Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Het Virus  (gelezen 10120 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 115
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: Het Virus
« Reactie #15 Gepost op: 19-11-2020 19:31 »
Het 8e en 9e wereldwonder is toch de Dyane en Acadiane?
Wel, ik had bij ons thuis na de boven genoemde wereldwonder's de 10e.
Mijn oprit is best wel een beetje lang, in het midden heeft de stratenmaker destijds gemeend een scheiding aan te leggen op subtiele wijze, afvoer naar het oosten en afvoer naar het westen. Een beetje het idee van Z Duitsland, de ene kant naar de Donau en de andere kant  naar de Rijn. Een beetje een verhoging dus met afloop naar beide zijden

Sinds een jaar of wat zag ik steeds bij wat vochtig weer dat rondom de scheidingslijn de voegen in de bestrating vochtig waren, het vocht liep niet weg. Voor mij een heel bijzonder ervaring. Er groeide ook geen gras en onkruid op, zoals dat op de rest wel doet
- en dat is toch een heel werk om steeds weer te verwijderen -, bij het uitroeien van de ongewenste begroeiing, gebruik ik ook wel eens een gasbrander, een waar menig dakdekker jaloers op kan zijn. De grootste die ik kon kopen, geweldig. Als je "gas geeft", gaat je arm spontaan 15 cm omhoog door de kracht van die vlammenwerper.

Ik heb wel eens geprobeerd dat vochtige gedeelte in de bestrating te drogen met dat apparaat, hoewel er niets groeide, maar dat viel niet mee.

Afgelopen maand werd in onze straat de hoofdleiding gas vervangen.
Alleen bij ons was het een probleem. Geen aansluiting te vinden zoals op de tekening aangegeven, of ik wel van gas gebruik maakte. Zeker, de CV en warm water. Na een hoop scheppen werd het duidelijk, onze aansluiting zat bij de oprit van de buren en liep via de oprit van hen naar achter, ca 15 meter en kwam dan ik een haakse hoek naar ons perceel en pand.

Tja, ons huis is gebouwd in 1890 en van de buren niet veel later, maar toen was het gas nog niet uitgevonden zoals op de latere wijze.
Achterhalen hoe men dat vroeger deed en dacht weten we nooit, maar dat het een rare situatie is wel.
Om een lag verhaal kort te maken, de aansluiting naar ons huis was zo lek als een mandje. En daar ging mijn 10e wereldwonder, precies daar was de leiding lek en achteraf niet zo'n klein beetje ook. Gelukkig was dit voor de aansluiting voor de meter, dus voor Enexis.

Inmiddels is alles keurig opgelost en verholpen, alleen ben ik een bijzondere illusie kwijt geraakt.
Om over na te denken, dat ga ik zo meteen weer doen als ik verder aan mijn Dyane ga klussen.

Toch is het jammer, daartegen over staan wel de wereldwonders van Dyane en Acadiane.

Gegroet.