@Nico; ik had een filmpje ge-upload, maar dat werkt dus schijnbaar niet helemaal. Helaas.
Als ik (na deze klus) nog eens veel tijd over heb, zal ik de (meerdere) filmpjes proberen te bewerken, en te linken, maar voorlopig zal je het met de foto's moeten doen.
@Erik; (en anderen); ja, ik heb een heel goed zicht gekregen op de penetrerende / capillaire werking van de Dinitrol; die is best heel goed, maar niet op alle plaatsen.
Vandaag een lang (dradig) verhaal over een simpel iets.
Aangezien er flink aan de Dyane wordt 'getimmerd', hierbij een echt stukje timmeren.
Het betreft het profiel, wat links-achteraan zit, tussen de 3e zijruit en het binnen-spatbord, in de uiterste hoek achteraan, waar de eerste tekenen van roest werden ontdekt.
Het gaat om dit rattig / verpulverd / verroest stuk;
Aangezien er een dubbelle ronding in zit, vond ik het een behoorlijke uitdaging, maar had wel het idee dat het ging lukken, als ik een mal had.
Een bevriende timmerman heb ik om raad gevraagd, en die leverde mij dit;
Passing en rondingen zijn perfect.
Maar aangezien ik daar niet mee / op kon gaan timmeren, heb gevraagd om hard houten mallen te maken, zodat het stevig ingeklemd kon worden.
De mal gebruikt om de contouren over te nemen.
Check
De benodigde hoeveelheid vers ijzer geslepen.
En dan in de bankschroef klemmen, met nog wat extra klemmen, opdat de plaat niet zal 'verlopen'.
Beginnen met timmeren.
Er komt vorm in.
Alleen ontstond er een vouw, en die kreeg ik niet weg getimmerd.
Onkunde mijnerzijds, maar als iemand mij hier in kan adviseren; graag !
Goed in model, vergeleken met de oude.
De vouw close-up
Ik heb het opgelost door het in te slijpen, en het overtollige metaal weg te halen.
En daarna weer verder dicht timmeren
Nog een keer ingeslepen
En nog dichter en vlakker gekregen
Aardig vlak en sluitend.
Even het oude profiel erbij gehouden, om de hoogte te bekijken.
(Ja, de hoogte is ruimschoots, maar ik houd liever wat over, wat ik weer weg moet halen, dan dat ik te kort kom, en opnieuw moet beginnen. Het is de eerste keer dat ik dit doe.)
Check check, dubbel check, vergelijken met het origineel.
Niet slecht, ondanks het gedeukte uiterlijk.
De vouw eerst spot-las vast gezet.
Helemaal door en door gelast, van binnen en buiten en afgevlakt.
En nadat ik het overtollige metaal eraf had gehaald (met nog wat marge aangehouden), oud en nieuw;
Nog even testen op de plek. (llinks-achteraan zit, tussen de 3e zijruit en het binnen-spatbord, in de uiterste hoek achteraan)
Daarna schuren
En gereed maken voor een laagje bescherming
Zo, saai klusje, maar toch gelukt.
P.s. als u op uw beeldscherm van uw PC ook maar halve foto's ziet, een tip; houd de Ctrl toets ingedrukt en scroll met uw muis-wiel heen en weer, dan wordt het zichtbare scherm gedeelte groter of kleiner, waardoor de foto's in zijn geheel te zien zijn. (en de letters kleiner, maar voor de slechter ziende (ik); ff Ctrl + scroll = weer grotere leesbare tekst.
S6.
Prettige zonnige dag verder.