Dyane Vereniging Nederland

Techniek => Carburateur => Topic gestart door: jbrouns op 13-04-2014 16:33

Titel: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 13-04-2014 16:33
Hallo allemaal,

Enkele weken geleden reed ik met de dyane op de snelweg. Opeens midden in de roertunnel valt de auto stil. Ging niet meer harder dan 50 /55. Ben uiteindelijk binnen door terug gereden met Max 70 per uur.
Thuis alles eens goed nagelopen, en bleek dat eruit de carburateur benzine lekte. Het rubber tussen carburateur en spruitstuk was lek.
Als toppunt ging de trekstarter ook nog kapot.

Ik heb een revisie setje besteld voor de carburateur en dit allemaal vervangen, nieuw rubber ertussen. En alles weer samen gebouwd. Ondertussen de startmotor gereviseerd zodat we weer kunnen starten.
Motor slaat weer netjes aan. Alleen als ik bv met de zwengel de motor rond draai zonder contact, begint het weer flink te lekken tussen carburateur en spruitstuk (is dit normaal ?). Als de motor loopt zie ik niks meer lekken. Alleen het probleem met inhouden is niet opgelost. Heeft iemand nog tips ? Het is niet pingelen. Het is net of er te weinig benzine of lucht komt. De auto heeft achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar. Sinds ik ze heb zijn de volgende dingen vernieuwd.
Bougies
Luchtfilter
Demper onder de motor
Koolborstels startmotor
Pakking carburateur
Motor en versnellingsbak olie
Remleiding
Hoofdremcilinder
Remvloeistof.
Zie ik iets over het hoofd ?
Het motortje lekt wel wat olie, drupt als ze stilstaat. Als ik gas geef onder de motorkap krijg ik wat oliedruppeltjes in het gezicht. Blokjes is vochtig bij de brilrubbers.
Het Is een 6 v auto.

Groeten en alvast bedankt. Jimmy
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Marcel op 14-04-2014 18:38
Ik zie niet in je lijstje staan, dat je de contactpuntjes en condensator hebt vervangen.
Nu denk ik niet, dat dit direct te maken heeft met het inhouden, maar.... op tijd puntjes afstellen of vervangen is wel wenselijk.
S6.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 15-04-2014 10:39
Dat staat idd op de planning voor dit weekeinde.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Menno op 15-04-2014 21:01
De benzine die je ziet bij gebruik van de slinger is normaal.

Wanneer zijn de kleppen voor t laatst gesteld?
Hoe is de staat van je benzineleiding/slang? Kunnen haarscheurtjes in komen.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Jodeuchevoo op 16-04-2014 10:53
Ik zou in ieder geval eens de compressie meten. Zodoende kun je nagaan of de compressie voor beide cylinders gelijk is. Je zou mijn inziens minimaal een druk van 7,5 a 8 atm. dienen te meten. Is dit niet het geval, dan wat olie via het bougiegat in de cylinders spuiten en de meting opnieuw uitvoeren. Het verschil tussen links en rechts mag niet al te groot zijn. Als de druk nu gelijk zou zijn kan dat betekenen dat de zuigerveren versleten zijn. Als de druk nog steeds ongelijk of zeer laag is kan dat betekenen dat de kleppen niet goed afsluiten. Kleppen meten en stellen is dan het eerste wat er te doen staat. Als vervolgens nog geen verandering is opgetreden dan lijkt het mij zinvol om de cylinderkoppen te demonteren om na te gaan wat er mis is.
Veel succes.

Groeten
Jo
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 20-04-2014 20:15
Ik ben er waarschijnlijk achter. De contactpunten waren erg ingebrand maar het schroefje wat je gebruikt om ze te stellen was dol. En na demontage van het huisje bleek dat dit ooit eens gemaakt is met een helicoil, en die is kapot gegaan. Dus de punten stonden niet meer helemaal goed. Is het ontstekingshuisje gelijk aan bv een 2cv6 of hebben de 6v modellen andere huisjes ?
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Menno op 20-04-2014 23:03
Als ik t me goed herinner van mijn 18pk (2CV) is het huisje hetzelfde. Alleen het achterplaatje verschilt.

