Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: low gravity accu  (gelezen 1310 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Acatoon

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 151
  • Aca rijden, a way of life.
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: gouda
  • 6. Provincie: zuidholland
low gravity accu
« Gepost op: 23-01-2021 19:51 »
Het is rustig op het forum dus een mooi moment om een topic te starten over de accu in onze autootjes.
Er zijn tegenwoordig accu´s die ze ¨ low gravity ¨ accu noemen. Ik heb onlangs de accu van mijn Royal-
Enfield motorfiets vervangen door zo´n accu. De originele is een stuk groter en ook veel zwaarder.
De nieuwe is amper zwaarder dan een tennisbal, echt ongelofelijk. Het is een lithium-ion accu. Hij heeft
meer start vermogen dan een gewone en ontlaad nauwelijks, mits alles ontkoppelt is. Hij doet het buiten-
gewoon in de motor. Ik wil eigenlijk in mijn Aca ook zo´n accu en ik denk dat dat kan. Deze accu´s hebben wel
een hogere laadspanning nodig dan gewone, tussen de 14 en 15 volt. Omdat mijn Aca een moderne laadstroomregelaar
heeft die meer dan 14 volt laad, als ik het toen goed gezien heb, kan het dus denk ik. Mijn vraag is of er
iemand in de vereniging is die dit al heeft en of het goed gaat.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 895
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: low gravity accu
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2021 13:59 »
Ik weet dat Mark een Yellow top accu in zijn oranje Dyane heeft, maar dat is nog steeds een lood-accu.
Verder ken ik niemand met een li-ion accu in zijn auto.

Ik heb wat gegoogeld op li-ion accu's in auto's, maar ik vindt het nogal tegenstrijdige berichten;
Ja hij is lichter en heeft meer power(Ah), ondanks de forse meerprijs, heeft een Li-Ion wat nadelen;
" De accu mag nooit te ver ontladen worden en wordt daarom meestal gebruikt in een apparaat dat voorzien is van een regelsysteem genaamd; Battery Management System of BMS. Dat systeem voorkomt te diepe ontlading en overladen." (https://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu)
En omdat onze A-types geen BMS hebben, is het maar de vraag of de (elektronische) Spanning Regelaar dit kunnen waarborgen.
1 ding is zeker; er zit geen beveiliging op voor een te diepe ontlading, dus mocht je een keer TE lang doorstarten, is het de vraag wat de li-ion doet.
Verder moet je het wikipedia artikel eens geheel doorlezen; het heeft mij ook wat wijzer gemaakt.

Bedankt voor de topic start Toon; bijzonder artikel !

Offline Acatoon

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 151
  • Aca rijden, a way of life.
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: gouda
  • 6. Provincie: zuidholland
Re: low gravity accu
« Reactie #2 Gepost op: 24-01-2021 14:17 »
Goeie tip Marcel, ik ga zeker even verder googlen. Als het toch niet kan
dan komt er weer gewoon een loodaccu in. Deze staat er nu alweer 6 jaar in
en hij wordt wat minder heb ik gemerkt. Zeker is dat ik voor de rit naar
Zwitserland, als dat doorgaat natuurlijk, er een andere inzet.

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 174
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: low gravity accu
« Reactie #3 Gepost op: 24-01-2021 19:28 »
Ter info: Maximale boordspanning/laadspanning in een conventionele auto is maximaal 14,4 volt. Alle elektro/elektronica spullen in een auto zijn hierop gebaseerd. Hogere spanning zou zomaar kunnen betekenen dat je autoradio het begeeft, of dat je lampen vroegtijdig sneuvelen. Als je een elektronische ontsteking gebruikt zou ook die wellicht kunnen sneuvelen.
Indertijd bij Philips Audio veel testen gedaan aan bv autoradio. En je raadt het al, bij max. 14,4 volt.
Doe je voordeel er mee

Offline Acatoon

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 151
  • Aca rijden, a way of life.
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: gouda
  • 6. Provincie: zuidholland
Re: low gravity accu
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2021 11:15 »
Hoi Jo,  ik heb er nog eens over nagedacht en ik zet er een dezer dagen maar een gewone accu in.
Het verschil met de Enfield is o.a. dat die ook stationair goed laadt. Onze autootjes doen dat wat
minder, ook al zit er bij mij een moderne laadstroom regelaar in. Dat schijnt ook niet zo goed te
zijn, juist voor dit soort accu´s. Dus, bij twijfel niet inhalen en dus ook niet experimenteren met
andere accu´s. Misschien dat er in de toekomst meer mogelijkheden zijn en dan kan het altijd nog.

Offline Acatoon

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 151
  • Aca rijden, a way of life.
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: gouda
  • 6. Provincie: zuidholland
Re: low gravity accu
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2021 15:50 »
Eind goed al goed, ik heb er net een nieuwe in gezet. De oude is doorgemeten
en het blijkt dat die 40% van zijn capaciteit kwijt is. Na een jaar of 6 is
dat wel aardig zo. Het start toerental is weer zoals het hoort, je merkt toch
wel verschil. De zaak waar ik hem gehaald heb raadde het ook af om er een low
gravity in te doen. Voor motorfietsen is het goed maar voor auto´s wat minder.
Ik heb er een Deta ingezet, dat is een Duits merk. Ik denk wel dat dat ok is.
Nu kan ik met een gerust hart van de zomer naar Zwitserland, aan de accu ligt
het niet. Nu nog even een servicebeurt en dan is ie weer klaar voor het seizoen.