Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: afstellen chassis hoogte  (gelezen 4511 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Harry

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 29
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Leveroy
  • 6. Provincie: Limburg
afstellen chassis hoogte
« Gepost op: 21-05-2021 16:25 »
Hallo,

Door het afstellen van de wagenhoogte, stel je ook de druk op de weg af.
Mijn vraag is, heeft dit iemand ooit gecontroleerd met behulp van een caravanweger?  of de druk van de wielen aan de voorkant links en rechts het zelfde is? idem natuurlijk achter.

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 117
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: afstellen chassis hoogte
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2021 22:54 »
Hoe je het ook bekijkt, het gewicht van de auto blijft gelijk. Of je de vering aanpast op welke wijze dan ook, er zal geen extra druk zijn op de weg. Wees daar maar blij om, want als men in den Haag zoiets bedenkt, ben benieuwd wat ze dan weer gaan bedenken, dan raken we zo weer op kosten van nieuwe wegenbelasting op basis van gewicht, en dat werkte vroeger ook op gewicht, aan die flauwekul moeten we maar niet meer denken.

Dus, geliefde clubgenoot, misschien zit ik er gruwelijk naast, maar naar mijn mening is er geen probleem. Maar ik ben maar een eenvoudige denker denk ik, ben dus benieuwd naar alle commentaar van ALLE leden.

Fijne feestdagen allemaal,

Offline Acatoon

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 190
  • Aca rijden, a way of life.
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: gouda
  • 6. Provincie: zuidholland
Re: afstellen chassis hoogte
« Reactie #2 Gepost op: 22-05-2021 08:45 »
Ik denk dat Roel gelijk heeft, ik weet het eigenlijk wel zeker. Wel is het zo dat
als de vering ongelijk is afgesteld het ene wiel meer op de weg drukt van die as
dan het andere wiel.
Het andere wiel dan minder, dat compenseert dan weer. Maar gelukkig geen extra
gewicht op de weg. Zou inderdaad niet best zijn, dan kunnen we de knip weer open-
trekken voor Den Haag. We betalen toch al zat.
Groet uit een zonovergoten Gouda.

Offline Marcel

  • DVN leden
  • Hero Member
  • *
  • Berichten: 926
  • Lange Aca rijder die geen zonneklep nodig heeft
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Acadiane
  • 5. Woonplaats: Roosendaal
  • 6. Provincie: NoordBrabant
Re: afstellen chassis hoogte
« Reactie #3 Gepost op: 24-05-2021 12:24 »
Hoi Harry,
De druk op de weg zal (verdeeld over de 4 wielen), uiteraard altijd hetzelfde blijven, maar hoeveel de druk per wiel veranderd als je de wagenhoogte verandert.... is een goede vraag. Er staat in het HWB ook helemaal niets over gewicht of druk per wiel. Edoch, ik dacht dat ze in de 2CV racerij wel auto's uitwegen, en in Zutphen ook. Maar goed, zodra je alleen instapt, of met 2, 3 of 4 personen rijdt, is die balans ook weer totaal anders....
Maar om 2 (of 4 weegschalen) van +- 100,- € aan te schaffen hiervoor; sorry, ik niet.

P.s. ik denk (!) dat de balans aan de voorzijde sowieso erg lastig zal zijn, omdat de dynamo, de accu en je ruitenvloeistof-reservoir, niet opwegen tegen het luchtfilter, wat kabelboom & elektra. Maar goed, wie ben ik.

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 117
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: afstellen chassis hoogte
« Reactie #4 Gepost op: 31-05-2021 22:57 »
Ha Menno,

nu heb ik toch eens lopen denken, geruime tijd overigens - alvorens het toetsenbord ter hand te nemen - , over jouw opmerking over de verdeling van het gewicht in de motorruimte, zeg maar het vooronder.
Gezien vanuit de stoel van de bestuurder, is de dynamo en het reservoir van de watersproeier en de accu, aan de rechterzijde van het midden geplaatst. Daartegenover zit bij het gebruik van de auto het gewicht van een mens aan de linkerkant van het midden van de auto, logisch natuurlijk - maar dat is een optie voor een ander discussiepunt - , maar aan de rechterkant hebben we ook weer de brandstof tank. Naar mate de kilometers wordt die tank lichter terwijl de bestuurder dat niet gaat worden, - het is een sport om in dit soort geliefde voertuigen verplaatst te kunnen worden met alle genoegen van dien - en een beetje een chauffeur van gewicht - een gewichtig persoon zeg maar - wordt tijdens de rit niet lichter. (was dat maar waar, afvallen tijdens het rijden in een A type Citroen, stel je voor; oh wat een uitkomst, maar helaas)
Conclusie is volgens mij in dit geval dat het niet uitmaakt wie er achter het stuur zit, als het maar een liefhebber is in hart en nieren.
Nadenken over dit en een conclusie over dat, zal best leuk zijn op deze topic op het forum, lijkt me.

in afwachting..........

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 117
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: afstellen chassis hoogte
« Reactie #5 Gepost op: 31-05-2021 23:00 »
O, grove fout van mij, haal ik me daar Menno en Marcel door mekaar.
Voor beiden van harte excuses uit de grond van mijn hart.  Even een voorbeeld van niet opletten.

Offline Harry

  • Newbie
  • *
  • Berichten: 29
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Leveroy
  • 6. Provincie: Limburg
Re: afstellen chassis hoogte
« Reactie #6 Gepost op: 22-06-2021 18:57 »
Hallo allen,

Ik kon het niet laten en heb toch de druk van elk wiel gemeten met een caravanweger.
Had de Dyane al afgesteld op hoogte. Bij het wegen bleek het verschil tussen de wielen ongeveer 20 kg.
Dit vind ik niet veel.
Heb natuurlijk wel nu wel alles bijgesteld.
Dit ter info.

MVG. Harry

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 117
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: afstellen chassis hoogte
« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2021 21:38 »
Goed bezig. Ik ben benieuwd of je dat ook merkt in het rijgedrag.
Laat het tzt weten.