Hoi. Zat er geen beschrijving van de toerenteller bij? Dat is toch wel prettig lijkt mij. Maar wat je zegt; 'Alie-doet-het-expres" niet
Maar als ik de draden "lees", lijkt mij het lampje het duidelijkste; zwart is massa, rood is de plus welke je moet aansluiten bij je verlichting, zodat de toerenteller ook bij licht-aan ook verlicht is.
De toerenteller is bijna hetzelfde; de rode draad is geschakeld via het contactslot (denk ik)de zwarte is massa, en de gele draad lijkt mij de signaal draad welke naar de bobine/ontsteking gaat.
Die gele draad zou aan/bij de gele draad van de 123ontsteking moeten, omdat dat de + signaal kabel is en dus de puls van ontsteking (toerental) geeft.
Ik denk niet dat je de boel snel om zeep zult helpen hoor, maar een beetje voorzichtig te werk gaan is nooit verkeerd.
Ikzelf heb ook een 123, en daarna een keer een 2e hands toerenteller gekocht, zonder beschrijving of referenties op internet dus, en gewoon geprobeerd met de draden zoals hierboven staat beschreven, door logischer wijs aan te sluiten, wat ook in 1 keer goed ging en prima werkte.
Het handigste is, om de zaak eerst te testen onder de motorkap bij de bobine; daar komt de plus draad van de ontsteking aan, welke over gaat naar de rode plus draad van de 123. (rood bij rood)
Daarna de gele bij de gele draad, en de zwarte draad aan massa leggen.
Starten en controleren, installeren, klaar.
Heel veel succes.