Samen met Marcel heb ik hiernaar gekeken en we kwamen erachter dat een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat het rubber van de ventilatiekokers plat en verouderd was, waardoor daar water kon lekken bij autowassen of rijden in regenbui. Immers water wat via de rand van de motorkap naar beneden loopt langs je voorruitframe komt terecht in de lekbak onder de motorkap. Daarin zitten aan beide zijden rubberen slangen die het water afvoeren naar beneden.

Dat functioneert bij mij allemaal prima. Maar nadat we de rubbers van de ventilatiekokers ook verbeterd hadden met kit en deze aan beide zijden opnieuw bevestigd hadden bleek het nog steeds te lekken via de aansluiting van deze kokers op het schutbord. Ik heb deze nog van een extra kitlaag aan de buitenzijde voorin de lekbak voorzien, maar het blijft lekken.

En behalve tijdens de tijd van de ernstige verroeste lekbak, reservewielplek en verrot voorruitframe heb ik verder nog nooit last van lekkage voorin gehad! Ik heb ook de ventilatiekokers niet meer aangeraakt na de grote reparatie aan de voorzijde. Toch ontstaat er nu ineens lekkage....vreemd!
Hopelijk herkent iemand dit? En/of weet raad?

« Laatst bewerkt op: 01-06-2021 18:43 door Quinten »
Dyane: een wereldwonder

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 115
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #1 Gepost op: 01-06-2021 22:53 »
De scheur in het rubber op de eerste foto, heb je die ook dicht gemaakt? En het is zeker dat het geen lekkage betreft langs het rubber van de voorruit?

Wanneer beide vragen negatief te beantwoorden zijn, zou ik op de e.k. magazijn dag samen de waterslang er op zetten en gaan zoeken waar de oorzaak zit. Twee zien in dat geval meer dan één.

Laat het ons weten, inmiddels denken we - denk ik - met je mee.

Succes en met groet......

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 115
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2021 22:54 »
sorry, de tweede foto

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2021 23:04 »
Zeker dicht! Overigens geen scheur maar naad die in rubber zit. Voorruit rubber perfect. En helemaal nergens roest in die contreien waar evt. lekkage weg komt. Ben vooral benieuwd of anderen ook zo'n onverklaarbare lekkage kennen. Vooral omdat dit zomaar ontstaan is terwijl ik helemaal niets veranderd heb. Als het bij motorkap en voorschot onder voorruit roestig is is lekkage verklaarbaar...
Dyane: een wereldwonder

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 115
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2021 17:48 »
Dan een andere vraag, heb je misschien boven de voorruit, onder de aansluiting van het dak een roestplek, die lekt. Dat euvel heb ik gehad met mijn dyane.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #5 Gepost op: 02-06-2021 17:56 »
Nee hoor, totaal geen roest!
Dyane: een wereldwonder

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #6 Gepost op: 04-06-2021 14:45 »
Quinten: dichten de indertijd nieuw aangebrachte pakkingen in de ventilatiekokers nog el goed af ?? Als er lucht zou kunnen lekken kan er door die luchtstroom wellicht ook nattigheid naar binnen lekken.   

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #7 Gepost op: 04-06-2021 15:05 »
Ja Jo, het is al jaren heel windstil als we rijden! De lekkage komt er niet bij het schuifrooster uit maar aan de voet van de koker die vastgeschroefd zit aan schutbord! De door jou geïntroduceerde oplossing is nog steeds perfect! Én: zo te koop in het magazijn. Beetje handigheid om te bevestigen en geen tocht meer!
Dyane: een wereldwonder

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #8 Gepost op: 04-06-2021 19:10 »
Vreemd verschijnsel. Als de luchtkoker geen lucht lekt en de afdichting tegen indringen van water is verbeterd zoals op de foto te zien is zou ik bijna gaan vermoeden dat er een lek/scheur zit in de lasnaad van de watervangbak, ondanks dat die vervangen/gerepareerd is. Wellicht zinvol om een nieuwe "vette"" kitrand/worm onder in de watervangbak aan te brengen om dit uit te sluiten ?? Tixophalte van Shell zou je daar goed voor kunnen gebruiken. Kun je nl ook aanbrengen onder water om lekkage's te verhelpen. Tixophalte wordt oa gebruikt bij verhelpen van dakgoot lekkage's. ben erg nieuwsgierig wat de oorzaak is. 

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 115
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #9 Gepost op: 04-06-2021 22:30 »
is het mogelijk om te bepalen waar "exact"  het water naar binnenkomt? Bijvoorbeeld met een test van water spuiten - onder lage druk - op het gevreesde onderwerp?

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 115
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #10 Gepost op: 15-06-2021 22:28 »
ik krijg het niet uit mijn gedachten. Maar nog weer een vraag, zit er geen "haast" onzichtbare scheur/scheurtje in de voet van het rooster of zoiets? Als je alle overige oorzaken hebt kunnen uitsluiten, dan zou dit nog een euvel kunnen zijn.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: vraag over afdichting ventilatiekokers
« Reactie #11 Gepost op: 16-06-2021 08:07 »
Hartelijk dank Jo en Roel voor het meedenken met het lekkageprobleem. De tixopalte zal ik zeker aanschaffen. Ik heb samen met Marcel de tuinslang uitgebreid erop gehad en toen ik de naad van de luchtkoker in de lekbak had afgedicht, heb ik dat thuis herhaald met een gieter (geen tuinslang! ;)). Maar daar word je helaas niet wijzer van... Ik zoek verder en ooit zal Dyaantje weer waterdicht zijn, voorzover dat kan...
Dyane: een wereldwonder