Dyane Vereniging Nederland

Techniek => Brandstof => Topic gestart door: Jeroen op 07-09-2009 21:04

Titel: Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Jeroen op 07-09-2009 21:04
Victor
Woonplaats: Voorburg  23-08-08 09:31
--------------------------------------------------------------------------------
Klopt het dat alle Dyanes met een 602 cc motor op loodvrije benzine kunnen rijden? Ik voeg nu loodvervanger toe voor mijn Dyane uit 1983. Kan ik daar zonder problemen mee te krijgen mee stoppen?

Marcel Elzakker
Woonplaats: Roosendaal 25-08-08 18:35
--------------------------------------------------------------------------------
Voor zover bekend, zijn er geen Dyanes geleverd met loodvrije koppen. Dus gelieve wel loodvervanger te blijven toevoegen aan de benzine. Alleen in de laatste jaren van de 2CV produktie, zijn er loodvrije cilinder koppen gemonteerd. Deze zijn herkenbaar aan de rubberen kappen die OVER de cilinderklep huizen heen zitten. (Dit was om het kleppen getik wat stiller te maken.) Het kan echter wel zijn, dat je koppen zijn gereviseerd met hardere kleppen en klepzetels, echter, dit is niet vanaf de buitenkant te zien.

Victor
Woonplaats: Voorburg 26-08-08 19:16
--------------------------------------------------------------------------------
Ik heb inmiddels een overtuigend bericht ontvangen van een gepensioneerde magazijnchef van Citroen dat vanaf 1968 alle 602 cc motoren uitgerust zijn met geharde kleppen. Dat betekent dus dat Dyanes 6 zonder loodvervanger kunnen rijden. Let wel, elke 5000 Km moeten de kleppen gecontroleerd/gesteld worden.

Marcel Elzakker 27-08-08 20:41
--------------------------------------------------------------------------------
Bedankt voor jouw informatie!! Zo kom je nog eens wat te weten... (en je bent nooit te oud om te leren toch)

Willem 21-09-08 21:18
--------------------------------------------------------------------------------
Ik rij al jaren op gas en heb zelfs daarbij geen noemenswaardige problemen. Ik rij/ reed daar ook gewoon 100 mee. puntje van aandacht is wel dat bij gas je motor veel meer te verduren heeft. Loodvrij is al lange tijd geen probleem.

Jeroen 03-10-08 20:32
--------------------------------------------------------------------------------
Vanaf 1985 is de 2CV in Nederland geleverd voor loodvrije benzine, de zgn "S6" uitvoeringen, die geschikt waren voor Super Plus 98 Loodvrij
Voor Duitsland ging men nog verder door andere zuigers te monteren zodat de compressie-verhouding 7,5 werd. Deze motoren zijn geschikt voor 91 Normaal Loodvrij. Nadeel hiervan is het ruim hogere brandstofverbruik (1 op 16-17 tegen 1 op 18-19 voor een gewone 2CV). Verder liggen de prestaties en de topsnelheid van deze 2CV's lager. Qua kosten zal dit het rijden op benzine met loodvervanger niet veel ontlopen. Ik ben in het bezit van een 2CV uit 1990 met een motor die geschikt is voor Normaal 91 Loodvrij. En ik kom met mooi weer en rustig rijden echt niet verder dan 1 op 17! Terwijl ik met moderne auto's gemakkelijk onder het opgegeven verbruik van de fabrikant blijf.
Als je echt loodvrij wilt rijden, moet je dus andere koppen hebben met geharde klepzittingen, een gereviseerd blok kopen of een loodvrij blok uit een 2CV nemen. De Acadiane die ik een tijd geleden gekocht heb, heeft gelukkig tijdens een recente motorrevisie "loodvrije koppen" gekregen. Dus als ie binnenkort klaar is van het las- en spuitwerk, dan ga ik maar eens proberen hoe die het op Euro 95 doet......

Victor
Woonplaats: Voorburg 05-10-08 18:15
--------------------------------------------------------------------------------
Bedankt voor je reactie. Je hebt het over 2CV\'s ik over Dyane\'s. Niet alle 2CV motoren zijn gelijk aan Dyane motoren. Feit is dan vanaf 1968 alle Dyane motoren met geharde klepzittingen zijn uitgerust. Ik weet dat niet of alle 2CV motoren vanaf 1968 met harde klepzittingen uitgerust zijn. Voor Dyanes kan je met deze motoren dus gewoon zonder loodvervanging rijden.

