In mijn werkzame periode in financiële dienstverlening- tot 2006 mijn eigen assurantiekantoor -, heb ik regelmatig advies gegeven aan klanten om een oudere auto met bepaalde waarde te laten taxeren, wel door een erkende taxateur.
Niet specifiek voor een eventuele casco dekking, het z.g. All Risks, maar wel voor het voorkomen van een hoop ellende bij schade.
Stel, maanden lang gezwoegd om jouw Dyane of Acadiane in een redelijke staat te brengen en op een verkeerd moment wordt er schade toegebracht aan jouw auto buiten jouw toedoen. Een onverlaat die geen voorrang verleent, schade in het verkeer - verhaal schade -, brandstichting (moeten we niet aan denken) of in een geval dat de auto tijdens werkzaamheden bij een garage van de brug valt. Denk in dat laatste geval dat zoiets niet kan voor komen, helaas....
Dan begint altijd het gekrakeel over de waarde van de auto, geloof mij maar; er zijn bijna geen ergere "honden" dan verzekeringmaatschappijen."(excuses)".
Daar gaat het over de dagwaarde en die gasten kennen geen emotionele waarde, voor hen is er maar één prijs, de oudijzerprijs.
Kan in een dergelijke situatie een "erkent" taxatierapport worden overlegt, dan scheelt dat een grote hoop ellende en verdriet.
Let wel, ik zeg niet dat het een garantie is, maar wel een basis om op te staan.
Oh ja, dit onderwerp laat me herinneren dat ik op dit moment een bakker ben die z'n eigen brood niet eet
. of gegeten heeft. Dus dank voor het starten van deze opmerking, voor mij ook werk aan de "winkel".
Tot slot, uiteraard zijn wij allemaal heel benieuwd op het bedrag waarop jouw auto is/wordt getaxeerd. Mogen wij dat t.z.t. weten?
met groet,
Roel