Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Oliedruksensor vervangen, shortcut of niet?  (gelezen 9148 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lomax

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Kortessem
  • 6. Provincie: Limburg
Oliedruksensor vervangen, shortcut of niet?
« Gepost op: 08-07-2020 15:20 »
De oliedruksensor van mijn '82 Dyane is plots keihard beginnen lekken, en moet dus vervangen worden. Is er een 'slimme' manier om dit te doen, of wordt het toch maar spatborden of koeltunnel verwijderen? Een andere optie is het verwijderen van de benzinepomp, maar die staat er nu pas nieuw op, met slangklemmetjes en nieuwe pakking, dus als het kan zonder dat ding te demonteren, dan hoor ik het graag.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: Oliedruksensor vervangen, shortcut of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2020 15:31 »
Het gemakkelijkste is om je spatbord te verwijderen; dan zie je wat meer. Benzine pomp verwijderen is niet de beste optie lijkt mij

Offline Lomax

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Kortessem
  • 6. Provincie: Limburg
Re: Oliedruksensor vervangen, shortcut of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 09-07-2020 11:06 »
Tja, dat is nu net wat ik zou willen vermijden. Ofwel moet ik terug wennen aan het idee dat bij een Dyane telkens een halve auto moet gedemonteerd worden voor elke ingreep, al is het maar contactpunten of tankvlotter vervangen  :o

Offline Lomax

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 4
  • 1. Betalend lid DVN?: Nee
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Kortessem
  • 6. Provincie: Limburg
Re: Oliedruksensor vervangen, shortcut of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 10-07-2020 15:17 »
Ziezo, al bij al valt het mee. Spatbord laten zitten, wel frontje eraf gehaald (was er af door de zoektocht naar het lek). Zo kan je dan ook met tweede 'linkerhand' assisteren, verlengstukken in de goede richting houden enz. Met een goede lamp, langs de auto liggend, kijk je er recht op, slang voor schijfremkoeling mag blijven zitten. Een gewone dop 22 werkt alleen als je het verlengstuk niet helemaal erin drukt, maar ik raad toch een iets langere dop aan, type bougiesleutel. En eventueel een knikgewricht, alhoewel het ook zonder kan. Een tip: als je een langere bougiedop 21mm (of eigenlijk 20,8) liggen hebt, dan kan je de sensor ook kopen met maat 21 ipv 22, dat scheelt de aankoop van een extra dop.  Het kleine moertje voor de kabelaansluiting is een 7mm, dus met het dopje 8mm ben je even bezig voor je merkt dat dit niks zal worden. Voorlopig is er een half kopje motorolie uit de opening gedruppeld, maar vettig was het daar toch al. Als je dus het frontje laat zitten, is het al bij al een kwartiertje werk. En als ik de schroefdraad zie, in combinatie met het metaal waar ie in moet, zou ik zeker niet te hard aandraaien, want dan kan het hele blok eruit.
« Laatst bewerkt op: 10-07-2020 15:52 door Lomax »