Dyane Vereniging Nederland
Restauratie => Verf en kleuren => Topic gestart door: Michellaak op 08-08-2011 15:53
-
Hoi,
Heeft er iemand hier ervaring met het rollen of verven van zijn of haar Dyane. Mijn Dyane zit op zich niet slecht in de lak, maar de motorkap en achterklep worden erg lelijk. De oude verflaag van de vorige eigenaar lijkt niet goed te houden en dus wil ik er graag zelf mee aan de slag. Nou heb ik gehoord dat veel A-type eigenaren dat gewoon met de roller doen.
En dan voor de pol, spatborden zwart houden of mee in dezelfde kleur als de rest van de auto?
-
Ik heb geen ervaring met rollen of verven, maar heb wel eens iemand bezig gezien met rollen waarbij hij Owatrol had toegevoegd. Dat spul maakt dat de verf beter uitstrijkt / gladder wordt. Daarna had hij zijn Ami nat geschuurd met korrel 2000 en daarna gepoetst met Commandant.
En persoonlijk zag het er niet onaardig uit.
Uiteraard blinkt het minder dan dat je het laat spuiten, zeker met een blankelak laag, maar je voiture wordt tenminste weer goed beschermd tegen de natuurlijke elementen.
Voor de pol; het is jouw Dyane, dus jouw keuze.
Als het mijn Dyane zou zijn, zou ik misschien zelfs nog een streep rood op de zwarte spatborden erbij doen voor extra accent. En ik zou waarschijnlijk de koets zwart maken en de spatborden juist rood.
Maar dat zou mijn keuze zijn. :) Gelukkig hoef ik die keuze nog niet te maken :D
-
Ik heb geen ervaring met rollen. Daarentegen wel met spuiten. Het is mijn tweede keer dat ik spuit (eerste keer met een spuitbus, nu met een fijnspuitpistool). Het gaat geweldig. Echter is het lastig om de wind onder mijn provisorische carport vandaan te halen, vooral nu met dit rare herfstachtige weer.
-
Acht Tuur, je moet maar zo denken; in een echte spuitcabine wordt de verfdamp ook flink weg gezogen, anders valt de nevel terug op je spuitwerk en krijg je een matte laag te zien.
Daarnaast, als het echt windstil zou zijn, en je een complete Dyane zou spuiten, zou je zelfs in je provisorische carport / spuitcabine aardig verstikken van de nevel & dampen.
En vergeet niet dat dan ook de buren het zullen merken en ruiken als er een walm met verf damp voorbij komt.
Althans, dat is mijn ervaring met spuitwerk. (Dyane in 1989, Acadiane in 1999 en daarna veel losse onderdelen gespoten).
Maar zoals ik al eerder zei; beter iets van verf dan niets.
En Tuur; complimenten voor je durf en doorzettingsvermogen.
-
Bedankt voor de complimenten Marcel.
Zie hier mijn nieuwe spuitcabine :D
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-ZOYLXQWP.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-NR8GIXTW.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-WZVLBRPS.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-7X4FZBVM.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-3IUDTECL.jpg)
-
niet om het één of ander, maar waar staat die spuitcabine van jou eigenlijk?
-
Ik doe t allemaal op de oprit van mn ouders in Eindhoven.
Het is moeilijk te zien doordat het tentzeil blauwig van kleur is maar de eerste grondlaag (witte! verf) zit er op. Was binnen 15 minuten klaar en heb slechts 400ml gebruikt. Zie de foto's.
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-SUMFFMOJ.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-LH77ZCWD.jpg)
-
Dat is de pest hier in Utrecht, alles moet op straat...
vandaar het rollen/verven plan.
-
8 Jaar geleden heb ik samen met een vriend ook zijn dyane gespoten. Weliswaar met spuitbussen, maar tóch gelukt. Hij had toen ook een partytent boven zn in het parkeervak geparkeerde auto gezet. Plaatmateriaal deden we in zn achtertuin onder een tweede partytent. Het was behelpen maar het lukte wel. Met een strakke hoogglans witte Dyane als resultaat. Hier in Eindhoven heb ik helaas geen foto's er van, maar zodra ik terug in Maastricht ben zal ik er naar op zoek gaan.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: ik heb nu het geluk dat ik een oprit ter beschikking heb, maar zelfs als je bijna geen plek hebt, is het nog prima te doen, al is het toch behelpen. Punt is alleen dat als je weinig plek hebt dat je dan wel echt er voor moet zorgen dat je het in een relatief korte tijd afwerkt. Je wilt écht niet weken/maanden tussen de onderdelen willen wonen! ;) Wat mijn vriend dus wel moest omdat hij alleen op de zondag en maandag er aan kon werken.
