Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: loop handremkabels bij Dyane6 met schijfremmen.  (gelezen 4586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Celosse47

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
  • 1. Betalend lid DVN?: --
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Veelerveen
  • 6. Provincie: Groningen
loop handremkabels bij Dyane6 met schijfremmen.
« Gepost op: 08-07-2020 09:43 »
Op dit moment ben ik bezig met het afstellen van de handrem bij Dyane en vraag ik mij af hoe de loop van de twee handremkabels moet zijn. Geinstalleerd volgens de vraagbaak schuurt de langste rechtse handremkabel langs het handremhandle en de korte linker handremkabel ligt tegen de klem van de uitlaatpijp. Dit lijkt mij niet erg handig! Hoe moet de loop van deze kabels zijn, niet alleen volgens het Olving sleutelboek maar volgens de fabriek en hoe wordt een en ander in de praktijk opgelost? Verder is het afstellen van de speling met een voelermaat van 0,1mm vrijwel niet te doen!

Offline Celosse47

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
  • 1. Betalend lid DVN?: --
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Veelerveen
  • 6. Provincie: Groningen
Re: loop handremkabels bij Dyane6 met schijfremmen.
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2020 15:08 »
Ik heb zojuist de problemen opgelost met die handremkabels door de lange rechter kabel in de linkse gaffel van de handremhefboom te laten haken en de kortere linker kabel in de rechter gaffel. Daardoor blijft het handremhandle vrij van de lange kabel en komt de linkerkabel, die nu vanaf de kant van de startmotor in de handremveer verdwijnt, niet meer in contact met de uitlaat. De kabels zitten dus nu gekruist.(Hand) remmen doet het echter net zo slecht als volgens de vraagbaaktekening.

Offline Bart

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 51
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Utrecht
  • 6. Provincie: Utrecht
Re: loop handremkabels bij Dyane6 met schijfremmen.
« Reactie #2 Gepost op: 09-12-2023 12:37 »
De loop van de kabel zit bij mijn dyane 6 uit '83 net zoals het plaatje in je bovenste post.  Het afstellen met het voelermaatje is mij ook niet gelukt, mar op youtube kwam ik de tip tegen, om de extenters zo te verdraaien, dat je tussen de nok op de remklauw en de remhevel 1 mm speling hebt.

Kijk zeker eens op youtube :) .Succes, Bart