Je zou kunnen overwegen een elektronische ontsteking te monteren ipv puntjes. Betere vonk, beter starten en nooit meer puntjes stellen. Waarschijnlijk wordt je Dyane ook wat zuiniger.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Marcel op 21-04-2014 19:07
 :) Heb ik nu de koelkast gewonnen? (Of is het een nieuw setje contact puntjes?)  ;D ;D ;D
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 22-04-2014 18:42
Ik heb via het 2cv forum een huisje in de buurt mogen ophalen. Er is een verschil en dat is het gaatje voor het schroefje dat het plastic isolatie plaatje en het onderste puntje vastzet zit bij de 18 pk aan de rechterzijkant en bij de modernere aan de rechter onderkant.

@ marcel, ik heb helaas geen koelkast over, ik kan je wel blij maken met een setje koolborstels voor een paris Rhône krukasdynamo. :-) bedankt iedereen voor het meedenken.

Ik ben wel nog opzoek naar een setje koolborstels voor een ducilier krukasdynamo 6v.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Marcel op 24-04-2014 19:00
Jammer van de koelkast  :D :D :D
Maar helaas kan ik niets doen met de koolborstels; mijn Aca heeft een 'moderne' 12V 'buitenboord' dynamo.  ???
Ik weet dat we in het magazijn nog wel diverse koolborstels hebben liggen, maar dan zou ik een nummer moeten hebben, om er zeker van te zijn dat het de juiste zijn.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 24-04-2014 21:03
Ik heb ze gevonden bij der fransoze hopelijk komen ze nog voor het weekeinde. Kan ik eindelijk weer rijden en een goede proefrit maken. Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Marcel op 25-04-2014 08:59
We denken graag mee als club, om het behoud van de Dyane !
Succes met het installeren van de koolborstels en we horen graag hoe het afloopt met de test-rit.  8)
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 05-05-2014 11:19
Hallo allemaal, ik heb net de compressie gemeten en beide cilinders komt uit op 80 psi, dus ongeveer 5,5 bar. Wat zou deze moeten zijn. Ik kan het niet vinden online wat dit zou moeten zijn.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Marcel op 07-05-2014 20:30
Hmmm, dit keer ga ik zeker niet voor de koelkast; ik durf het ff niet te zeggen; jammer... :(
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Jodeuchevoo op 07-05-2014 21:17
Ik verwacht dat er zuigers in zitten met een compressieverhouding van 7.75. Dat was n.l. gebruikelijk bij de 425cc motoren met een vermogen van 21pk. De compressie die je meet dient dus minsten die waarde te hebben en links en rechts dienen praktisch gelijk te zijn zijn. Als de compressie een stuk minder is zou ik op zijn minst eens de compressie meten van een andere eend, dit om te testen of jouw nieuwe compressie meter wel juist aanwijst. Misschien kun je dat op een of andere wijze ook nagaan met behulp van een compressor. Als de compressie meter juist aanwijst zou ik toch ernstig gaan twijfelen aan de zuigerveren of aan de kleppen die mogelijk niet goed afsluiten.
Goed afsluiten van de zuigerveren kun je proberen na te gaan door met een oliespuit via het bougiegat olie op de zuiger te spuiten. Daardoor dichten de zuigerveren tijdelijk beter af. Als de compressie dan een stuk hoger is dichten de zuigerveren dus niet goed af. Anders gewoonweg de stoute schoenen aantrekken en de cylinderkoppen demonteren.
Ik ben benieuwd wat de oorzaak is.
Groetjes 
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Menno op 07-05-2014 22:58
Domme vraag  misschien,  maar wel getest met warme motor?
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 16-05-2014 23:48
Vandaag de kleppen gesteld met warme motor en nog eens compressie gemeten. Die is nu ongeveer 6,2 bar per kant, dus wel een verbetering maar nog niet goed. Met een waterkolom de olievulpijp gecontroleerd, en die is ook kapot. En is helaas een ander type dan de 18 pk uitvoering en de 2cv4 en 6 versie. Dus maar eens gaan zoeken.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Menno op 20-05-2014 22:45
Jouw olievulpijp heeft een smalle hals?
Ben benieuwd hoe het  binnenwerk is, wellicht zou je wel een revisie set kunnen toepassen.
Je kan m ns open maken, stuk is ie toch al  ;)

