Dyane Vereniging Nederland

       
Forum Dyane Vereniging Nederland

Auteur Topic: Werkzaamheden achterremmen  (gelezen 3798 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Celosse47

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
  • 1. Betalend lid DVN?: --
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Veelerveen
  • 6. Provincie: Groningen
Werkzaamheden achterremmen
« Gepost op: 20-09-2022 12:59 »
Vanmorgen moest Dyane voor haar ruim tweejaarlijkse APK. Ruim twee jaar omdat de winterschorsing niet meeteld als gereden tijd!

Alles goed behalve de achterremmen: een verschil van meer dan 30% tussen links en rechts. Nu heb ik Dyane om te rijden en niet om te remmen maar zo'n opmerking kan je beter niet maken binnen gehoorsafstand van de keurmeester!

Thuisgekomen Dyane opgebokt, achterspatborden en wielen eraf en de plastic dop verwijderd.
De centrale moeren links en rechts waren met de hamer en beitelmethode flink vastgeslagen. Borgpennetjes waren reeds eerder uitgeboord. Zo'n dop- of pijpsleutel 44 mm zou ik ergens moeten hebben maar niet te vinden dus naar de ijzerwinkel een dop- of pijpsleutel 44 kopen. Met de aankoop van Dyane, enkele jaren geleden, kwamen nieuwe achterremschoenen en achterwiellagers mee alsmede nog wat extra achterremmateriaal dus het zal allemaal wel lukken op deze derde dinsdag in september!

Offline Celosse47

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
  • 1. Betalend lid DVN?: --
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Veelerveen
  • 6. Provincie: Groningen
Re: Werkzaamheden achterremmen
« Reactie #1 Gepost op: 21-09-2022 06:52 »
Speciale sleutel om de remtrommels te verwijderen is onderweg van Burton parts.

Straks de achterschokbrekers losnemen,troep en dikke lagen conserveerteer verwijderen, netjes zwart schilderen en met nieuwe rubbers monteren. Het oog wil ook wat!

Offline Celosse47

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
  • 1. Betalend lid DVN?: --
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Veelerveen
  • 6. Provincie: Groningen
Re: Werkzaamheden achterremmen
« Reactie #2 Gepost op: 21-09-2022 16:04 »
Na een fraaie herfstfietstocht door het mooie Westerwolde er met frisse moed tegenaan!

Eerst de meestal slechtste rechterkant aangepakt.

Met het hulpstuk van Burton kwam de centrale moer vrij gemakkelijk los. Erachter naar het lijkt eerste

montage, de boel was dus nog nooit los geweest. Lekker roestig en alles zit ook goed vastgeroest. Maar dat

was ik wel gewend bij de werkzaamheden aan de diverse Citröen Tractions, met moed, beleid en trouw en

vooral veel kruipolie is alles gedemonteerd. De boel roestvrij geborsteld en met de montage begonnen.

Bij gebrek aan een rempasser de remschoenen op het oog trachtten af te stellen om te ontdekken dat een

van de remzuigers vast zat! Gelukkig heb ik nog een paar nieuwe LHM remcilinders liggen, maar daar ga ik

morgen mee verder na wel eerst veel kruipolie aan de achterkant rond de leiding gespoten te hebben.

Anders gaat het van kwaad tot erger en breekt de remleiding af!

Offline Roel van de Wal

  • DVN leden
  • Full Member
  • *
  • Berichten: 115
  • 1. Betalend lid DVN?: Ja
  • 3. Dyane of Acadiane?: Beide
  • 5. Woonplaats: St. Michielsgestel
  • 6. Provincie: NB
Re: Werkzaamheden achterremmen
« Reactie #3 Gepost op: 21-09-2022 17:29 »
Heel veel succes.

Offline Celosse47

  • DVN leden
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 37
  • 1. Betalend lid DVN?: --
  • 3. Dyane of Acadiane?: Dyane
  • 5. Woonplaats: Veelerveen
  • 6. Provincie: Groningen
Re: Werkzaamheden achterremmen
« Reactie #4 Gepost op: 22-09-2022 09:33 »
Vanmorgen lekker vroeg weer verder met de achterremmen, eerst verder met rechtsachter.
De moer die de remleiding in de remcilinder vastzet goed schoongeborsteld en gisteren al 3x daags van kruipolie voorzien.
Gelukkig had ik nog een open ringsleutel hiervoor en kwam deze moer gemakkelijk los.
Boutjes eruit en voorzichtig de leiding uit de remcilinder getrokken na eerst een stukje hout tussen het rempedaal en de beugel daarboven te hebben gestoken. Zo loopt er verder geen LHM olie uit het remsysteem. Die vervanging van de remcilinder was wel nodig, zie de foto's. Na montage van de nieuwe remcilinder de boel ontlucht op de ouderwetse wijze met slangetje en potje. In het doorzichtige slangetje zijn de luchtbelletjes goed te zien. Nu weer monteren, bij gebrek aan een rempasser iets klooien met een grote schuifmaat, met enig nadenken moet dat wel lukken!