Jeroen 06-10-08 23:31
--------------------------------------------------------------------------------
Nu hebben de laatste Acadianes de "gewone" 29 pk 2CV motor gekregen, ik weet niet precies vanaf welk jaar dat gebeurd is, maar waarschijnlijk na uit productie nemen van de gewone Dyane. Zelf onze "bijbel" van John Vernooij en de internetsite van Jeroen Cats geven hier geen duidelijkheid over.
Ik heb het reparatie-handboek van de A-types er op nageslagen en daar is ook niet veel terug te vinden. Alleen dat de M28 en de M28/1 motor slechts in compressie verhouding verschillen. Voorgeschreven wordt superbenzine, over lood en octaangetal staat niks vermeld.
Je zou eens kunnen informeren bij Citroën Nederland, misschien dat zij het eea terug kunnen vinden.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Fred op 17-09-2009 16:14
Maakt het nog uit welke loodvrije benzine je tankt: 95 of 98?
Zelf tank ik altijd V-power en daarvoor 98. Ik heb nog nooit 95 getankt.

Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Basvaneerden op 25-09-2009 13:05
Ik zou zelf geen euro95 in de dyane doen ivm de compressie verhouding. Ik tank zelf altijd euro98 en dat gaat prima. Ik heb nog nooit loodvervanger toegevoegd.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: dyanemaniac op 25-09-2009 16:43
en V-power zijn de meningen over verdeelt. Ik zelf vind het waardeloze troep. mijn eend pingelt op V-power! bij een dyane is het van belang dat je iig 98 oktaan tankt tenzij je een oud blok hebt met lage compressie, maar mijn eend (ook lage compressie) pingelt vaak op 95.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Fred op 26-09-2009 06:56
Mijn eerste Dyane pingelde altijd en die reed nog op loodhoudende benzine. Mijn 2e Dyane pingelde ook (voornamelijk bij boven de 100) op zowel 98 als Vpower. Mijn huidige Dyane heb ik nog niet horen pingelen maar die heb ik nu pas 2 weken.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: dyanemaniac op 26-09-2009 20:40
of de benzine met of zonder lood(vervanger) is maakt qua pingelen niets uit. lood(vervanger)  is om de klepzetels te koelen/smeren. citroen zegt officieel dat blokken na een bepaald jaar (meen iets van 1980) geen loodvervanger (meer) nodig. echter zijn de klepzetels nooit veranderd volgens gerard maas die 40 jaar citroen monteur is geweest. dus iig de m28 m28/1 kunnen zonder loodvervanger rijden.

als je auto op 98 nog steeds pingelt staat (of stond in jouw geval) de ontsteking te vroeg of evt de kleppen verkeerd. het wil wel eens gebeuren als het heel heet is en de motor zwaar belast wordt dat ie gaat pingelen. maar als het structureel is dan is er iets anders aan de hand.

Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Victor op 27-09-2009 07:31
Wat minstens zoveel zegt is dat Gerard Maas ook het onderdelenmagazijn beheerde. Hij heeft bij de M28 motoren nooit andere partnummers voor de kleppen gezien sinds de loodvrije benzine is gekomen. Dat houdt in dat de kleppen van voor en na de loodvrije benzine hetzelfde zijn. De kleppen zijn dus bestand tegen de hogere temperatuur die ontstaat doordat het lood uit de benzine gehaald is. Bij een Dyane 6 hoeft dus geen loodvervanger toegevoegd worden. Voor een Dyane 425/435 weet ik het antwoord niet.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: dyanemaniac op 27-09-2009 11:35
let op dat een dyane 6 niet altijd een m28/ m28/1  motor heeft gehad. bij die andere typen durf ik het ook niet met zekerheid te zeggen
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Victor op 27-09-2009 13:41
Gerard Maas schreef op het 2cv forum dat alle 6 motoren na 1968 geharde kleppen en klepzittingen hadden en dus loodvrij kunnen rijden.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: dyanemaniac op 27-09-2009 20:58
ja en dus weet ik niet zeker of het blok uit de d6 uit 1968 (weet zo even niet welke type aanduiding en ben even te lui om op te staan om het na te zoeken) dit is het 6 blok dat uit de ami komt, ook al geharde kleppen heeft. dus vandaar: de m28 m28/1 behoeven in elk geval geen lood bij de benzine
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Victor op 05-10-2009 10:12
Een eigenaar van een van de eerste Dyanes met een 602 cc motor in de D6 uit 1968 (niet Dyane 6) vertelde mij dat hij zonder loodvervanger rijdt. Dus het lijkt er op dat alle 602 motoren zonder loodvervanger kunnen rijden.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Menno op 07-10-2009 16:27
Ik heb ns het volgende begrepen:

Alle a-typen hebben licht-metalen cilinderkoppen, met daarin geperste stalen klepzittingen. Daardoor is dit staal altijd gehard en dus geschikt voor loodvrij.