Voor een diagnose van je compressie probleem zou je ook iemand kunnen zoeken die een compressie lektest kan doen. Dan moet wel naar voren komen of het in je kleppen, zuigerveren of beide zit.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 21-05-2014 07:22
Ik heb de auto weggebracht naar Eendenspul. Ik redt het zelf niet voor om voor 5 juni alles gerepareerd te krijgen. En die datum moet ze ook gekeurd zijn. Het blokje gaat uit elkaar en krijgt dan nieuwe zuigers cilinders enz. Dan ook nog een nieuw Wiellager rechtsachter. En nieuwe APK. Hopelijk kan ik dan weer rijden ,sta ingeschreven voor een paar toertochten.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Marcel op 21-05-2014 09:21
Het blokje gaat uit elkaar en krijgt dan nieuwe zuigers cilinders enz. Dan ook nog een nieuw Wiellager rechtsachter. En nieuwe APK. Hopelijk kan ik dan weer rijden ,sta ingeschreven voor een paar toertochten.
Ik zeg; GOED BEZIG !  :D
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 12-06-2014 16:07
Net bericht gehad dat de Dyane klaar is. Ga ze komende zaterdag ophalen.
Bij beide zuigers waren de zuigerveren gebroken, en hierdoor ook de cilinders beschadigd.

Dus nu nieuwe zuigers, cilinders, zuigerveren en pakkingen. De olievulpijp is vernieuwd. De frotteurs afgesteld en voor de APK drie nieuwe wiellagers.

Ben benieuwd zaterdag
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Quinten op 12-06-2014 17:31
klinkt goed! Als je dan toch even een proefritje gaat maken, rijd dan even langs ons magazijn aan de Schaijkseweg in Zeeland! Dan kan je Dyane laten zien? Zo vaak zien we geen 425-ers  :)
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 12-06-2014 21:40
Ik ga het proberen, de dyane staat nu in esbeek bij een bekende specialist. En ik moet naar Born dus dat is een flinke proefrit. Wil niet direct over de snelweg moeten gaan. Even rustig inrijden.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Marcel op 17-06-2014 11:16
Even rustig inrijden.
Heel slim!  ;)
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Menno op 18-06-2014 21:29
En? Hoe reed t?? We zijn benieuwd!!  :D
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 20-06-2014 10:09
Ze rijdt weer super. Frotteurs gesteld. En het vermogen is er weer helemaal.
Alleen mag ik dit weekeinde er toch mee terug. Bij het vervangen bleek dat alle kopbouten waren opgerekt. Door de vorige eigenaars te kop veel te vast aangetrokken. Deze zijn vervangen door nieuwe die op de juiste moment en manier zijn vastgezet. Wss door spanning in het blok is er een scheurtje gekomen in het voorste tapeind van de kopbout. Het blokje lekt hier nu olie door :-(
Komende week wordt er bekeken hoe dit opgelost kan worden.

Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: jbrouns op 28-06-2014 17:02
De dyane vandaag weer opgehaald. Ze hebben de kopbout vervangen door een langer van een 2cv6 die is teruggedraaid van 9 mm naar 8 mm. Het tapeind in het blokje is wat opgeboord en nieuwe draad erin getapt. Hierna is de kopbout geplaatst. Te loctite. De lekkage was toen al weg. Voor het mooie is het scheurtje dichtgesmeerd met vloeibaar metaal.
De Dyane rijdt nu echt super ook geen rare luchtjes meer.
Titel: Re: Inhouden dyane 425 1967
Bericht door: Marcel op 30-06-2014 10:11
De Dyane rijdt nu echt super...
Prettig!  :D ;D 8)