Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: vervangen remschoenen handrem dyane 6 1983  (gelezen 7347 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bart

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 51
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Utrecht
  • 6. Provincie: Utrecht
vervangen remschoenen handrem dyane 6 1983
« Gepost op: 22-11-2023 16:41 »
Vandaag heb ik geprobeerd mijn "hand-remschoenen" te vervangen, en dit is me niet gelukt.
Ik heb de 2 moeren op de kabel losgedraaid, totdat er geen spanning meer op de veer stond, daarna de moeren die door de excenters liepen losgedraaid en de hefboompjes naast de rem gelegd.
IK dacht de remschoentjes er met een klein schroevendraaiertje wel uit te pielen, maar die zaten behoorlijk vast zo leek het. Met een 2 oude bankpassen kon ik ze wat van de schijf afdrukken, veel verder kwam ik niet. Waarschijnlijk heb ik van die  "anti-rammel-veertjes" maar nu leek het alsof ik de remklauw los moest maken.
Ik heb de 2 bouten die de klauw vasthielden een beetje losgemaakt en uiteindelijk de voorste helemaal eruit gehaald, om de klauw genoeg omhoog te draaien zodat ik de remschoen eruit kon drukken. Helaas zag ik toen remolie lekken, niet eens vanuit een aansluiting, maar intern ergens.  Ik weet niet hoe het zit, maar ik heb de boel gauw weer vastgedraaid.
Kan iemand me een tip geven?  Anders maar even naar de eendengarage, remmen ontluchten in je eentje.. lijkt me niets.
Bedankt alvast, Bart

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: vervangen remschoenen handrem dyane 6 1983
« Reactie #1 Gepost op: 22-11-2023 18:32 »
Iedere remklauw bestaat uit 2 helften. In die 2 helften zitten kanalen zodat remolie zowel in linker als ook in de rechter kamer van die klauw kan komen. De afdichting van die 2 helften wordt door een kleine O ring ( afdichtring) verzorgd. Door los draaien verschuift een en ander en krijg je door jouw genoemde lekkage. Nu de helften verschoven zijn ( waardoor lekkage is ontstaan ) zit de O ring wellicht niet meer helemaal goed en zou het zomaar kunnen gebeuren dat de klauw blijft lekken. Het zou zinvol zijn de O ring te vervangen of te laten vervangen. Wellicht dat je veel meer info terugvindt op YT. Gebruik uitsluitend O ringen welke bedoeld zijn voor LHM remvloeistof.

Offline Bart

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 51
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Utrecht
  • 6. Provincie: Utrecht
Re: vervangen remschoenen handrem dyane 6 1983
« Reactie #2 Gepost op: 08-12-2023 10:23 »
Jo, Dank je wel,
Ik heb de klauwen tijdens het losschroeven "op de hand" tegen elkaar aan gehouden ( omdat ik al bang was voor interne kanaaltjes) en misschien heb ik wel geluk gehad. Ik heb de remschijven schoongemaakt met remmen reiniger, en fink op de rempedaal getrapt, maar er komt geen nieuwe olie uit.Dit ga ik nog nader bekijken/ in de gaten houden...
Heb je misschien een tip voor me hoe ik de remschoenen van de handrem kan vervangen? Zelfs met een soort "tandarts-haakje" krijg ik ze er niet uit getrokken, en door de remschijf is er geen ruimte om ze er vanaf de schijf kant uit te duwen. Het handboek helpt me niet erg, en op youtube zag ik een filmpje bij iemand waar ze er bijna uit vielen!
IN mijn klauwen zitten vrijwel zeker van die anti-rammel veertjes.
Alvast bedankt Bart
(ps, nog bedankt voor je carburateur, met aangepaste sproeiers voor de 650cc aanpassing loopt de motor prachtig :) )

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: vervangen remschoenen handrem dyane 6 1983
« Reactie #3 Gepost op: 08-12-2023 19:17 »
Kijk hier eens even naar, dan gaat het zeker lukken om de handremblokken te vervangen.
Groet,
Jo

https://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=10480

Offline Bart

  • DVN leden
  • Jr. Member
  • *
  • Berichten: 51
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Utrecht
  • 6. Provincie: Utrecht
Re: vervangen remschoenen handrem dyane 6 1983
« Reactie #4 Gepost op: 09-12-2023 12:33 »
check :) .. rechts is gedaan, uiteindelijk kreeg ik ze eruit door een grote slangenklem, nog wat krommer te buigen. Die was dun genoeg om tussen de schijf en en de remklauw door, tegen de remvoering aan te drukken, en stevig genoeg om de remschoen te laten bewegen.Wat een gefriemel in de kou!Komende dagen de andere doen en de rem afstellen, dan is dat weer klaar!
Dank voor je hulp Jo.
Groetsels,