Beste Luiwammes,
Ik heb gelijk even nagezocht in de archieven van onze vereniging. Uit de folders blijkt dat al bij het eerste model Dyane 1967 er als optie een klapbare achterbank werd geleverd. Vanaf 1968 wordt de inklapbare achterbank als standaard in de Commerciale genoemd.
Vanaf 1978 is de opklapbare achterbank als extra genoemd, in 1980 zit deze in de Commerciale er weer standaard in. In 1982 is er geen Commerciale meer, maar is de inklapbare achterbank een optie.
In het 2CV forum kan je ook aardig wat informatie lezen:
https://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=10184Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat in het type Commerciale van 1975 dat ik in de periode 1979-1982 had zat een neerklapbare achterbank. Deze zat met pinnen in de bodem vast. Op de bijgevoegde foto van de rode Dyane zie je de achterbank verwijderd en bij de pijltjes zitten drie kleine gaten waar haakjes van de bank inzaten. Hierdoor was de bank zowel verwijderbaar als klapbaar. Ik heb daar geen foto's van, de Dyane was toen gewoon een gebruiksvoorwerp!
In mijn huidige Dyane 6 Commerciale (franse uitvoering) 1979 zit een klapbare achterbank vastgeschroefd op de plek waar in de foto van de rode Dyane de drie kleine gaten zaten voor de pennen van het oude type. Ik denk vanwege veiligheid is vanaf een bepaald moment (in ieder geval na 1978) een vastgeschroefde inklapbare bank gemonteerd.
Vermeldenswaard is ook: Ik had toen ik mijn huidige Dyane kocht in 2006 een nieuwe bekledingsset via Cassis laten komen. Bleek dat de achterbankhoes niet past op een inklapbare achterbank! De zitting van de inklapbare achterbank is breder dan een niet klapbaar model en in de rugleuning zit een ronding naar binnen toe om te zorgen dat de bank in ingeklapte toestand over de bevestigingspunten van de veiligheidsriemen vóór heen valt.
Bij een stoelbekledingsbedrijf heb ik de hoes toen passend laten maken met beige skai tussenstukjes. Zier er erg mooi uit, maar kost wel een paar centen om te laten doen...
Tot slot nog een interessant detail: in de scan van model 1982 zie je een opengewerkte maattekening van de Dyane met een neergeklapte achterbank (Commerciale) die absoluut niet klopt met de werkelijkheid. Het lijkt op de tekening zo dat de zitting naar voren klapt tegen de voorstoelen aan en de rugleuning naar beneden klapt op de bodem, zodat er een vlakke vloer ontstaat. Zo is het bij de meeste andere auto's inderdaad, maar nooit bij de Dyane: daar klapt de rugleuding op de zitting en het geheel klapt naar voren in de voetenruimte van de achterbank, tegen de voorstoelen aan...
Hopelijk is alles nu wat duidelijker?