-
Hoppaakkeeeeeee!!!!
Nu staat ie geheel in de eerste laag grondverf!!!
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-A4OS8VRZ.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-Y3NBVNOM.jpg)
-
Ik zeg; goed bezig ! 8)
-
mijn acadiane is met de roller gedaan
niet slecht maar volgende keer toch spuiten
heb er 1 bij binnenkort dus........
groet hedon
-
Na het spuiten of rollen even licht met thinner naspuiten, dan trekt de verf mooi strak. Maar denk eraan thinner is een gevaarlijke brandbare en giftige stof. het Catshuis is er door in brand geraakt en daar is een dode bij gevallen!
-
Oh das wel n idee, dan spuit ik ook gelijk het verfpistool van binnen schoon... maar uhm stomme vraag misschien. Maar voor de auto gebruik je verf of terpentine basis, moet immers waterafstotend zijn. Is de kans dan niet juist aanwezig dat als je er met thinner over heen gaat dat je t het dan juist weer verdund en dus er af 'spoelt'...?
-
Ik heb ook nog nooit van Victor's idee gehoord, en ben het eens met je twijfels Tuur.
Maar we zijn nooit te oud om te leren.
Mocht het niet lukken, en de verf spoelt er vanaf, gewoon laten drogen, schuren en opnieuw spuiten. ;D
Als je het wel probeert, vergewis jezelf ervan dat je het echt nodig vindt, en probeer het op een plek die minder opzichtig is op je Dyane. (b.v. onder de achterbank)
Daarnaast wat tips;
Zet de compressor druk lager dan met verf spuiten; tussen de 1 a 1,5 bar.
Kijk of je je verfpistool gasnaald/hendel kunt terug schroeven, zodat er minder thinner doorheen gaat.
Houdt meer afstand tot het oppervlak, dan dat je bij het spuiten doet.
Spuit een minder dikke kruislaag, dan bij het spuiten.
S6.
-
Thinner is een oplosmiddel voor verf. Als je er dus een heel licht neveltje overheen spuit na het rollen of spuiten dan lost de buitenste laag ietsje op en vloeit in de oneffenheden, zodat er een strakke verflaag overblijft. De thinner verdampt binnen enkele seconden weer.
Ik ken de truc al meer dan 40 jaar en heb het gehoord van een spuiter.
-
Heb zojuist de binnenkant van de auto zwart gespoten! Ziet er al g**l uit!!!! Zoals wij jongeren dat zeggen... ;)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-E7ZWLGBO.jpg)
(https://www.mijnalbum.nl/Foto-YPD8FEFT.jpg)
-
ik heb al een tijdje niks meer van de restauratie gepost, maar het is wel héél snel gegaan. Als de restauratie achter de rug is ga ik wel een mooi fotoalbum maken met teksten.
Voor nu kan je naar de foto's op mn online fotoalbum maken:
https://www.mijnalbum.nl/Album=PIPHBQS4
-
Ziet er goed uit Tuur, ze was wel behoorlijk geroest! Alleen begrijp ik niet dat je in je vorige bericht schreef dat je binnenkant geel was, terwijl hij zwart is geworden.... ;D ;D ;D!!
-
Alleen begrijp ik niet dat je in je vorige bericht schreef dat je binnenkant geel was, terwijl hij zwart is geworden.... ;D ;D ;D!!
ik schreef niet geel maar geil met twee sterretjes op de plaats van de ei. :)
-
O Tuur...maar dat begreep ik toch?? ;D ;D
-
ah je was sarcastisch :) LEEEUKKKKK!!!!
Ben nu de deursloten aan het repareren. De deuren sloten namelijk niet. Gelukkig heb ik nu één deurslot al werkende gekregen...
-
Nou sarcastisch niet hoor. Gewoon onschuldig, niet begrijpend...maar niet heus ;)
-
:D grapjas :)
Ik heb gisteren het knopje van de alarmlichten geplaatst (godzijdank had ik gelijk met dat ik dacht dat er al een aansluiting zat). Ik weet niet of je t filmpje kan zien, maar dit is in ieder geval de link er naar toe:
https://www.facebook.com/video/video.php?v=1923968495337&comments (https://www.facebook.com/video/video.php?v=1923968495337&comments)