Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: restauratie en onderhoud  (gelezen 4465 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 115
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
restauratie en onderhoud
« Gepost op: 13-02-2020 23:09 »

Vaak, althans als ik naar mezelf kijk, - ik ben bezig met de restauratie van mijn Acadiae, Dyane, en op stapel staat nog een Fiat 1800B uit 1965 -, zijn er momenten dat het heel goed gaat, zeg maar de vaart er in, soms te goed, en die vaart was te snel en moet er weer uit.
Voorbeeldje, alle pakkingen vervangen van en in de motor, alles opgebouwd, en een lekkage in het nieuwe brilrubber.
Teveel vaart sukkel ( ik dus ) zei ik toen, welke oen plaatst het rubber op z n kop. Zonde van alle tijd en werk. En zo kom je vaak van die dingen tegen. Overigens niet alleen in je garage, in heel het leven heb je van die gebeurtenissen.

Het lijkt me ontzettend leuk om ook eens van iedereen te horen wat er mis ging, in alles en hoe los je - of loste je -  dat op.
Niet alleen maar voor de Dyane en Aca, maar op allerlei gebied.

Zo zou ik een boekje kunnen opendoen over , ...oei; is het al zo laat?

Denk er maar een over na en reageer. Bijvoorbeeld koken van eten en een kokende motor van een Dyane, ik noem maar wat.

Ik ben benieuwd,






Offline Acatoon

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 187
  • Aca rijden, a way of life.
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: gouda
  • 6. Provincie: zuidholland
Re: restauratie en onderhoud
« Reactie #1 Gepost op: 01-03-2020 15:12 »
Los van het feit dat mijn motortje nog steeds goed draait, wel gelijk afkloppen natuurlijk
want je weet maar nooit, wil ik wel opbiechten dat ik toen ik het zaakje weer opbouwde een domme
fout maakte. Op het gevaar af dat ik hier nu nog jaren mee geconfronteerd wordt in ons magazijn,
neem ik toch dit risico. Opdat een ieder hiervan leert. Meestal gaat alles wel goed want ik neem
ruimschoots de tijd, dat wil ik wel eerst zeggen. Okee, slik, daar gaat ie dan. Ik had dus het motortje
weer in elkaar gezet, de cilinders+koppen erop. Daarna het spruitstuk erop nadat ik dat gebruikt had om
de koppen in de juiste stand te monteren. Ik pak het motortje bij het spruitstuk om hem weer op z´n
plek te zetten aan de bak, ging lekker en daar stond ie weer op de juiste plek. Even de rest afmonteren
en zo klaar dacht ik. Opeens zag ik wat donkere dingen liggen verderop in mijn garage. Verd***e, de koel-
beplating. Sh*t, kon ik de hele mikmak er weer uit halen, gelukkig had ik het motortje nog niet aan de bak
gekoppeld maar hij kon weer terug naar de heftafel. Ik denk dat ik toch een beetje te gehaast was op dat
moment, je wilt toch dat ie weer rijd. Afijn, alles is goed gekomen. Dus Roel, je bent echt niet de enige
ik denk dat bijna iedereen wel een verhaal heeft.

Offline Jodeuchevoo

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
Re: restauratie en onderhoud
« Reactie #2 Gepost op: 02-03-2020 17:28 »
Toon, jij bent inderdaad niet de eerste die dit overkomt. Mij is dat in het verleden bij mijn 18pkaatje ook eens gebeurd. Maar ik had toen geen zin om het spruitstuk alweer te demonteren en heb simpelweg het bovenste deel van het koelblik doormidden geknipt. Bij een 18pk zitten er boven nl ook bevestigingspunten waardoor alles toch weer vastzat.

Offline Acatoon

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 187
  • Aca rijden, a way of life.
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: gouda
  • 6. Provincie: zuidholland
Re: restauratie en onderhoud
« Reactie #3 Gepost op: 04-03-2020 19:02 »
Dat was voor mij ook handig geweest Jo als dat bij onze motortjes ook zo gemaakt zou zijn.
Ik ben er al overheen en die fout maak ik niet meer, hoop ik.

Offline Quinten

  • DVN bestuur
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 989
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Amsterdam
  • 6. Provincie: Noord-Holland
Re: restauratie en onderhoud
« Reactie #4 Gepost op: 11-03-2020 15:36 »
Wat dachten jullie hiervan in dit kader?
Ik als "A-technisch type" vul natuurlijk altijd wel trouw olie bij als dat nodig is! Jaren geleden toen ik nog wekelijks met een vriendin naar Hoofddorp reed om muziekles (ik saxofoon en zij piano) te volgen dacht ik voor vertrek oliepeil te controleren. En ja het was te laag. Maar ik was ook te laat en wat er dan gebeurt kunnen jullie wel raden.
Snel, snel, snel: olie bijvullen, checken, nog een keer checken en weg!
Tot ik op de snelweg ineens een vreselijke stank rook. Ja hoor, dop van olievulpijp stond open en de olie zat helemaal op de motor in plaats van erin...
Sindsdien vul ik als ik haast heb geen olie meer bij.
Dyane: een wereldwonder