Dat Citroen ooit officieel verklaard heeft dat alle motoren na 70 geschikt zijn voor loodvrij, was vooral een centenkwestie.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Victor op 07-10-2009 19:52
Ik ben het met je eens als het over 602 cc motoren gaat. Over de 400+ cc motoren bestaat geen consensus. De vroegere typen moeten loodvervanger hebben. Waar precies de grens ligt is onduidelijk.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Menno op 07-10-2009 21:45
Zover ik weet is de goedkeur van Citroen afgegeven voor alle motoren na 70. Dus ongeacht inhoud. Zelf doe ik trouwens ook nooit loodvervanger in mn 18pk (425cc).
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Victor op 25-02-2010 11:06
In het laatste DNV blad staat een hinderlijke fout. Hoewel het over het uitlijnen van plaatwerk gaat komt toch weer de loodvrije benzine aan de orden. Er staat dat je niet op loodvrije benzine kan rijden met een motor met compressie hoger dan 8,5. Dat is gewoon onzin. Met een motor 1: 9 compressie kan je zonder loodvervanger rijden zonder dat de motor daar schade van ondervindt. Het schaadt de motor niet als je loodvervanger toevoegt aan de benzine, maar waarom zou je het doen? Zonde van het geld.

In dit soort discussies wordt het oktaangetal van de benzine en de loodvervanger vaak door elkaar gehaald. Hoge compressiemotoren gaan eerder pingelen en dat is te voorkomen door 98 benzine te tanken. En als de pomp geen 98 benzine heeft gebruik de de duurdere soorten benzine, zoals excellium, die hebben een oktaangetal van 97. Gebruik desnoods wat oktaan booster dat in een flesje te koop is. En als je dat allemaal een keer niet kan krijgen, rij dan maar een tank op 95 benzine en hou de snelheid beperkt tot 100 km/uur. Zolang de motor niet gaat pingelen is er niets aan de hand.

Loodvervanger moet alleen toegevoegd worden bij motoren met niet geharde kleppen en alle 1:9 motoren van de Dyane hebben geharde kleppen.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Menno op 25-02-2010 11:19
Victor,

hoewel je op zich gelijk hebt (octaangetal en aan/afwezigheid van lood(-vervanger) wordt vaak door elkaar gehaalt) is hier geen sprake van een hinderlijke fout.

Zoals duidelijk aangegeven is hier sprake van een overdruk van een ouder stuk. Een stuk uit de tijd dat de benzine voor het eerst loodvrij werd. En toen kon je aan de pomp kiezen tussen Euro/Normaal (zonder lood) en Super (met lood).

Vandaar dat deze termen hier door elkaar gebruikt worden.
Er staat overigens ook duidelijk dat alle A-type 2-cilinders geen lood nodig hebben.

Groet,
Menno
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: gerard2cv op 01-09-2010 09:13
Ik wil hier toch even op reageren,Pingelen betekent dat het tijdstip van de vonk op dat moment niet goed staat, want het mengsel gaat zelf al branden of is te vroeg aangestoken. Het is dus zaak om geen hoger octaangetal te zoeken, maar de vervroeging en het tijdstip te controleren.Ik ben er zat tegen gekomen waar de veertjes van de vervroeging niet goed meer waren.
Ik kreeg bij mijn opleiding een verhaaltje te horen dat ik jullie graag wol vertellen:In een bus zit een man met een cigaret die op moet zijn als hij moet uitstappen.Hij moet dus kijken hoe lang hij brandt en hoe hard de bus rijdt.Hoe sneller hoe vroeger. Nu steekt hij een sigaar aan (super) die brand langer, dus eerder aansteken.
Dus zoek niet naar de soort benzine, maar gebruik de voorgeschreven soort, en zorg dat het tijdstip voor de verschillende toerentallen juist is.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: Victor op 01-09-2010 12:48
Maar Gerard,

Het is toch zo dat 98 benzine klopvaster is dan 95 benzine. Men heeft er een middel aan toegevoegd waardoor de benzine bij een hogere compressie later spontaan gaat ontbranden. Je ontsteking kan dus wat later staan dan 98 bij benzine.
Titel: Re:Dyane op Loodvrij ? (uit het oude forum)
Bericht door: gerard2cv op 01-09-2010 15:05
De compressieverhouding kwam hier niet in voor,maar het ontstekingstijdstip